Code |
|
A3 |
La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B9 |
Capacitat d’organització i planificació. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B11 |
Presa de decisions. |
C2 |
Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objectives |
Competences |
Obtenir l'interval de confiança per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Aplicar contrastos d'hipòtesis per a : la mitjana, la diferència de mitjanes, la variància, el quocient de variàncies, una proporció i la diferència de proporcions a partir de dades mostrals. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Donat un disseny d’un factor o de dos factors sense interacció, determinar si algun d'ells influeix sobre una variable resposta. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Construir una plantilla per a la recollida de dades, histogrames, diagrames de Pareto, diagrames causa-efecte i diagrames bivariants. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Estimar els efectes que intervenen en un disseny 2k complet i fraccionat usant els algorismes dels signes i de Yates. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Estimar la desviació típica dels efectes en un disseny 2k (complet o fraccionat). |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Donat un disseny 2k fraccionat, identificar el generador i la relació de definició d'aquest disseny. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Identificar els efectes significatius en un disseny 2k (complet o fraccionat). |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Contrastar l'adequació del model lineal en un disseny factorial. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Planificar la realització d’experiments mitjançant el mètode de la pendent màxima. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Dissenyar un experiment central compost i realitzar una aproximació quadràtica de la variable resposta en funció dels factors significatius. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Construir un mapa de contorn i/o realitzar una anàlisi canònica per determinar la naturalesa de la superfície ajustada i calcular el valor òptim de la variable resposta i els valors dels factors que fan que s'arribi a l'òptim. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
A partir d'una mostra, construir gràfics de control per variables, per atributs o per nombre de defectes depenent de la naturalesa de la variable a estudiar. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
A partir d'una mostra, calcular la capacitat d'un procés. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C2 C5
|
Donats quatre dels següents elements: nivell de qualitat acceptable, nivell de qualitat rebutjable, risc del venedor, risc del comprador, nombre d'elements que s'agafen per inspeccionar un lot i nombre d'elements defectuosos màxim (de la mostra) amb el què s'acceptarà el lot; calcular els altres dos elements. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
A partir d'unes dades, donar un pla de mostreig usant les taules del pla japonès JIS Z 9002, les taules del pla Military-Standard o el pla de control rectificatiu de Dodge-Romig. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
A partir d'un pla de mostreig, calcular la seva corba característica. |
A3
|
B1 B2 B3 B4 B5 B8 B9 B10 B11
|
C5
|
Topic |
Sub-topic |
1. Conceptes bàsics d'estadística. |
1.1. Inferència estadística.
1.2. Construcció d'intervals de confiança.
1.3. Contrastos d'hipòtesis.
1.4. Anàlisi de la variància.
|
2. Eines bàsiques per a la millora de la qualitat. |
2.1. Plantilles per a la recollida de dades.
2.2. Histogrames.
2.3. Diagrames de Pareto.
2.4. Diagrames causa-efecte.
2.5. Diagrames bivariants.
2.6. Estratificació.
|
3. Disseny d'experiments. |
3.1. Introducció.
3.2. Disseny de dos factors amb interacció.
3.3. Exemple d'un disseny factorial 23.
3.4. Disseny factorial 2k.
3.5. Disseny factorials fraccionats.
|
4. Superfícies de resposta. |
4.1. Estratègies de la metodologia de superfícies de resposta.
4.2. Aproximació lineal a les condicions òptims. Validació.
4.3. Camí de màxim ascens.
4.4. Aproximació quadràtica. Dissenys centrals compostos.
4.5. Mapes de contorns i anàlisi canònica.
|
5. Control estadístic d'un procés. |
5.1. Introducció.
5.2. Concepte de procés sota control.
5.3. Control de processos per variables.
5.4. Control de processos per atributs.
5.5. Control de processos per nombre de defectes.
|
6. Control de recepció. |
6.1. Introducció.
6.2. El control simple per atributs.
6.3. Plans de mostreig.
|
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
|
Lecture |
|
15 |
22.5 |
37.5 |
Problem solving, classroom exercises |
|
15 |
18 |
33 |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
12 |
14.4 |
26.4 |
|
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Objective short-answer tests |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació. |
Lecture |
El professor explica els continguts teòrics de cada tema. S'usa la pissarra i la projecció dels apunts. |
Problem solving, classroom exercises |
Es demanen als alumnes que facin i lliurin exercicis relacionats amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquests exercicis formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura. |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Es demanen als alumnes que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquestes pràctiques formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura. |
|
Problem solving, classroom exercises |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Personal tuition |
|
Description |
Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis i pràctiques a l'aula. |
|
|
Description |
Weight |
Problem solving, classroom exercises |
El professor resoldrà problemes a l’aula. A continuació l’alumne, amb ajuda del professor, haurà de resoldre problemes semblants. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes. |
25% |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Es valorarà l’aprofitament de les pràctiques. Per no veure penalitzada la nota d’aquesta part, es demana un mínim d’assistència del 80% a les classes. |
25% |
Objective short-answer tests |
Examen final de caràcter de síntesi. Es pot usar qualsevol mena de material escrit. |
50% |
|
Other comments and second exam session |
|
Basic |
A. Prat, X. Tort-Martorell, P. Grima y L. Pozueta, Métodos Estadísticos. Control y Mejora de la Calidad, Ed. UPC, 1997
|
|
Complementary |
D. C. Montgomery, Control Estadístico de la Calidad, Grupo Editorial Iberoamérica, 1991
G. E. P. Box, W. G. Hunter i J. S. Hunter, Estadística para Investigadores, Ed. Reverté, 1989
D. Peña, Estadística: Modelos y Métodos. Vol. I i Vol. II, Ed. Alianza, 1989
|
|
|
Other comments |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat):
Estadística. |
|