DATOS IDENTIFICATIVOS 2007_08
Asignatura Código 278481
Titulación
Enginyeria Química (1993)
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Enginyeria Tècnica Industrial, especialitat en Mecànica (2003)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
4.5 4.5 0 Primero
Lengua de impartición
Departamento Ciències Mèdiques Bàsiques
Infermeria
Coordinador/a
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
Correo-e victoria.arija@urv.cat
nuria.aranda@urv.cat
rosa.queral@urv.cat
Profesores/as
ARIJA VAL, MARIA VICTORIA
ARANDA PONS, NÚRIA
QUERAL CASANOVA, ROSA
Web http://moodle.urv.net
Descripción general e información relevante Conèixer les metodologies que permeten definir estratègies per promocionar la alimentació saludable i salut

Competencias
Código  

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Conèixer les metodologies sobre les que és fonamenta la promoció de la salut
Impulsar l’auto-aprenantatge de les metodologies.
Definir un programa de promoció de la salut

Contenidos
tema Subtema
Promoció de la salut La carta d’Ottawa, Conferència d’Adelaida, Conferència de Sundswall, la Declaració de Yakarta. Àrees temàtiques de promoció de la salut.
Educació sanitària, Educació per a la salut, Educació sobre salut com a eina fonamental de promoció de la salut.
El màrqueting sociosanitari com activitat humana dirigida a satisfer necessitats i desitjos de la societat.

Models epistemològics, teories de l’educació i models i enfocaments de l’Eps El concepte d’educació i l’acte educatiu des del punt de vista del naturalisme pedagògic. L’educació des del punt de vista de la pedagogia idealista. Pedagogia de la por. L’educació entesa com l’adaptació de l’individu a la societat. L’educació com ajuda. Antinòmies educatives.
Teories de l’aprenentatge. Teories associacionistes conductuals. Teories cognoscitives i
constructivistes.
Enfocaments de l’educació sanitària tradicional, dels mitjans, epidemiològic, sociopolític, comunitari...
El procés d’ensenyament aprenentatge Concepte d’ensenyament i aprenentatge. El discent-docent. Els agents educatius. El rol docent. Els àmbits de l’Eps: centre de salut, hospitals, lloc de treball, escola, comunitat.
Necessitats educatives: Procediments diagnòstics (models i tècniques de mesura). Àmbits diagnòstics. Orientació diagnòstica. La gestió del canvi.
La programació de l’ensenyament. Els objectius i les seves qualitats. Els continguts i la seva determinació. Metodologia de l’ensenyament. Estratègies didàctiques: comunicació-motivació. Clima d’aprenentatge. Mètodes, mitjans i recursos didàctics adaptats a les diferents necessitats educatives i àmbits d’actuació. Bases i tècniques de l’avaluació. Funcions de l’avaluació. Tipus d’avaluació. Tècniques.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
 
Sesión magistral
10 15 25
Seminarios
8 12 20
Presentaciones/exposiciones
10 0 10
Resolución de problemas/ejercicios
30 0 30
Trabajos
0 15 15
 
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas de desarrollo
6 0 6
Pruebas orales
10 0 10
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació de l'assignatura
Sesión magistral Exposició i discussió d’unitats de continguts o la seva síntesi en gran grup i a l’aula per la professora
Seminarios Discussió i síntesi en grups petits de temes teòrics - pràctics inclosos en el programa, prèviament elegits per la professora i a l’aula a càrrec dels alumnes
Presentaciones/exposiciones L'alumne presenta el programa educatiu desenvolupat de forma teòrica
Resolución de problemas/ejercicios treball en equip interdisciplinar per a realitzar el treball encomanats en grups de 3-5 alumnes.
La metodologia d’ensenyament-aprenentatge requereixen que l’alumne/a disposi del suport bibliogràfic pertinent que li permetrà el treball personal. La professora proporcionarà un dossier de lectures que quedarà dipositat al servei de fotocòpies de la Facultat, perquè es puguin fer còpies de treball d’aquells textos difícils d’aconseguir per altres mitjans.
Trabajos Presentació escrita del programa educatiu realitzat pel grup d'alumnes

Atención personalizada
 
Sesión magistral
Presentaciones/exposiciones
Trabajos
Atención personalizada
Actividades introductorias
Pruebas de desarrollo
descripción
El professor assessora a l'alumne de forma continuada en el desenvolupament dels treballs pràctics i aclarirà els dubtes dels temes teòrics. Es realitzarà als depatxos dels professors.

Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Valoració del document escrit del programa educatiu 30%
Pruebas de desarrollo Participació de l’alumne/a en els debats que es realitzaran en les sessions a l’aula, als seminaris i a la tutoria 40%
Pruebas orales Presentació oral del programa educatiu realitzat pel grup d'alumnes i defensa ante un tribunal 30%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica
  • AAVV (1995):Red de Actividades de promoción de la salud número 1, 3 Granada. Edit. Escuela Andaluza de Salud Pública
  • AAVV (1997): Jornadas aragonesas de EPS. Actas.Saragossa. Edit. Universitat de Saragossa i Govern d’Aragó
  • ANGULO, F. BLANCO, N. (1994): Teoría y desarrollo del curriculum. Aljibe. Archidona
  • BERNARDO, E. GUTIÉRREZ, M. AROCHA, S.L. (1996):Salud Pública y Educación para la Salud.Las Palmas. Edit. Instituto Canario de Estudios y Promoción Social y Sanitaria.
  • BOLIVAR, A. (1995): La evaluación de valores y actitudes Madrid Edit. Anaya
  • COSTA, M. LÓPEZ, E. (1996):Educación para la salud. Una estrategia para cambiar estilos de vida Madrid. Edit. Pirámide.
  • ESTEBARANZ, A. (1994):Didáctica e innovación curricular. Sevilla. Edit. Pub. Universidad de Sevilla
  • GIMENO, J. y PEREZ, A. (1992): Compreneder y transformar la enseñanza. Morata. Madrid.
  • HAWE, P. DEGELING, D. HALL, J. (1993):Evaluación de la Promoción de Salud Barcelona. Edit. Masson.
  • IVERNOIS, J-F. GAGNAYRE, R. (1995): Apprendre à éduquer le patient. Paris. Edita. Edit. Vigot
  • KOTLER, P. ROBERTO, E.L. (1992):Marketing Social. Madrid. Edit. Díaz de Santos
  • KRUEGER, R.A. (1991): El grupo de discusiónMadrid Edit. Pirámide
  • MÉNDEZ CARRILLO, X. MACIÀ, A. OLIVARES D. (1993): Intervención coductual en contextos comunitarios I Programas aplicados de prevención.Madrid. Edit. Piràmide.
  • NAIDOO, J. WILLIS, J. (1994):Health Promotion. London.Baillière Tindall
  • QUNTANA CABANAS, J.M. (1995): Teoría de la Educación Madrid. Edit. Dikinson
  • ROCHON, A. (1991):Educación para la salud. Barcelona.Edit Masson
  • SANTOS, M.A. (1990) Hacer visible lo cotidiano .Madrid. Edit. Akal.
  • S.E.C.C. (1992): Projecte curricular: Què és, què pretén, de què consta i com s’elabora. (4 quaderns) Barcelona.
  • SERRRAMONA, J. (2000): Teoría de la educación.

    Barcelona

    Edit. Ariel  
  • TONES, KEITH, TILFORD, S. (1990):Healt Education. Effectiveness, efficiency and equity

    London

    . Edit. Chapman & Hall
Complementária

Recomendaciones