IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20011204
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 1st
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Optativa First
Language
Department Bioquímica i Biotecnologia
Coordinator
FERNÁNDEZ LARREA, JUAN BAUTISTA
E-mail juanbautista.fernandez@urv.cat
david.pajuelo@urv.cat
Lecturers
FERNÁNDEZ LARREA, JUAN BAUTISTA
PAJUELO REGUERA, DAVID
Web
General description and relevant information

Competences
Code  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B12 Treball en equip.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C3 Desenvolupar la vida personal i professional tenint una perspectiva àmplia i global del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Learning aims
Objectives Competences
Conèxer els conceptes bàsics que s’inclouen dins el temari de l’assignatura. A1
A2
A3
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B12
B14
B15
C1
C2
C5
Aplicar els conceptes a la resolució de casos pràctics. B2
B3
Saber aprendre i cercar informació amb autonomia. B4
C1
C3
Ser capaç de realitzar experiments bioquímics bàsics al laboratori de forma autònoma i responsable i alhora col.laborativa. B4
B5
B9

Contents
Topic Sub-topic
1. El camp d’estudi de la bioquímica. Generalitzacions sobre la matèria viva. Composició química dels éssers vius. Cèl•lules i organismes. Aigua. Biomolècules maó. Biomacromolècules i associacions supramoleculars
2. Sucres. Monosacàrids, aldoses i cetoses. Enllaços glicosídics i polisacàrids.
3. Lípids. Àcids grassos i derivats. Isoprenoides.
4. Aminoàcids, pèptids i proteïnes. Enllaç peptídic i estructura primària. Estructura tridimensional. Dinàmica de proteïnes. Unió de lligands a proteïnes. Cooperativitat i al•losterisme. Unió de l’oxigen a la mioglobina i a l’hemoglobina.
5. Estructura i funció dels enzims. Naturalesa química dels enzims. Mecanismes de catàlisi. Cinètica de Michaelis-Menten. Inhibició enzimàtica.
6. Mecanismes moleculars de la regulació enzimàtica. Control de la síntesi i degradació d’enzims. Regulació al•lostèrica d’enzims. Regulació per modificació covalent. Amplificació de senyals
7. Nucleòsids, nucleòtids, i àcids nucleics. Estructura primària i secundaria del àcids nucleics. Estructures superiors: DNA superenrotllat, cromatina.
8. Replicació del DNA. Reparació del DNA. Transcripció de DNA a RNA. Mecanismes de regulació de la transcripció. Processament postranscripcional dels RNA.
9. Traducció d’RNA a proteïnes. Codi genètic. Activació d’aminoàcids. Etapes de la biosíntesi proteica. Localització funcional de les proteïnes
10. Membranes biològiques. El mosaic fluid. Sistemes de transport transmembrana.
11. Bioenergètica. El flux biològic de l’energia. Bioquímica del trifosfat d’adenosina (ATP). Estratègies per a la generació d’ATP. Transducció quimiosmòtica de l’energia. Cadenes de transport electrònic i síntesi d’ATP. Fosforilació oxidativa i cadena respiratòria a la mitocondria. Cadena de transport electrònic fotosintètica del cloroplast
12. Metabolisme intermediari. Organització. Vies i cicles metabòlics. Control metabòlic. L’acetil CoA i el cicle de l’àcid cítric. Procedències i destins de l’acetil CoA. Etapes enzimàtiques i regulació del cicle de l’àcid cítric. Caràcter amfibòlic del cicle i reaccions anapleròtiques.
13. Metabolisme de glícids. Glicòlisi. Ruta oxidativa dels fosfats de pentosa. Gluconeogènesi. Fixació autotròfica de diòxid de carboni. Metabolisme del glicogen i del midó. Regulació integrada del metabolisme de glícids.
14. Metabolisme de lípids. Metabolisme de triacilglicerols. Metabolisme d’àcids grassos. Formació i utilització de cossos cetònics. Metabolisme del colesterol.
15. Metabolisme de composts nitrogenats. Catabolisme d’aminoàcids. Excreció de nitrogen i cicle de la urea. Fixació de nitrogen. Biosíntesi d’aminoàcids. Metabolisme de nucleòtids.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
42 84 126
Laboratory practicals
15 15 30
 
Personal tuition
1 0 1
 
Objective multiple-choice tests
2 6 8
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Es farà una petita prova per avaluar el nivell dels alumnes. S’explicarà l’abast de l’assignatura, els objectius a assolir, la metodologia emprada, el material docent, i el tipus d’avaluació. S’assignaran treballs teòrics a equips d’alumnes.
Lecture Es desenvolupara la materia del temari amb l’ajut de presentacions de diapositives (power point). Tota la matèria explicada a classe estarà disponible prèviament al espai Moodle de l’asignatura.
Laboratory practicals Els alumnes disposaran de la teoria, descripció y metodologia de les pràctiques prèviament al desenvolupament de les pràctiques. Es duran a terme als laboratoris de la facultat de químiques en equips de 3 alumnes.

Personalized attention
 
Lecture
Laboratory practicals
Personal tuition
Description
El professor atendrà qualsevol consulta dels alumnes fora dels horaris lectius, tant presencialment al despatx durant 4 hores setmanals, com a través del espai Moodle de la assignatura tots el dies no festius.

Assessment
  Description Weight
Lecture Les preguntes faran referència a totes les parts del temari amb diferents nivells de dificultat.
El 60% de les preguntes seran de continguts bàsics per assolir l’aprovat.
Un 20% de preguntes seran sobre continguts més específics per tal d’assolir el notable.
Un 20 % de preguntes requeriran coneixements més profunds, raonament i interrelacionar continguts per tal d’assolir l’excel.lent
70%
Laboratory practicals Es valorarà la actitud i la aptitud del alumne al laboratori. Cada grup de tres alumnes presentarà un informe sobre el plantejament, metodologia i resultats de cada pràctica. Es farà a més una prova tipus test per valorar l’adquisició de coneixements a cada pràctica. 15%
Others

Els alumnes hauran de realitzar un treball escrit teòric desenvolupant un dels temes de l'assignatura. Es valoraran els continguts i la presentació, en el sentit de que el treball pugui ser útil com a material docent pels companys de classe. Els treballs dels alumnes estaran disponibles a l'espai Moodle de l'assignatura.

15%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic Campbell, M.C., Farrell, O.F., Bioquímica, 4a edición, Editorial Thomson, Division Iberoamericana, México, 2005
Koolman, J. Röhm, K-H, Bioquímica, Texto y Atlas, 3a edición, Editorial Médica Panamericana, Madrid, 2004

Complementary Nelson, D.L.; Cox, M.M. Lehninger, Lehinger Principles of Biochemistry, 4th Ed. Freeman and Company, New York, 2005

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
FONAMENTS D`ENGINYERIA BIOQUÍMICA/20012219


Subjects that it is recommended to have taken before
QUÍMICA FÍSICA/20011002
QUÍMICA ORGÀNICA/20011003
QUÍMICA INORGÀNICA/20011025