DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ESTRATÈGIES DE RESOLUCIÓ PROBLEMES. ELEMENTAL, DOCTOR WATSON Codi 278317
Ensenyament
Enginyeria Química (1993)
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Mecànica (2003)
Graduat Superior en Tecnologies del Medi Ambient (2002)
Cicle
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
4.5 3 1.5 Primer
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
FONT CAPAFONS, JOSÉ
Adreça electrònica jose.font@urv.cat
afabrega@urv.cat
Professors/es
FONT CAPAFONS, JOSÉ
FABREGAT LLANGOSTERA, AZAEL
Web http://www.etseq.urv.es/assignatures/erp/
Descripció general i informació rellevant Els titulats en els nostres ensenyaments, en el moment d’exercir la seva professió, s’enfronten contínuament a situacions noves, sovint mal definides, que són de per sí problemes a resoldre. Està demostrat que els coneixements no garanteixen per sí sols que una persona pugui afrontar amb èxit la resolució d’un problema, si no van acompanyats de capacitat d’anàlisis, creativitat, imaginació, esperit crític i capacitat de decisió. Tots aquests aspectes es poden millorar amb l’experiència, però, de fet, existeixen tècniques perfectament estructurades que potencien aquestes habilitats. L’assignatura pretén dotar als alumnes amb els recursos imprescindibles per afrontar amb èxit els complexos problemes que apareixen a la pràctica professional diària, mitjançant l’aplicació d’una aproximació heurística composta per diferents tècniques de resolució de problemes.

Competències
Codi  

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Disposar d'eines per afrontar problemes mal definits i criteris per aplicar-les
Superar ràpidament l’incertesa inicial creada per els problemes mal definits
Incrementar la confiança en la seva capacitat per a afrontar problemes complexos
Millorar la comunicació entre els membres d’un equip en disposar d’un llenguatge comú
Realitzar una contínua monitorització i reflexió sobre el progrés del procés en estar dividit en etapes
Incidir en la millora de la capacitat per a combinar coneixements en promoure la creativitat
Facilitar la presa de decissions quan hi ha diverses solucions alternatives entre les que escollir
Aplicar la sistemàtica a qualsevol situació com un procés mental natural

Continguts
Tema Subtema
1. Què és un problema mal definit. Heurística aplicada.
2. Els hàbits personals en la resolució de problemes.
3. Definint el problema.
4. Generant solucions.
5. Decidint el curs de l’acció.
6. Implementant la solució.
7. Avaluant la solució.
8. Estudi de casos.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis
12 12 24
Treballs
0 24 24
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves de Desenvolupament
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries A partir de casos reals, es fa rellevant la necessitat existent d'eines que ajudin a enfrontar-se als complexos problemes que apareixen en la realitat d'una carrera profesional. Es presenta l'organització del curs i el procediment d'avaluació.
Sessió Magistral En cada capítol es dedica un temps a fer una presentació formal de les eines introduides, amb profusió d'exemples d'aplicació i una discussió oberta amb els alumnes.
Resolució de problemes, exercicis Seguint la sessió magistral, es proposen una o més situacions on aplicar les eines introduides. Els estudiants, en grup, tracten les situacions. Finalment, es presenten i discuteixen les conclusions a que han arribat cada grup.
Treballs L'última part del curs està dedicada a la realització d'un treball, en grup, que correspon a la resolución d'un problema de definició difusa. Els estudiants han d'aplicar les tècniques presentades (tantes com sigui posssible), proposar solucions i seleccionar la(les) millor(s) utilitzant els criteris i eines proporcionades. S'utilitza com a factor principal de l'avaluació.

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
En l'horari fixat -i comunicat convenientment- d'atenció, es procedeix a discutir, individualment o en grups reduïts sobre els detalls de les tècniques de resolució de problemes i com aplicar-les en casos concrets. Les consultes també es poden realitzar per correu electrònic.

Avaluació
  Descripció Pes
Resolució de problemes, exercicis Es recullen cada sessió. S'analitzen i comenten en sessions posteriors. Serveixen per individualitzar la nota, si és el cas. 5%
Treballs Només per a alumnes amb més d'un 75% d'assistència a les sessions presencials.
Problema general a resoldre en grup. Es proposa en l'última part del curs. Cal lliurar un informe convenientment organitzat. Constitueix la part fonamental de l'avaluació.
95%
Proves de Desenvolupament En aquells casos que per, manca de assistència (<75%) o una participació insuficient en el treball final, no quedi acreditat l'aprofitament del curs, es procedeix a la realització d'una prova individual formal que revisa les tècniques bàsiques implementades. Llavors, constitueix la nota final. 100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Fogler, H.S.; Leblanc, S.E., Estrategies for Creative Problem Solving, Prentice Hall PTR, 1995

Complementària Altshuller, G., 40 Principles. Triz Keys to Technical Innovation, Technical innovation Center, 2002
Goleman, D., Emotional Intelligence, Bloomsbury, 1996
Kepner, C.H.; Tregoe, B.B., The new rational manager, Princenton Research Press, 1981
Jones, M.D., The thinker’s toolkit. 14 powerful techniques for problem solving, Three Rivers Press, 1998
Covey, S.R., Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva, Ed. Paidós, 1997
Lumsdaine, E.; Lumsdaine, M., Creative Problem Solving. Thinking Skills for a Changing World, McGraw-Hill, 1995

Recomanacions


 
Altres comentaris
No existeixen assignatures relacionades, ya que és una assignatura de caire transversal. Recomanada, però no únicament dirigida, per a estudiants d'ensenyaments cientifico-tècnics en ensenyaments de segon cicle.