IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20011018
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Troncal First First
Language
Català
Department Enginyeria Química
Coordinator
GIRALT MARCÉ, JAUME
E-mail jaume.giralt@urv.cat
roger.folch@urv.cat
rukan.genc1@urv.cat
Lecturers
GIRALT MARCÉ, JAUME
FOLCH MANZANARES, ROGER
GENC ., RUKAN
Web http://www.moodle.urv.net
General description and relevant information Els objectius generals de l’assignatura son els d’establir una visió general del que és l’Enginyeria Química i el processos de fabricació de productes químics, per que serveixen i quins són els seus components principals i les interconnexions entre aquestes. Es plantejaran les bases de la formulació dels balanços de matèria i energia i s’estableixen les relacions entre les equacions plantejades i les derivades de les propietats físico-químiques i termodinàmiques dels compostos que intervenen. D’altre banda es fomentarà el treball en equip i el mètode cooperatiu d’autoaprenentatge així com es facilitarà la planificació, distribució i realització de tasques per tal de donar resposta a un problema obert en un temps determinat i la presentació de resultats en forma escrita i la defensa publica de la feina realitzada.

Competences
Code  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A15 L’adquisició i ús de conceptes de gestió de l’energia.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Learning aims
Objectives Competences
Establir les bases de l’enginyeria química i donar un coneixement bàsic dels processos i càlculs usats en aquesta matèria. A1
A2
A15
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B19
C1
C2
C3
C5
Fomentar la recerca, manipulació i tractament dels valors de les dades, propietats i valors de les propietats i característiques dels productes i processos així con l’ús de diverses sistemes d’unitats i les seves equivalències. A1
A2
A3
A4
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B19
C1
C2
C3
C5
Plantejar, estudiar i resoldre les aplicacions del balanços de matèria i energia. A1
A2
A3
A4
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B19
C1
C2
C3
C5
Descriure les relacions entre les propietats de diferents fases en equilibri i les equacions que les relacionen. A1
A2
A3
A4
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B19
C1
C2
C3
C5
Descriure els processos en estat no estacionari i les equacions que el descriuen. Resoldre les equacions de forma analítica i/o numèrica. A1
A2
A3
A4
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B19
C1
C2
C3
C5
Fomentar l’autoaprenentatge individual dels alumnes dels conceptes involucrats i motivar la seva cooperació treballant en equip per resoldre un problema obert de predisseny d’una planta de producció. A1
A2
A3
A4
A5
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
C1
C2
C3
C5

Contents
Topic Sub-topic
Unitat 1
INTRODUCCIO
Tema 1
Generalitats.
Definició de l'enginyeria química. Definir què és l'enginyeria química. Llistar feines pròpies d'un enginyer químic. Llistar els aspectes socials, econòmics i històrics que fan evolucionar els processos químics. Llistar i estructurar el mapa conceptual de les matèries que conformen l'enginyeria química.
Unitat 1
INTRODUCCIO Tema 2
Variables i Unitats.
Variables de procés emprades en Enginyeria Química: Quantitat de matèria, massa, cabal, composició, pressió, temperatura, etc. Propietats intensives dels compostos: densitat, capacitat calorífica, etc.
Dimensions i unitats. Sistemes d’unitats. Xifres significatives. Consistència termodinàmica, dimensional i d’unitats de les equacions.
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 3.
Classificació de processos: Discontinus i continus, oberts i tancats, estat estacionari i estat no estacionari.
Representació gràfica del processos. Diagrames de flux.
Plantejament de l’equació general del balanç de matèria. Elecció del sistema i de la base de càlcul. Aplicació del balanç de matèria a diverses unitats de procés.
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 4.
Balanç de matèria en sistemes amb múltiples subsistemes, recirculació, bypass, purgues. Aplicacions pràctiques basades en processos de producció.
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 5.
Balanç de matèria aplicat a sistemes amb reacció química.
Grau d’avanç i conversió. Selectivitat i rendiment. Reaccions de combustió.
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 6.
Balanços de matèria en sistemes monofàsics. Densitat i capacitat calorífica de sòlids, líquids i gasos. Equacions d’estat. Mescla de components purs.
Unitat 2
BALANÇ DE MATERIA
Tema 7.
Sistemes multifàsics. Diagrames de fases i regla de les fases. Pressió de vapor.
Sistemes multifàsics i multicomponent. Equilibri de fases. Humitat, evaporació i condensació. Lleis de Raoult, Dalton i Henry. Punt de rosada i bombolla Diagrames Txy i Pxy.
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 8.
Energia i formes de l’energia. Mecanismes de transferència d’energia. Calor i treball.
Energia interna i entalpia. Plantejament general del balanç d’energia en sistemes oberts i tancats. Establiment de l’estat de referència en l’aplicació dels balanços d’energia.
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 9.
Aplicació dels balanços d’energia a processos no reactius. Influencia de la temperatura, pressió i composició i canvi de fase en el càlcul de les diverses formes de l’energia.
Unitat 3
BALANÇ D’ENERGIA
Tema 10.
Aplicació dels balanços d’energia a processos amb reacció química. Calor estàndard de reacció. Calor estàndard de formació i de combustió. Llei de Hess. Càlcul del calor de reacció en diverses condicions.
Aplicació dels balanços d’energia a sistemes isotèrmics i adiabàtics.
Resolució simultània de balanços de matèria i energia.
Unitat 4
BALANÇOS EN ESTAT NO ESTACIONARI
Tema 11.
Introducció del concepte d’acumulació de matèria i/o energia. Càlcul de l’acumulació d’una propietat.
Plantejament dels balanços de matèria i energia en estat no estacionari. Resolució.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
29 58 87
Project proposal
12 24 36
Seminars
11 11 22
 
