IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20012029
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
9 0 9 Troncal Third Only annual
Language
Castellà
Català
Department Enginyeria Química
Coordinator
STÜBER .,, FRANK ERICH
E-mail ricard.garcia@urv.cat
jose.font@urv.cat
afabrega@urv.cat
frankerich.stuber@urv.cat
lauramariela.pramparo@urv.cat
nigusgabbiye.habtu@urv.cat
mamdouh.gadalla@urv.cat
Lecturers
GARCIA VALLS, RICARD
FONT CAPAFONS, JOSÉ
FABREGAT LLANGOSTERA, AZAEL
STÜBER .,, FRANK ERICH
PRAMPARO ., LAURA MARIELA
HABTU -, NIGUS GABBIYE
GADALLA ., MAMDOUH AYAD
Web http://http://www.etseq.urv.es/assignatures/leq2/
General description and relevant information Planificar, executar, interpretar, i presentar els resultats d’un treball experimental, formant part d’un equip però amb plena responsabilitat individual. S’adquireix experiència en les operacions unitàries de separació, reacció química i tractaments d’aigües, incloent els biològics.

Competences
Code  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
A11 El càlcul i disseny bàsic d’altres operacions unitàries comuns.
A12 L’aplicació de conceptes d’economia bàsica i la realització d’estimacions de costos i anàlisi d’inversions.
A13 La concepció i disseny de processos de protecció ambiental i de gestió de residus.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B18 Lideratge.
B19 Sensibilitat per a temes medioambientals.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Learning aims
Objectives Competences
Experimentar la complicada naturalesa dels processos i equips reals. A1
A3
B3
B8
B12
C5
Resoldre problemes experimentals relacionats amb balanços de matèria i energia, termodinàmica, transport de matèria, calor i fluids. A1
A3
A4
B1
B3
B5
B7
B11
B12
B13
B18
C5
Identificar els paràmetres que presenten més influència en les prestacions de cada una de les operacions unitàries. A1
A3
A4
A5
A10
B1
B3
B8
C5
Considerar la importància dels errors en la validació dels resultats experimentals. A1
B3
C5
Decidir l'aplicació de les tècniques analítiques escaients per a cada problema. B3
B11
B18
Assumir simplificacions i hipòtesis que faciliten l'anàlisi lògic i la descripció matemàtica dels processos. A1
A3
A4
A5
A6
A10
A11
A12
A13
B3
B8
B11
C5
Dissenyar procediments per a la posta en marxa, operació i parada dels equips de laboratori. B3
B11
B12
C5
Optimitzar les condicions d'operació d'un sistema utilitzant les dades experimentals obtingudes al laboratori. A4
A6
B1
B5
B7
B8
C5
Analitzar l'impacte ambiental i els riscos potencials dels processos. B3
B11
B19
Reconèixer l'aplicabilitat de cada operació unitària front a un problema determinat. B3
B8
B11
B19
Planificar racionalment l'execució d'una sèrie de tasques a completar en grup i en un temps limitat. B3
B5
B9
B11
B12
B13
B19
C5
Consultar i interpretar documentació científica a fi de trobar informació valuosa per a cada procés. B3
B10
B11
C1
C5
Presentar eficientment els resultats i les conclusions tant en format oral com escrit. B7
C5

Contents
Topic Sub-topic
Pràctica 1. Reacció química.
Pràctica 2. Destil.lació contínua.
Pràctica 3. Destil.lació discontínua.
Pràctica 4. Absorció.
Pràctica 5. Extracció.
Pràctica 6. Bescanvi iònic.
Pràctica 7. Osmosi inversa.
Pràctica 8. Digestió aeròbia.
Pràctica 9. Digestió anaeròbia.
Pràctica 10. Floculació-sedimentació

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
2 0 2
 
Laboratory practicals
50 25 75
Presentations / expositions
35 35 70
 
Personal tuition
1 0 1
 
Objective multiple-choice tests
2 0 2
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities presentación de la asignatura en clase, se explica al alumno como organizar, reservar y realizar las prácticas.
Laboratory practicals el alumno debe realizar a ravés de sesiones experimentales previamente reservadas y preparadas diferentes prácticas. Cada práctica presenta una entidad de duración de 5-6 semanas en las cuales el alumno trabajando en equipos de 4-5 miembros entrega un preinforme, reserva la práctica, realiza los experimentos, hace un analisis intermedio de los resultados, reserva más sesiones si hace falta y entrega y defiende un informe final.
Presentations / expositions Al final de cada práctica después de haber enregado el informe final de la práctica se procede a una defensa de los resultados de la misma. El equipo prepara una exposición y discusión de los resultados en power point (cada miembro del equipo presente una parte de la práctica) y a continuación los miembros del equipo contestan de forma individual a posibles dudas y preguntas del profesor responsable de la práctica.

Personalized attention
 
Personal tuition
Description
ver programa de la asignatura

Assessment
  Description Weight
Laboratory practicals Cada grup lliurarà un informe per pràctica abans de la data prevista per a la presentació. 20%
Presentations / expositions Cada component del grup presentarà, com a mínim, una pràctica a la data acordada prèviament. 40%
Objective multiple-choice tests Test final (Juny): La prova serà de tipus test i s’hauran de respondre qüestions relacionats amb les pràctiques dutes a terme. 20%
Others

Llibreta de laboratori: Cada grup portarà una única llibreta.

20%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic MCCABE, W.L.; SMITH, J.C.; HARRIOT, P., UNIT OPERATIONS OF CHEMICAL ENGINEERING, 5A ED. MCGRAW-HILL, NOVA YORK, 1993

Complementary COULSON, J.M. (ET AL.), CHEMICAL ENGINEERING, VOL. 1-6, PERGAMON PRESS, OXFORD, 1994
FOGLER, H.S., ELEMENTS OF CHEMICAL REACTION ENGINEERING, PRENTICE HALL, ENGLEWOOD CLIFFS, 1992
METCALF & EDDY, INGENIERÍA DE AGUAS RESIDUALES TRATAMIENTO, VERTIDO Y REUTILIZACIÓN, MCGRAW-HILL/INTERAMERICANA DE ESPAÑA, 1995
, Internet, ,
FARIÑAS, M., OSMOSIS INVERSA. FUNDAMENTOS, TECNOLOGÍA Y APLICACIONES, MCGRAW HILL, 1999
PERRY, R.H. (ED.); GREEN, D. (ED.), PERRY’S CHEMICAL ENGINEERS HANDBOOK, MCGRAW-HILL, 1988

Recommendations


 
Other comments
Totes les del primer cicle d’Enginyeria Química. Operacions de Separació, Reactors Químics i Tecnologia del Mediambient a 3er d’Enginyeria Química.