IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20012005
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Troncal Third First
Language
Castellà
Català
Department Enginyeria Química
Coordinator
STÜBER .,, FRANK ERICH
E-mail frankerich.stuber@urv.cat
marelys.mujica@urv.cat
Lecturers
STÜBER .,, FRANK ERICH
MUJICA CHACIN, MARELYS JOSEFINA
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/rq/
General description and relevant information Estudi de la reacció química com a operació unitària. Analitzar i dissenyar el reactor mes adient per a obtenir un producte determinat en funció dels reactius i de la físico-química del procés. Es tracta de que s’adquireixin els coneixements necessaris per a efectuar el disseny d’un reactor considerant-lo com la unitat central d’un procés de producció de la que dependrà bona part del disseny de tota la planta.

Competences
Code  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B11 Presa de decisions.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B17 Creativitat.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Learning aims
Objectives Competences
Plantejar els balanços de matèria i energia en un sistema amb reacció química i desenvolupar els models matemàtics bàsics de reactors ideals. A1
A3
A5
B1
B3
B15
Construir el diagrama T-X-rA per una reacció reversible, analitzar l'efecte de l'equilibri químic en el disseny d'un reactor químic i seleccionar les trajectòries d'operació (T-X) òptimes per a sistemes de reactors adiabàtics i no isotèrmics. A4
A5
B1
B3
B8
B11
B14
B17
Construir el diagrama (1/rA)-X per sistemes amb una reacció i fer un càlcul aproximat del volum de reactors de flux a partir del diagrama (1/rA)-X. A5
A10
B1
B3
Triar el tipus (CSTR o PFR, adiabàtic o no isotèrmic, etc.) i el nombre de reactors requerits per assolir una determinada conversió per a una reacció limitada per l'equilibri químic. A10
B1
B3
B8
B11
B14
B17
Calcular analíticament i numèrica el volum de reactors de flux i de reactors semicontinus. A2
A10
B4
B15
Calcular la caiguda de pressió en un reactor de llit fix i analitzar el seu efecte sobre la conversió en reaccions en fase gas. A1
B1
Construir el diagrama d'ignició – extinció per a reactors de mescla perfecta adiabàtics i no isotèrmics i analitzar l'estabilitat d'un reactor de mescla perfecta a unes condicions fixades. A1
A3
A5
B1
B3
B8
B11
B14
B17
C5
Triar el tipus de reactor i condicions de treball més adequats per sistemes de reaccions múltiples en paral•lel i en sèrie. A10
B1
B3
B8
B11
B14
B17
C5
Construir un model matemàtic genèric pel càlcul de reactors isotèrmics on M espècies químiques reaccionen a través de N reaccions simultànies. A1
A3
A5
B2
B3
B14
B15
C5
Integrar el reactor en un procés amb separació de productes i realimentació dels reactius no convertits. A3
B2
B3
B4
B11
B17
C5
Construir un model matemàtic per un reactor tubular amb dispersió axial i determinar l'existència de dispersió axial en un reactor de llit fix. A1
B2
B3
B14
C5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C5

Contents
Topic Sub-topic
Bloc 1
Conceptes Bàsics.
Reacció química, nomenclatura i tipus. Velocitat de reacció, constant de velocitat i equació d’Arrhenius, ordre de reacció. Estequiometria, reactiu limitant i conversió, taula estequiomètrica. Equilibri i cinètica de reaccions químiques.
Bloc 2
Sistemes isotèrmics.
Balanç de matèria amb reacció química en sistemes oberts i tancats. Models de contacte per sistemes homogenis i assimilables a homogenis: mescla perfecta (CSTR) i flux en pistó (PFR/PBR). Disseny de reactors isotèrmics. Reaccions limitades per l’equilibri químic. Construcció i ús dels diagrames T-X-rA i (1/rA)-X pel dimensionat de reactors químics. Pèrdua de càrrega en reactors de llit fix (PBR).
Reactors semicontinus. Reactors amb separació simultània: destil•lació reactiva i reactors de membrana.
Bloc 3
Sistemes amb reaccions múltiples.
Reaccions en paral•lel i en sèrie, selectivitat i optimització del procés. Tractament generalitzat de sistemes amb reaccions múltiples.
Bloc 4
Sistemes no isotèrmics.
Balanç d’energia amb reacció química. Disseny de reactors adiabàtics i no isotèrmics. Estratègies per a reaccions limitades per l’equilibri químic. Tractament de sistemes amb reaccions múltiples. Reactors de mescla perfecta en estat no estacionari, estats estacionaris múltiples i estabilitat d’operació per sistemes amb una sola reacció i amb reaccions múltiples.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
20 40 60
Project proposal
15 30 45
Problem solving, classroom exercises
19 19 38
 
Personal tuition
1 0 1
 
Practical tests
5 0 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Se imparte en clase una introducción al temario de la asignatura
Lecture se proporcionan contenidos fundamentales de la asignatura en clase
Project proposal el alumno debe proponer una solución a un problema abierto de diseño de un reactor químico industrial. Dado la cantidad de trabajo que representa un caso de diseño abierto, los alumnos trabajan en equipos de 4-5 estudiantes
Problem solving, classroom exercises el alumno debe resolver de forma individual un problema corto de 1-2 h y entregar una solución al final de la clase

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
ver programa de la asignatura

Assessment
  Description Weight
Project proposal Prova en grup. Treball en equip integrat amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Problem solving, classroom exercises Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. S'exigeix completar un 90% dels exercicis proposats. 25%
Practical tests Prova individual (20%).

Prova individual. Mescla de preguntes conceptuals curtes i exercicis d'aplicació. Es realitza al final de quadrimestre (50%).
50%
 
Other comments and second exam session

1. Avaluació continuada - 2a convocatòria Avantprojecte: 25% Prova pràctica: 75% 2. Avaluació no continuada (1 i 2a convocatòria) Prova pràctica: 100%


Sources of information

Basic
  • Fogler, H. S. Elements of Chemical Reaction Engineering. 3ª edició. Prentice-Hall International Editions, 1999. ISBN 0-13-973785-5
Complementary Smith, J. M., Chemical Engineering Kinetics, McGraw-Hill, 1981
Rawlings, J.B. i Ekerdt, J.G., Chemical Reactor Analysis and Design Fundamentals, Nob-Hill Publishing, 2002
, Internet, ,
, Software: ReactorLab, Polymath i Matlab, ,
Levenspiel, O., The Chemical Reactor Omnibook, O. S. U. Book Stores, Inc., 1979
Schmidt, L.D., The Engineering of Chemical Reactions, Oxford University Press, 1998

Recommendations


 
Other comments
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Fonaments d’Enginyeria Química, Fenòmens de Transport, Cinètica Aplicada, Termodinàmica Tècnica I, Laboratori d’Enginyeria Química I, Mètodes Matemàtics a l'Enginyeria (programació en MATLAB).