Personal tuition
1 0 1
 
Practical tests
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura i programa. Mètode d'avaluació. Bibliografia
Lecture Presentar els conceptes fonamentals inclosos en el temari i fomentar que els alumnes cerquin informació addicional i complemetaria que ajudi a integrar els coneixements adquirits.
Project proposal Desenvolupament de l'estudi d'un cas pràctic d'obtenció d'un producte a partir d'unes materies primeres.
Fomentar la capacitat d'anàlisi i síntesi de l'alumne en el disseny d'un procés de fabricació.
Fomentar la capacitat de treball en equip, interdependència i competències tècniques i socials de l'alumne.
Seminars Resolució de cassos pràctics relacionats amb els conceptes exposats en la classes magistrals.

Personalized attention
 
Personal tuition
Project proposal
Lecture
Seminars
Description
Atendre al alumnes de forma individual per tal d'orientar-los en l'adquisició de coneixemnts tecnics i competencies socials. Les consultes normalmentes fan en visites concertades en horari d'atenció en el despatx del professor.

Assessment
  Description Weight
Project proposal Realització del projecte integrador de primer curs. L’assignatura de Fonaments d’Enginyeria Química participa en la realització de l’avantprojecte AP 1-4 cedint un 25% dels seus recursos horaris i estableix part dels seus objectius instruccionals. 25%
Seminars Durant les activitats de seminaris de l’assignatura es realitzaran un seguit d’exercicis individuals o en grup sota la supervisió del professor. Eventualment, el problema treballat en la classe presencial es demanarà que es lliuri per escrit al professor en acabar la sessió per tal de ser corregit i avaluat. 10%
Practical tests Test parcial: Durant el curs, i en la data determinada pel coordinador, es realitzarà un test parcial dels continguts exposats (30%). Test final: A final del període de impartició de l’assignatura, i en la data hora i hora publicada en la Guia Docent, es realitzarà una prova global dels coneixements adquirits per l’alumne (35%). 65%
 
