Objectius |
Competències |
Disposar d'eines per afrontar problemes mal definits i criteris per aplicar-les |
|
|
|
Superar ràpidament l’incertesa inicial creada per els problemes mal definits |
|
|
|
Incrementar la confiança en la seva capacitat per a afrontar problemes complexos |
|
|
|
Millorar la comunicació entre els membres d’un equip en disposar d’un llenguatge comú |
|
|
|
Realitzar una contínua monitorització i reflexió sobre el progrés del procés en estar dividit en etapes |
|
|
|
Incidir en la millora de la capacitat per a combinar coneixements en promoure la creativitat |
|
|
|
Facilitar la presa de decissions quan hi ha diverses solucions alternatives entre les que escollir |
|
|
|
Aplicar la sistemàtica a qualsevol situació com un procés mental natural |
|
|
|
Tema |
Subtema |
1. Què és un problema mal definit. Heurística aplicada. |
|
2. Els hàbits personals en la resolució de problemes. |
|
3. Definint el problema. |
|
4. Generant solucions. |
|
5. Decidint el curs de l’acció. |
|
6. Implementant la solució. |
|
7. Avaluant la solució. |
|
8. Estudi de casos. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
12 |
12 |
24 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
12 |
12 |
24 |
Treballs |
|
0 |
24 |
24 |
|
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de Desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
A partir de casos reals, es fa rellevant la necessitat existent d'eines que ajudin a enfrontar-se als complexos problemes que apareixen en la realitat d'una carrera profesional. Es presenta l'organització del curs i el procediment d'avaluació. |
Sessió Magistral |
En cada capítol es dedica un temps a fer una presentació formal de les eines introduides, amb profusió d'exemples d'aplicació i una discussió oberta amb els alumnes. |
Resolució de problemes, exercicis |
Seguint la sessió magistral, es proposen una o més situacions on aplicar les eines introduides. Els estudiants, en grup, tracten les situacions. Finalment, es presenten i discuteixen les conclusions a que han arribat cada grup. |
Treballs |
L'última part del curs està dedicada a la realització d'un treball, en grup, que correspon a la resolución d'un problema de definició difusa. Els estudiants han d'aplicar les tècniques presentades (tantes com sigui posssible), proposar solucions i seleccionar la(les) millor(s) utilitzant els criteris i eines proporcionades. S'utilitza com a factor principal de l'avaluació. |
|
Descripció |
En l'horari fixat -i comunicat convenientment- d'atenció, es procedeix a discutir, individualment o en grups reduïts sobre els detalls de les tècniques de resolució de problemes i com aplicar-les en casos concrets. Les consultes també es poden realitzar per correu electrònic. |
|
|
Descripció |
Pes |
Resolució de problemes, exercicis |
Es recullen cada sessió. S'analitzen i comenten en sessions posteriors. Serveixen per individualitzar la nota, si és el cas. |
5% |
Treballs |
Només per a alumnes amb més d'un 75% d'assistència a les sessions presencials.
Problema general a resoldre en grup. Es proposa en l'última part del curs. Cal lliurar un informe convenientment organitzat. Constitueix la part fonamental de l'avaluació.
|
95% |
Proves de Desenvolupament |
En aquells casos que per, manca de assistència (<75%) o una participació insuficient en el treball final, no quedi acreditat l'aprofitament del curs, es procedeix a la realització d'una prova individual formal que revisa les tècniques bàsiques implementades. Llavors, constitueix la nota final. |
100% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Fogler, H.S.; Leblanc, S.E., Estrategies for Creative Problem Solving, Prentice Hall PTR, 1995
|
|
Complementària |
Altshuller, G., 40 Principles. Triz Keys to Technical Innovation, Technical innovation Center, 2002
Goleman, D., Emotional Intelligence, Bloomsbury, 1996
Kepner, C.H.; Tregoe, B.B., The new rational manager, Princenton Research Press, 1981
Jones, M.D., The thinker’s toolkit. 14 powerful techniques for problem solving, Three Rivers Press, 1998
Covey, S.R., Los 7 hábitos de la gente altamente efectiva, Ed. Paidós, 1997
Lumsdaine, E.; Lumsdaine, M., Creative Problem Solving. Thinking Skills for a Changing World, McGraw-Hill, 1995
|
|
|
Altres comentaris |
No existeixen assignatures relacionades, ya que és una assignatura de caire transversal. Recomanada, però no únicament dirigida, per a estudiants d'ensenyaments cientifico-tècnics en ensenyaments de segon cicle. |
|