IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20011014
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Troncal Second First
Language
Department Enginyeria Química
Coordinator
FONT CAPAFONS, JOSÉ
E-mail jose.font@urv.cat
pablo.lozano@urv.cat
Lecturers
FONT CAPAFONS, JOSÉ
LOZANO SÁNCHEZ, PABLO
Web
General description and relevant information Caracteritzar un sistema multifàsic o reactiu en equilibri, a partir de les funcions d’estat entropia i energia lliure. S’estimaran les propietats de substàncies pures i de mescles, es caracteritzaran i interpretaran els diagrames de fases binaris i multicomponents, i es determinarà l’equilibri químic en sistemes reactius homogenis i heterogenis.

Competences
Code  
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.

Learning aims
Objectives Competences
Superar ràpidament la incertesa inicial i adquirir confiança a l'afrontar els problemes B1
B16
Realitzar una contínua reflexió sobre el progrés en l'aplicació de qualsevol procés B3
B14
Millorar la comunicació entre els membres de l'equip B7
B13
Promoure la creativitat B17
Facilitar la presa de decisions B11
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B9
B12
B13
B18

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducció. Rellevància de la termodinàmica a l'àmbit de l'Enginyeria Química. Terminologia. Variables i quantitats a la termodinàmica. Equilibri i estat d’equilibri. La regla de les fases.
2. Primer principi de la termodinàmica. Concepte d’energia. El primer principi per a sistemes tancats. Entalpia. Capacitat calorífica. El primer principi per a sistemes oberts.
3. El segon principi de la termodinàmica. Entropia. Entropia i espontaneïtat dels processos. Càlcul de canvis d’entropia. El punt de vista microscòpic de l’energia. El tercer principi de la termodinàmica.
4. El comportament PVT dels fluids. Canvis de fase. La regla de les fases. Projecció en dues dimensions de diagrames PVT en tres. Necessitat pràctica dels diagrames PVT. Condicions crítiques.
5. Equacions d’estat. Què és una equació d’estat. El gas ideal. L’expansió del virial. Gasos reals. Equacions d’estat cúbiques: equació de van der Waals, equació de Redlich-Kwong-Soave, equació de Peng-Robinson, altres equacions cúbiques.
6. El principi dels estats corresponents. Necessitat i utilitat. Enunciat. Aplicacions. Factor acèntric de Pitzer. Correlacions generalitzades.
7. Estimació de propietats termodinàmiques. L’equació fonamental de la termodinàmica. Definicions: entalpia, entropia, energia lliure. Les relacions de Maxwell. Càlcul de propietats termodinàmiques.
8. Equilibri. Criteris d’equilibri. El potencial químic. Aplicació dels criteris d’equilibri. Diagrames de fases de substàncies pures. L’equació de Clapeyron.
9. Propietats de sistemes multicomponents. Propietats molars parcials. Propietats en excés. Propietats de mescles a partir de solucions ideals. La regla de les fases revisitada. Diagrames de fases binaris. Interpretació. Equilibri líquid-vapor en sistemes binaris.
10. Equilibri líquid-vapor en mescles binàries. Fugacitat. Càlcul de fugacitat de substàncies pures. Càlcul de fugacitat en mescles. Solucions ideals: Llei de Raoult. Coeficients d’activitat i el seu càlcul. La llei de Henry.
11. Equilibri de fases. Càlcul sistemàtic d’equilibri líquid-vapor. Azeòtrops. Equilibri líquid-vapor a altes pressions. Equilibri líquid-líquid. Equilibri líquid-sòlid. Mescles ternàries.
12. Equilibri químic. Estequiometria i grau d'avanç. Condicions d’equilibri. Constant d’equilibri. Reacció en fase gasosa. Reacció en fase líquida. Reaccions heterogènies. Reaccions múltiples.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
20 40 60
Project proposal
15 30 45
Problem solving, classroom exercises
19 19 38
 
Personal tuition
1 0 1
 
Practical tests
5 0 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Es presenta l'organització del curs, els objectius instruccionals, la planificació, el procediment d'avaluació i les condicions per superar l'assignatura. Es connecta l'assignatura amb d'altres prèvies i posteriors i es posa de manifest la seva rellevància per als enginyers químics.
Lecture Combinació de classe magistral i estudi de casos. A partir de la introducció dels conceptes bàsics, es desenvolupen exemples, exercicis i activitats, treballats entre els estudiants i el professor. Es discuteixen situacions de la vida quotidiana on la termodinàmica ajuda a la seva comprensió.
Project proposal Es tracta de realitzar projectes de disseny que permetin la cooperació de totes les assignatures i que enfrontin als alumnes, treballant en equip, a problemes oberts que facilitin l’entrenament de, entre d’altres, les seves capacitats d’aprenentatge en cooperació, de lideratge, d’organització, de comunicació i d’enfortiment de les relacions personals.
Problem solving, classroom exercises Es proporcionen col·leccions de problemes dels diferents continguts tractats a classe. Aquests problemes haurien de ser resolts tant de forma presencial com en hores pròpies del estudiant. La major part dels problemes són exemples del que es requereix per superar l'assignatura. A les sessions a classe es suggereixen problemes representatius per discutir. Al final es pot demanar el lliurament d'un problema, que serà corregit i comptarà per a l'avaluació final.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
Reunions de discussió, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari t'atenció serà comunicat convenientment.

Assessment
  Description Weight
Project proposal Prova grupal. Treball en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel·lacions individuals. 25%
Problem solving, classroom exercises Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. Es sol·licitaran 9 lliuraments. Cada estudiant n'haurà de proporcionar 3, escollits a l'atzar. 5%
Practical tests Prova individual (20%); realitzada aproximadamanet a la meitat del curs, consta de preguntes conceptuals curtes i problemes d'aplicació, sobre els continguts proporcionats fins al moment.
Prova individual final; mescla de preguntes conceptuals curtes, interpretació de diagrames de fases i exercicis d'aplicació; es realitza al final de quadrimestre (50%).
70%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic SMITH, S.; VAN NESS, H.C., Introducción a la Termodinámica en Ingeniería Química, 5a ed. McGraw-Hill, 1997

Complementary KYLE, B. J., Chemical and Process Thermodynamics, 2a ed. Prentice Hall, 1992
ELLIOT, J.R.; LIRA, C.T., Introductory Chemical Engineering Thermodynamic, Prentice Hall PTR, 1999
PERRY, R. H. (ed.); GREEN, D. (ed.), Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill, 1988
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, 4a ed. W.H. Freeman & Co., 1990

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20012008
LABORATORI D`ENGINYERIA QUÍMICA II/20012029
PROCESSOS DE SEPARACIÓ/20012221

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
LABORATORI D`ENGINYERIA QUÍMICA I/20011011
TÈCNIQUES DE PROGRAMACIÓ I COMPUTACIÓ A L`ENGINYERIA/20011207

Subjects that it is recommended to have taken before
QUÍMICA FÍSICA/20011002
FONAMENTS D`ENGINYERIA QUÍMICA/20011018
CÀLCUL/20011020