Other comments and second exam session

L'avaluació de l'assignatura es duu a terme en dues convocatòries. La primera de les quals es realitza a final del període d'impartició de la matèria (gener) mentre que la segona es realitza a final del curs acadèmic de la universitat (juny). En la primera convocatòria (gener) s'aplica el mètode d'avaluació continuada que te en compte el seguiment personalitzat de l'alumne durat el període de classes i la realització de determinades activitats que es valoraran. A petició de l'alumne, i només per causes justificades de caràcter laboral o d'incompatibilitat horària, el professor pot autoritzar la renuncia a l'avaluació continuada. Per tal de demanar la renuncia a l'avaluació continuada l'alumne demanarà un imprès a secretaria de l'escola, el qual haurà d'omplir i exposar els motius pels quals demana aquesta renuncia i ho demanarà al professor de l'assignatura. Aquest ho estudiarà junt amb el altres professors del curs i comunicarà a l'alumne la concessió o no de la renuncia a l'avaluació continuada. El període de presentació de sol•licitud a la renuncia serà durant les dues primeres setmanes d'impartició de l'assignatura. Avaluació continuada. L'avaluació continuada dels alumnes comporta la realització i valoració de les activitats amb la ponderació detallada (a dalt) en cada cas. Per a poder aprovar l'assignatura és imprescindible que la qualificació mitjana entre el test parcial i el test final sigui de 3.5 punts sobre 10 com a mínim, independentment de quin sigui el resultat de la ponderació d'avaluació continuada. Els alumnes que hagin renunciat a l'avaluació continuada faran un examen global i exhaustiu dels coneixement impartits a l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent. Aquest examen valdrà el 100% de la nota de l'assignatura per aquests alumnes. En la segona convocatòria (juny) es realitzarà un examen global i exhaustiu dels coneixements impartits en l'assignatura en la data, hora i aula publicada a la Guia Docent. Per aquells alumnes que hagin realitzat l'avantprojecte integrador AP 1-4 es pot tenir en compte la nota assolida durant el curs i en aquesta activitat amb una ponderació igual a la de la primera convocatòria, es a dir 25% avantprojecte i 75% examen de juny. Aquesta contribució de la nota de l'avantprojecte sols es tindrà en compte en cas de beneficiar a l'alumne. En tots els altres casos, la nota de la segona convocatòria serà íntegrament la assolida en l'examen realitzat.


Sources of information

Basic FELDER R.M. i R.W. ROUSSEAU, Principios Elementales de los Procesos Químicos, 3a edició. Addison-Wesley IberoAmericana, 2003
COSTA, J., S. CERVERA, F. CUNILL, S. ESPLUGAS, C. MANS i J. MATA, Curso de química técnica, Reverté, 1991
COULSON, J.M. i J.F. RICHARDSON, Ingeniería Química, reverte, 1980
HIMMELBLAU, D.M, Basic Principles and calculations in Chemical Engineering, Prentice Hall, New Jersey, 1989
Vale, J.; Fernandez, C.; et al, Problemas resueltos de Ingenierioa Química, Thomson Ed., 2004

Complementary COSTA, J., S. CERVERA, F. CUNILL, S. ESPLUGAS, C. MANS i J. MATA,, Curso de química técnica, Ed. Reverté, Barcelona, 1991
COULSON, J.M. i J.F. RICHARDSON, Ingeniería Química, Ed. Reverté, Barcelona, 1980.
HENLEY, E.J. i E.M. ROSEN, Cálculo de balances de materia i energía, Reverté, Barcelona, 1973
HIMMELBLAU, D.M., Basic Principles and calculations in Chemical Engineering, Prentice Hall. Hi ha traducció al castellà de la quarta edició., New Jersey 1989
HOUGEN, O.A., K.M. WATSON i R.A. RAGATZ, Principios de los procesos químicos. Volumen I. Balances de materia i energía, Reverté, Barcelona, 1964
HOUGEN, O.A., K.M. WATSON i R.A. RAGATZ, Principios de los procesos químicos. Volumen II. Termodinámica, Reverté, Barcelona, 1964
REKLAITIS, G.V., Introduction to Material and Energy Balances, John Wiley & Sons, New York, 1983
, Consultes en Internet, ,

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
LABORATORI D`ENGINYERIA QUÍMICA I/20011011
TERMODINÀMICA TÈCNICA I/20011014
OPERACIONS D`INTERCANVI DE CALOR/20011015
REACTORS QUÍMICS/20012005
QUÍMICA INDUSTRIAL/20012006
OPERACIONS DE SEPARACIÓ/20012008
CONTROL I INSTRUMENTACIÓ DE PROCESSOS QUÍMICS/20012009
LABORATORI DE PROCESSOS DE FABRICACIÓ/20012028
LABORATORI D`ENGINYERIA QUÍMICA II/20012029
SIMULACIÓ I OPTIMITZACIÓ DE PROCESSOS QUÍMICS/20012031
ENGINYERIA DE LA REACCIÓ CATALÍTICA/20012210
FONAMENTS D`ENGINYERIA BIOQUÍMICA/20012219
PROCESSOS DE SEPARACIÓ/20012221

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
QUÍMICA FÍSICA/20011002
CÀLCUL/20011020
ÀLGEBRA/20011021
FÍSICA/20011022
QUÍMICA INORGÀNICA/20011025

 
Other comments
Es recomana estar simultàniament matriculat en les demés assignatures del primer curs.