IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20011015
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 3 3 Troncal Second Second
Language
Department Enginyeria Mecànica
Coordinator
VALLÈS RASQUERA, JOAN MANEL
E-mail manel.valles@urv.cat
juancarlos.bruno@urv.cat
Lecturers
VALLÈS RASQUERA, JOAN MANEL
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
Web
General description and relevant information Estudi dels mecanismes de transmissió de calor. Desenvolupament de metodologi3es que facilitin la identificació i el càlcul dels mecanismes presents en un procés de transferència de calor i l’aplicació a diferents casos d’interès. Establir les bases de càlcul de sistemes i/o equips de transferència de calor.

Competences
Code  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A9 El càlcul i disseny d’equips de bescanvi de calor.
A12 L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
A15 L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer els mecanismes de transferència de calor: conducció, convecció i radiació. A2
A3
A9
B1
B2
B4
B11
B16
C1
C4
Identificar i diferenciar els mecanismes que actuen en problemes de transferència de calor. A2
A9
B1
B2
B3
B4
B8
B11
B12
B15
B16
C5
Identificar les unitats de les variables en el sistema internacional. A3
A9
B1
B2
B11
B15
B16
C3
C5
Conèixer els ordres de magnitud de les variables. A2
A9
B1
B2
B11
B15
B16
C2
Aplicar els mètodes de càlcul per cadascun dels mecanismes de transferència de calor. A1
A2
A3
A6
A9
A15
B1
B4
B11
C2
C4
C5
Utilitzar el coneixements adquirits en el càlcul de sistemes i/o equips de transferència de calor. A1
A2
A3
A4
A6
A9
A13
A14
A15
B1
B4
B6
B8
B10
B11
B17
C2
C5
Resoldre problemes de disseny en grup. A1
A2
A3
A4
A9
A12
A15
B1
B3
B5
B6
B9
B12
B13
B14
B15
B17
B18
B19
C2
C4
C5
Cercar a la literatura els valors de les propietats físiques i termodinàmiques. A2
A9
A15
B1
B10
B11
C1
C5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B1
B7
B8
B14
B15
C2
C4

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducció.
• Mecanismes de transmissió de calor.
• Conceptes fonamentals i modalitats bàsiques de transmissió de calor.
• Analogia elèctrica. Mecanismes de transferència de calor en sèrie i paral•lel.
2. Conducció unidimensional en règim estacionari sense generació de calor.
• Equació general de conducció.
• Conducció en estat estacionari sense generació de calor. Geometria plana cilíndrica i esfèrica
• Transferència de calor mitjançant aletes.
3. Conducció bidimensional en règim estacionari sense generació de calor.
• Anàlisi numèrica de la conducció bidimensional.
4. Conducció en règim transitori.
• Conducció en un cos de resistència tèrmica nul•la.
• Conducció en sistemes unidimensionals.
• Conducció en un sòlid semi-infinit.
• Anàlisi numèrica de la conducció en règim transitori.
5. Convecció
• Conceptes fonamentals en la transferència de calor per convecció.
• Paràmetres adimensionals per a la correlació de les dades de convecció.
• Transferència de calor per convecció forçada en flux extern.
• Transferència de calor per convecció en el flux intern en tubs i conductes.
• Convecció natural.
• Transferència de calor en ebullició i condensació.
6. Equips de bescanvi de calor
• Tipus de bescanviadors.
• Criteris de selecció. Selecció entre possibles opcions.
• Coeficient de transferència de calor global.
• Diferència de temperatura mitjana logarítmica.
• Eficàcia dels bescanviadors de calor. Mètode NTU per al disseny i anàlisi de un bescanviador de calor.
• Mètode Kern pel càlcul de bescanviadors de carcassa i tubs sense canvi de fase.
7. Radiació
• Introducció. Aspectes físics de la radiació electromagnètica.
• Radiació d'un cos negre, lleis de Planck, Wien i Stefan-Boltzmann.
• Emissió superficial. Absorció, reflexió i transmissió superficials.
• L'efecte hivernacle.
• Superfície gris. Llei de Kirchhoff.
• Factors de visió. Relació entre factors de visió.
• Intercanvi de radiació entre superfícies negres.
• Intercanvi de radiació entre superfícies grises.
• Pantalles de radiació.
• Intercanvi de radiació en medis participatius.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
3 0 3
 
Lecture
14 28 42
Seminars
4 4 8
Problem solving, classroom exercises
12 12 24
Project proposal
7 14 21
 
Personal tuition
0.25 0 0.25
 
Practical tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació dels objectius de l’assignatura, identificació d’aquests objectius amb les competències de la titulació i repàs de conceptes que els alumnes han vist en assignatures anteriors i que són imprescindibles pel desenvolupament de l’assignatura
Lecture El professor explica el contingut teòrics de cada tema alternant la introducció de nous conceptes amb l’aplicació en problemes exemple.
Seminars Introducció de programes de càlcul per a facilitar la ressolució dels problemes
Problem solving, classroom exercises Al principi de curs es lliura als alumnes una col·lecció de problemes resolts mitjançant el software EES. Per cada tema es seleccionen una sèrie de problemes que els alumnes han de treballar en grup fora de l’horari de classe. A les classes de problemes els alumnes surten a la pissarra i comenten als seus companys com es resol un dels problemes seleccionats. Si és necessari, poden rebre l’ajut dels seus companys de grup.
Project proposal A mesura que s’avança en els continguts de l’assignatura, els alumnes tutoritzats pel professor els integren en el projecte amb l’objectiu d’assolir els objectius marcats per l’assignatura respecte el projecte.

Personalized attention
 
Problem solving, classroom exercises
Project proposal
Personal tuition
Description
Reunions de discussió, fora de l'aula, individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets.

Assessment
  Description Weight
Project proposal Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Practical tests Prova individual: qüestions conceptuals curtes i dos problemes a resoldre (30%). Prova individual: qüestions conceptuals curtes i dos o tres problemes a resoldre; es realitza al final de quadrimestre (45%). 75%
 
Other comments and second exam session

El alumnes que no fan l'avantprojecte de segon hauran de lliurar dues activitats resoltes en grups de 3-4 alumnes. La nota de les activitats també valdrà el 25% de la nota global.


Sources of information

Basic Incropera, F.R.; DeWitt, D.P., Fundamentos de transferencia de calor, Prentice Hall; 4a Ed., Mèxic, 1999

 

Complementary
  • Bejan, A.; Heat Transfer. John Wiley & Sons, 1993.
  • Bonals,L.A.; Ruiz, R.; Transmissió de calor: teoria; Ed. UPC. Col·lecció Aula Teòrica, núm 21, Barcelona , 1994.
  • Çengel, Y.A.; Heat transfer: A practical approach. McGraw-Hill, 1998.
  • Hewitt, G.F.; Shires, G.L.; Bott, T.R.; Process heat transfer; CRC Press,Inc., 1994.
  • Holman, J.P. Transferencia de calor. McGraw Hill, 8a Ed, 2000.
  • Kern, D. Q.; Process heat transfer. New York McGraw-Hill cop. 1990.
  • Kreith,F.; Bohn, M.S.; Principles of Heat Transfer. West Publishing Company, New York 1993.
  • Mills, A.F.; Heat transfer; Ed. Irwin,1992.
  • Pinazo J. M. , Torrella E.; Problemas de transferencia de calor. Servicio de Publicaciones de la Universidad Politécnica de Valencia.
  • Internet.
Recommendations


 
Other comments
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Fonaments d’Enginyeria Química, Fenòmens de Transport.