IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20012210
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Optativa Second
Language
Català
Department Enginyeria Química
Coordinator
MONTANÉ CALAF, DANIEL
E-mail daniel.montane@urv.cat
Lecturers
MONTANÉ CALAF, DANIEL
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/erc/
General description and relevant information Determinar de cinètiques de reacció en catàlisi heterogènia. Determinar el mecanisme que constitueix la fase limitant de la cinètica global de reacció. Determinació dels paràmetres que poden produir canvis significatius en la velocitat global de reacció. Realització del disseny de reactors no ideals en sistemes complexes i de reactors catalítics.

Competences
Code  
A1 L’aplicació del principis de conservació de matèria, energia i quantitat de moviment.
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B11 Presa de decisions.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Learning aims
Objectives Competences
Descriure les etapes d’una reacció catalítica i deduir una equació per la velocitat de reacció. A3
A5
B3
B8
B14
Calcular els paràmetres d’una equació de velocitat a partir de dades mesurades. A3
A5
B1
B4
Descriure els mecanismes de desactivació de catalitzadors i determinar les equacions d’activitat catalítica. A3
A5
B3
B8
B14
Descriure el transport de matèria i energia entre la superfície d’un catalitzador i el fluid que l’envolta. A1
A2
A3
A5
B3
B8
B14
Descriure la reacció i difusió simultànies en sòlids catalítics porosos. A1
A2
A3
A5
B3
B8
B14
Analitzar les limitacions internes i externes a la velocitat de reacció global per una partícula de catalitzador. A1
A2
A3
A5
B3
B8
B14
Crear models per sistemes reactius de dues fases (reactors de llit fix, llit fluiditzat, llit descendent, monòlits), i tres fases (reactors de suspensió i llit escorregut (trickle-bed)). A1
A2
A3
A5
A10
B1
B3
B8
B14
Dimensionar un reactor catalític heterogeni per assolir una producció determinada. A10
B1
B4
B8
B11
B14
B15
Escollir el tipus de reactor idoni i la configuració de reactor més adequada per una reacció concreta. A10
B1
B4
B8
B11
B14
B15
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C5

Contents
Topic Sub-topic
Bloc 1. Catàlisi heterogènia:
Introducció. Etapes d’una reacció catalítica. Etapa limitant de la cinètica global. Síntesi d’etapa limitant, mecanisme i llei cinètica. Anàlisi de dades pel disseny d’un reactor. Desactivació de catalitzadors.
Bloc 2. Efectes de la difusió externa en les reaccions heterogènies:
Difusió binària. Resistència externa en el balanç de matèria. Sensibilitat de paràmetres. Regeneració de catalitzadors.
Bloc 3. Difusió i reacció en els porus d’un catalitzador:
Difusió i reacció en partícules catalítiques esfèriques. Factor d’eficiència interna. Factor d’eficiència global.
Bloc 4. Modelatge de reactors multifasics:
Reactor de llit fix. Reactor de llit mòbil. Reactor de transport. Reactor monòlit. Reactor de llit fluiditzat. Reactor de suspensió.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
20 40 60
Project proposal
15 30 45
Problem solving, classroom exercises
19 19 38
 
Personal tuition
1 0 1
 
Practical tests
5 0 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura, dels seus continguts, de la planificació temporal i dels procediments i criteris d'avaluació.
Lecture Desenvolupament dels continguts fonamentals de l’assignatura mitjançant sessions expositives per part del professor i exercicis puntuals de treball en grup per part dels alumnes.
Project proposal Sessions de treball dels alumnes en grups estructurats per desenvolupar l’avantprojecte integrat, amb assessorament del professor.
Problem solving, classroom exercises Sessions de resolució de problemes tancats per part dels alumnes, bé individualment, bé en grup.

Personalized attention
 
Project proposal
Personal tuition
Description
S'efectuaràn reunions individuals a petició de l'alumne per atendre i resoldre dubtes de l'assignatura. Segons el seu criteri, el professor podrà convocar també als alumnes a entrevistes individuals per tractar questions relacionades amb el desenvolupament de l'assignatura o el funcionament dels grups de projecte.

Assessment
  Description Weight
Project proposal Prova en grup. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel·lacions individuals. 25%
Problem solving, classroom exercises Lliurament d'exercicis realitzats individualment o en grup i demanats periòdicament. 35%
Practical tests Prova individual escrita (nota mínima 3.5 sobre 10). 40%
 
Other comments and second exam session

Els percentatges del quadre d'avaluació corresponen als alumnes d'avaluació continuada que superin l'assignatura per curs, que no caldrà que facin l'examen final. Els alumnes d'avaluació continuada que no superin l'assignatura per curs, han d'anar a l'examen final. En aquest cas, la qualificació es calcularà ponderant l'examen final (75%) i l'avantprojecte (25%). En segona convocatòria es mantindran els mateixos percentatges. Requisits: Per aplicar avaluació continuada es demana l'assistència a un mínim del 90% de les hores presencials (aula + grups).


Sources of information

Basic
  • Fogler, H. S. Elements of Chemical Reaction Engineering. 3a edició. Prentice-Hall International Editions, 1999. ISBN 0-13-973785-5
  • Rawlings J.B. & Ekerdt, J.G. Chemical Reactor Analysis and Design Fundamentals. Nob-Hill Publishing, 2002. ISBN 0-615-11884-4
  • Kunii, D. & Levenspiel, O. Fluidization Engineering. 2a edició. Butterworth-Heinemann, 1991. ISBN 0-409-90233-0
  • Froment, G.F. & Bischoff K.N. Chemical Reactor Analysis and Design. 2a edició. John Wiley & Sons, 1990. ISBN 0-471-51044-0.
Complementary Rawlings, J.B. i Ekerdt, J.G., Chemical Reactor Analysis and Design Fundamentals, Nob-Hill Publishing, 2002
Kunii, D. i Levenspiel, O., Fluidization Engineering, 2a Edició. Butterworth-Heinemann, 1991
, Internet, ,
, Software: ReactorLab i Matlab, ,

Recommendations


Subjects that it is recommended to have taken before
CINÈTICA APLICADA/20011013
TERMODINÀMICA TÈCNICA I/20011014
FENÒMENS DE TRANSPORT/20011017
MÈTODES MATEMÀTICS A L`ENGINYERIA/20011209
REACTORS QUÍMICS/20012005