IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20011011
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
13.5 0 13.5 Troncal Second Only annual
Language
Department Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinator
BENGOA .,, CHRISTOPHE JOSÉ
E-mail manel.valles@urv.cat
rafael.gonzalez@urv.cat
christophe.bengoa@urv.cat
gergo.mezohegyi@urv.cat
laura.garcia@urv.cat
lucia.artalejo@urv.cat
nuria.valero@urv.cat
Lecturers
VALLÈS RASQUERA, JOAN MANEL
GONZÁLEZ OLMOS, RAFAEL
BENGOA .,, CHRISTOPHE JOSÉ
MEZOHEGYI ., GERGO
GARCIA LLOBODANIN, LAURA
ARTALEJO FRIGOLA, LUCIA
VALERO ESTEBAN, NÚRIA
Web http://http://www.etseq.urv.es/assignatures/leq1/
General description and relevant information Realització d'experiments de laboratori senzills per a entendre els aspectes bàsics de l’Enginyeria Química. Realitzant onze pràctiques diferents aprenen a planificar una experimentació, a realitzar-la, a interpretar i valorar els resultats de manera crítica, i a presentar el treball i les seves conclusions. Els estudiants també aprenen a assignar un error als resultats obtinguts als experiments en funció de l'error de les dades que utilitzen i de l'error experimental de les mesures que prenen.

Competences
Code  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Learning aims
Objectives Competences
Aprendre a planificar una experimentació, a realitzar-la, a interpretar i valorar els resultats de manera crítica. A3
B3
B14
Presentar els resultats dels experiments en forma clara, neta i entenedora. Saber estructurar un informe amb una introducció, un cos del treball i unes conclusions. B7
B8
C1
C4
Fomentar les habilitats d’observació i interpretació del funcionament de les instal.lacions i dels fenòmens que hi tenen lloc. B3
B14
Assignar un error als resultats obtinguts als experiments en funcio de l'error de les dades que utilitzen i de l'error experimental de les mesures que prenen. A3
B8
C1
Operar al laboratori minimitzant el consum d'energia i de matèries primeres i produint un mínim de residus. A13
B6
B19
Treballar seguint sempre les normes de seguretat. A14
B6
Aplicar correctament els balanços de matèria i energia a les pràctiques. A1
A4
Interpretar les diferents formes (P-x-y, T-x-y, x-y, P-T) de representar el comportament de l’equilibri de fases en mescles. A4
A6
B3
B8
C5
Ajustar paràmetres de models termodinàmics d’equilibri de fases i assegurar la seva consistència. A4
B15
C5
Determinar les condicions d’equilibri de fases utilitzant coeficients d’activitat i de fugacitat o l'ús d’equacions d’estat. A4
A6
B1
B5
B7
B8
C5
Cercar a la literatura els valors de les propietats físiques i termodinàmiques. B3
B10
B11
C1
C5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C1
C4
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B5
B12
B13
B18

Contents
Topic Sub-topic
Pràctica 1. Equilibri líquid-líquid.
Pràctica 2. Equil. líq.-vap. sistema binari.
Pràctica 3. Pressió de vapor d’un líquid pur.
Pràctica 4. Pèrdua de càrrega en accessoris.
Pràctica 5. Cinètica en un reactor isotèrmic.
Pràctica 6. Cinètica en un reactor adiabàtic.
Pràctica 7. Cinètica d’una reacció en equilibri.
Pràctica 8. Banc de bescanviadors.
Pràctica 9. Convecció, conducció i radiació.
Pràctica 10. Bescanviador de plaques.
Pràctica 11. Transferència de calor en ebullició.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Laboratory practicals
75 37.5 112.5
Project proposal
56 39.2 95.2
 
Personal tuition
1 0 1
 
Oral tests
3 15 18
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l’assignatura.
Laboratory practicals Experimentació: Activitat experimental en grups de 3 o 4 alumnes. Els alumnes planifiquen el seu experiment i es distribueixen la feina. Cada membre del grup ha de saber fer la feina de tots.

Explotació de resultats i elaboració d’informes. Cada pràctica dura de mitjana una setmana. Quan han acabat l'experimentació entren les dades experimentals en un disquete que lliuren al professor. Al cap d'una setmana cada grup ha de lliurar l'informe de la pràctica al professor.
Project proposal Una part de les pràctiques es vincula a l'avantprojecte. Per exemple un model de predicció de coeficients d'activitat per una mescla líquida i unes dades que s'utilitzen en una pràctica, serveix per a calcular l'equilibri líquid-vapor d'una columna de destil•lació del projecte.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Pràctiques al laboratori: el professor aten als grups de pràctiques al laboratori i pregunta a cadascun per a verificar si entenen el que fan i coneixen els procediments. Avantprojecte: atencio personal en cas de dubtes. Examen oral: cada grup s'examina durant una hora; cada membre del grup ha de contestar les preguntes del professor sobre els informes realitzats i ha de manipular experimentalment una de les instal.lacions de pràctiques.

Assessment
  Description Weight
Laboratory practicals Informes (40%).

Llibreta de laboratori (20%).
60%
Oral tests Examen oral. 40%
 
Other comments and second exam session

Actitud: la qualificacio pot ser modificada per un factor segons l'actitud de l'alumne al laboratori. Assitència: obligatòria; les faltes s'han de justificar per escrit. Evaluación: El modo de evaluación se indica en la WEB de la asignatura


Sources of information

Basic , , ,
  • Llibres de text de les assignatures que es recomana cursar prèviament (veure els llibres a la fitxa corresponent de cada assignatura).
Complementary

Recommendations


 
Other comments
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament: Estadística, Mètodes Numèrics, Fonaments d’Enginyeria Química. Mecànica de Fluids I. Fenòmens de Transport. Laboratori de Fenòmens de Transport. Cal matricular-se també de totes les matèries corresponents a l’itinerari curricular de segon curs i més especialment les de Laboratori de Química I, Termodinàmica Tècnica I, Operacions d’Intercanvi de Calor i Cinètica Aplicada.