IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20011024
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 0 6 Troncal Second
Language
Department Enginyeria Química
Coordinator
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
E-mail magdalena.constanti@urv.cat
ursulaisabel.castro@urv.cat
iulianamaria.cota@urv.cat
Lecturers
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
CASTRO CEVALLOS, URSULA ISABEL
COTA ., IULIANA MARIA
Web
General description and relevant information Els alumnes realitzaran 3 blocs de pràctiques a través dels quals utilitzaran el mètode científic per tal de deduir conclusions a partir de les observacions experimentals. Cada projecte de cada bloc es planteja com una simulació de la realitat socio-tecnològica, la qual requereix preses de decisions per part de l’alumne. El treball de classe s’organitza de forma individual. L’alumne haurà de realitzar el seguiment de les pràctiques i decisions a la llibreta de laboratori.

Competences
Code  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer i complir les normes de seguretat al laboratori. A14
B11
C5
Adquirir l’habilitat de fer experiments emprant l’utillatge bàsic de laboratori amb seguretat i precisió. A6
B4
B15
Realitzar observacions acurades i mesures quantitatives sota condicions experimentals controlades. B4
Poder emetre hipòtesis explicatives dels fets experimentals, conferir models o decidir quin dels que històricament proposaren expliquen millor aquests fets. B1
B3
B8
B11
Resoldre problemes oberts i prendre decisions, de forma responsable, que impliquin l’ús de processos i productes químics. B1
B3
B14
Ser capaç de buscar informació per portar a terme un procés experimental concret. B3
B10
B14
Caracteritzar les reaccions químiques dels experiments portats a terme. A3
A5
Calcular els balanços de matèria i energia de les reaccions i processos. A1
A2
Gestionar els residus produïts durant l’experimentació. A13
B11
B19
Confeccionar una llibreta de laboratori amb el seguiment del disseny i resultats experimentals. B8
B9
B15
Ser capaç de comunicar per escrit i oralment informació sobre el tema tractat al laboratori de forma clara, concisa i coherent. B7
B8
C1
C4
C5
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B5
B12
B13
B18

Contents
Topic Sub-topic
Bloc 1. La fàbrica de guix: una simulació. Preparació de dissolucions. Reconeixement del comportament dels indicadors àcid-base. Valoració àcid-base. Mètode conductimètric. Mesura del pH. Reaccions de precipitació: filtració. Cristal•lització. Reconeixement dels cristalls mitjançant el microscopi. Anàlisi qualitatiu d’anions: Cl-, SO4= anàlisi quantitatiu de clorurs. Mètode de Mohr. Identificació de cations.
Bloc 2. Galvanotècnia. Gestió de residus. Reaccions dels metalls amb els àcids. Reaccions d’oxidació reducció. Electrodeposició. Anàlisi quantitatiu. Dilució. Determinació quantitativa del coure mitjançant espectrofotometria visible i espectroscòpia d’absorció atòmica. Lixiviació.
Bloc 3. Identificació de polímers. Reconeixement de les funcions orgàniques. Reconeixement mitjançant IR de les funcions orgàniques. Reconeixement de les propietats físiques d’alguns polímers. Mesura de densitats de sòlids i líquids. Síntesi de polímers. Fabricació de film. Determinació de la seva espessor i brillantor. Reconeixement de plàstics mitjançant IR.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Laboratory practicals
70 70 140
Seminars
1 1 2
 
Personal tuition
1 0 1
 
Practical tests
4 2 6
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l’assignatura.
Laboratory practicals Realització de 3 blocs de pràctiques al laboratoris.
Seminars És la presentació de l'assignatura

Personalized attention
 
Seminars
Personal tuition
Introductory activities
Description
Els alumnes poden consultar dubtes en horari d’atenció a l’alumne per aclarir dubtes sobre els laboratoris i els treballs.

Assessment
  Description Weight
Laboratory practicals Avaluació del contingut i la forma de la llibreta de laboratori. 20%
Practical tests Prova individual experimental al laboratori (50%). Prova individual teòrica dels conceptes adquirits al laboratori (30%). 80%
 
Other comments and second exam session

L'avaluació de cada bloc és la suma dels apartats indicats anteriorment. Després cada bloc participa en un 32% en la nota final de l'assignatura. El 4% restant correspon a l'aptitud de l'alumne. ATENCIó: cal obtenir un 5 de cada bloc perquè es pugui avaluar mitjançant avaluació continuada. Dins de cada bloc cal obtenir un mínim de 4 de cada examen.


Sources of information

Basic ATKINS, Peter, JONES, Loreta, Química, Editorial Omega S.A., Barcelona, 1999
SKOOG, West, Química analítica, McGraw-Hill, Madrid, 1989

 

Complementary , Internet, ,
, Veure els guions de pràctiques, ,

 

Recommendations


 
Other comments
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Química analítica, Química inorgànica, Química orgànica.