IDENTIFYING DATA 2007_08
Subject Code 20012219
Study programme
Enginyeria Química (1993)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Theory credits Practical credits Type Year Period
6 4.5 1.5 Optativa Second
Language
Department Enginyeria Química
Coordinator
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
E-mail magdalena.constanti@urv.cat
Lecturers
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
Web
General description and relevant information Introduir els conceptes bàsics de l’Enginyeria Bioquímica tant a nivell d’Enginyeria genètica i biologia molecular com el de processos. Destacar els punts que més es diferencien dels processos més tradicionals (cinètica d’enzims i cèl.lules, separacions, condicions estèrils, anàlisi econòmica).

Competences
Code  
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
A7 El disseny i l’ús de les eines fonamentals de control de processos.
A10 El càlcul i disseny de reactors químics bàsics.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B6 Comprometre-se amb l’ètica i la responsabilitat social com a ciutadà i com a professional.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B15 Aprenentatge autònom.
B17 Creativitat.
B18 Lideratge.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Learning aims
Objectives Competences
Distingir les cèl.lules procariotes i la seva manipulació. B3
Calcular el creixement poblacional bacterià. A3
Descriure les cinètiques enzimàtiques. A3
A5
Seleccionar models d’immobilització de biocatalitzadors. A6
B1
Descriure la manipulació i modificació de la informació genètica. B1
B17
Calcular balanços de matèria i energia en els bioreactors. A2
A3
A7
A10
Dissenyar processos d’obtenció de productes mitjançant sistemes biològics. A6
Adquirir criteri ètic en bioenginyeria. B6
Cercar a la literatura els darrers avenços en bioenginyeria. B3
B8
B10
B11
C1
C5
Saber presentar de manera rigorosa i entenedora els resultats del seu treball, tant de manera oral com en informes escrits. B3
B8
B15
C4
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C1
C4
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B5
B11
B12
B13
B18

Contents
Topic Sub-topic
1. Introducció.
2. Els microorganismes. Microorganismes procariotes. Característiques de les cèl.lules procariotes. Virus. Creixement microbià. Cultius i aïllament. Genètica bacteriana.
3. Les molècules de la vida. Glícids. Lípids. Aminoàcids i proteïnes. DNA. Metabolisme bacterià.
4. Cinètica d’enzims. Cinètica de Michaelis-Menten. Enzims al.lostèrics.
5. Immobilització de biocatalitzadors. Mètodes d’immobilització. Propietats dels enzims immobilitzats. Aplicacions.
6. Manipulació de gens. Biosíntesi de proteïnes. Eines de treball amb DNA. Clonatge i selecció de gens.
7. Mutagènesi. Mutagènesi a l’atzar. Mutagènesi dirigida. Evolució molecular dirigida.
8. Reactors biològics. Classes de bioreactors. Anàlisi i control.
9. Processos de separació. Cristal.lització. Destil.lació. Cromatografia.
10. Visió global de l'assignatura

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
26 26 52
Assignments
4 12 16
Problem solving, classroom exercises
26 52 78
 
Personal tuition
1 0 1
 
Practical tests
5 0 5
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l'assignatura
Lecture Presentació dels continguts a classe per part del professor
Assignments Realització i presentació d'un treball monogràfic
Problem solving, classroom exercises Resolució de problemes a l'aula

Personalized attention
 
Problem solving, classroom exercises
Personal tuition
Description
Durant les hores d'atenció a l'alumne. En general són 6h a la setmana

Assessment
  Description Weight
Assignments Projecte a l'assignatura:

Prova grupal. Treball que es realitza en equip. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpetacions individuals. Es realitzaran tutories avaluades.
15%
Problem solving, classroom exercises Lliurament d'exercicis realitzats individualment i demanats periòdicament. 30%
Practical tests Prova individual (20%).

Prova individual. Mescla de preguntes conceptuals curtes i exercicis d'aplicació. Es realitza al final de quadrimestre (35%).

55%
 
Other comments and second exam session

Sources of information

Basic
  • BAILEY JE, OLLIS DF. Biochemical Engineering Fundamentals. McGrawHill, 1986
  • gODIA F. Ingeniería Bioquímica. Ed. síntesis, 2000.
  • MADIGAN mt. Brock Biología de los microorganismos. Pearson, 2003
  • NELSON, DL. Lehninger principios de bioquímica. Omega, 2001
  • SHULER M.L., KARGI F. Bioprocess Engineering. Basic concepts. Prentice Hall, 2002
Complementary , Internet, ,
GLICK B., PASTERNACK J., Molecular biotechnology. Principles and applications of recombinant DNA, ASM Press cop., Washington, 2003

Recommendations


 
Other comments
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament (i aprovat): Fonaments d’Enginyeria Química, Bioquímica, Química Orgànica.