Code |
|
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B12 |
Treball en equip. |
B13 |
Habilitats en les relacions interpersonals. |
B14 |
Raonament crític. |
B16 |
Adaptació a noves situacions. |
B17 |
Creativitat. |
B18 |
Lideratge. |
Objectives |
Competences |
Superar ràpidament la incertesa inicial i adquirir confiança a l'afrontar els problemes |
|
B1 B16
|
|
Realitzar una contínua reflexió sobre el progrés en l'aplicació de qualsevol procés |
|
B3 B14
|
|
Millorar la comunicació entre els membres de l'equip |
|
B7 B13
|
|
Promoure la creativitat |
|
B17
|
|
Facilitar la presa de decisions |
|
B11
|
|
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. |
|
B9 B12 B13 B18
|
|
Topic |
Sub-topic |
1. Introducció. |
Rellevància de la termodinàmica a l'àmbit de l'Enginyeria Química. Terminologia. Variables i quantitats a la termodinàmica. Equilibri i estat d’equilibri. La regla de les fases. |
2. Primer principi de la termodinàmica. |
Concepte d’energia. El primer principi per a sistemes tancats. Entalpia. Capacitat calorífica. El primer principi per a sistemes oberts. |
3. El segon principi de la termodinàmica. |
Entropia. Entropia i espontaneïtat dels processos. Càlcul de canvis d’entropia. El punt de vista microscòpic de l’energia. El tercer principi de la termodinàmica. |
4. El comportament PVT dels fluids. |
Canvis de fase. La regla de les fases. Projecció en dues dimensions de diagrames PVT en tres. Necessitat pràctica dels diagrames PVT. Condicions crítiques. |
5. Equacions d’estat. |
Què és una equació d’estat. El gas ideal. L’expansió del virial. Gasos reals. Equacions d’estat cúbiques: equació de van der Waals, equació de Redlich-Kwong-Soave, equació de Peng-Robinson, altres equacions cúbiques. |
6. El principi dels estats corresponents. |
Necessitat i utilitat. Enunciat. Aplicacions. Factor acèntric de Pitzer. Correlacions generalitzades. |
7. Estimació de propietats termodinàmiques. |
L’equació fonamental de la termodinàmica. Definicions: entalpia, entropia, energia lliure. Les relacions de Maxwell. Càlcul de propietats termodinàmiques. |
8. Equilibri. |
Criteris d’equilibri. El potencial químic. Aplicació dels criteris d’equilibri. Diagrames de fases de substàncies pures. L’equació de Clapeyron. |
9. Propietats de sistemes multicomponents. |
Propietats molars parcials. Propietats en excés. Propietats de mescles a partir de solucions ideals. La regla de les fases revisitada. Diagrames de fases binaris. Interpretació. Equilibri líquid-vapor en sistemes binaris. |
10. Equilibri líquid-vapor en mescles binàries. |
Fugacitat. Càlcul de fugacitat de substàncies pures. Càlcul de fugacitat en mescles. Solucions ideals: Llei de Raoult. Coeficients d’activitat i el seu càlcul. La llei de Henry. |
11. Equilibri de fases. |
Càlcul sistemàtic d’equilibri líquid-vapor. Azeòtrops. Equilibri líquid-vapor a altes pressions. Equilibri líquid-líquid. Equilibri líquid-sòlid. Mescles ternàries. |
12. Equilibri químic. |
Estequiometria i grau d'avanç. Condicions d’equilibri. Constant d’equilibri. Reacció en fase gasosa. Reacció en fase líquida. Reaccions heterogènies. Reaccions múltiples. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
|
Lecture |
|
20 |
40 |
60 |
Project proposal |
|
15 |
30 |
45 |
Problem solving, classroom exercises |
|
19 |
19 |
38 |
|
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Practical tests |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Es presenta l'organització del curs, els objectius instruccionals, la planificació, el procediment d'avaluació i les condicions per superar l'assignatura. Es connecta l'assignatura amb d'altres prèvies i posteriors i es posa de manifest la seva rellevància per als enginyers químics. |
Lecture |
Combinació de classe magistral i estudi de casos. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis i activitats, treballats entre els estudiants i el professor. Es discuteixen situacions de la vida quotidiana on la termodinàmica ajuda a la seva comprensió. |
Project proposal |
Es tracta de realitzar projectes de disseny que permetin la cooperació de totes les assignatures i que enfrontin als alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que facilitin l’entrenament de, entre d’altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals. |
Problem solving, classroom exercises |
Es proporcionen col·leccions de problemes dels diferents continguts tractats a classe. Aquests problemes haurien de ser resolts tant de forma presencial com en hores pròpies del estudiant. La major part dels problemes són exemples del que es requereix per superar l'assignatura. A les sessions a classe es suggereixen problemes representatius per discutir. Al final es pot demanar el lliurament d'un problema, que serà corregit i comptarà per a l'avaluació final. |
|
Description |
Reunions de discussió, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari t'atenció serà comunicat convenientment. |
|
|
Description |
Weight |
Project proposal |
Prova grupal. Treball en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel·lacions individuals. |
25% |
Problem solving, classroom exercises |
Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. Es sol·licitaran 9 lliuraments. Cada estudiant n'haurà de proporcionar 3, escollits a l'atzar. |
5% |
Practical tests |
Prova individual (20%); realitzada aproximadamanet a la meitat del curs, consta de preguntes conceptuals curtes i problemes d'aplicació, sobre els continguts proporcionats fins al moment.
Prova individual final; mescla de preguntes conceptuals curtes, interpretació de diagrames de fases i exercicis d'aplicació; es realitza al final de quadrimestre (50%). |
70% |
|
Other comments and second exam session |
|
Basic |
SMITH, S.; VAN NESS, H.C., Introducción a la Termodinámica en Ingeniería Química, 5a ed. McGraw-Hill, 1997
|
|
Complementary |
KYLE, B. J., Chemical and Process Thermodynamics, 2a ed. Prentice Hall, 1992
ELLIOT, J.R.; LIRA, C.T., Introductory Chemical Engineering Thermodynamic, Prentice Hall PTR, 1999
PERRY, R. H. (ed.); GREEN, D. (ed.), Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill, 1988
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, 4a ed. W.H. Freeman & Co., 1990
|
|
Subjects that continue the syllabus |
OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20012008 | LABORATORI D`ENGINYERIA QUÍMICA II/20012029 | PROCESSOS DE SEPARACIÓ/20012221 |
|
Subjects that are recommended to be taken simultaneously |
LABORATORI D`ENGINYERIA QUÍMICA I/20011011 | TÈCNIQUES DE PROGRAMACIÓ I COMPUTACIÓ A L`ENGINYERIA/20011207 |
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
QUÍMICA FÍSICA/20011002 | FONAMENTS D`ENGINYERIA QUÍMICA/20011018 | CÀLCUL/20011020 |
|
|