DATOS IDENTIFICATIVOS 2013_14
Asignatura (*) ANTROPOLOGÍA Código 12102201
Titulación
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Optativa Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropología, Filosofía y Trabajo Social
Coordinador/a
ANDREU TOMÀS, AGUSTÍN
Correo-e agusti.andreu@urv.cat
Profesores/as
ANDREU TOMÀS, AGUSTÍN
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura té un caràcter introductori i orientador, per tant, el seu objectiu és proporcionar uns coneixements bàsics dels fenòmens que tracta l’antropologia com a ciència orientada a l’estudi de l’ésser humà en societat, de les seves formes de vida socials i culturals.

Competencias
Código  

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
•Donar a conèixer l' Antropologia Social, el seu camp d'estudi, el seu mètode de treball i el lloc que ocupa com disciplina dins de las Ciències Socials. •La comprensió del concepte de cultura. •Informació sobre temes relacionats amb les societats humanes: els modus de subsistència, la família, el parentiu i la organització social, la desigualtat i el poder, el control social, els processos i enculturació de les persones. Les creences religioses, els mites, la identitat social, etc. • Presentar els conceptes, mètodes i tècniques que sustenten a l'Antropologia. A1

Contenidos
tema Subtema
. Naturalesa de l’Antropologia Definició d’antropologia
L’objecte de l’antropologia
L’especificitat del seu enfocament respecte a altres ciències socials
Cultura i societat
Els nivells d’abstracció: antropologia, etnologia i etnografia
Alguns conceptes a tenir en compte
Sobre el concepte de cultura.
Les subdisciplines: cultural, física, lingüística, aplicada
. Desenvolupament històric del pensament antropològic •Les tres fonts de reflexió antropològica.
•Les etapes i les escoles. Una molt breu aproximació
Els mètodes i les tècniques en Antropologia •El treball de camp.
•Les perspectives emic i etic
•Les tècniques: observació participant, entrevistes, històries de vida, diagrames de parentiu o mètode genealògic...
•L’etnografia en contexts urbans i rurals. Les monografies
Alguns temes i camps d'estudi El parentiu.
L’organització econòmica.
Política, ordre social i estructures de poder.
L’esfera ideològica.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 1 2
 
Sesión magistral
20 20 40
Trabajos
12 36 48
Debates
4 8 12
Prácticas de campo / salidas
6 12 18
 
Atención personalizada
2 0 2
 
Pruebas de desarrollo
0 8 8
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció als objectius de l'assignatura i presentació dels instruments de treball.
Sesión magistral Desenvolupament sistemàtic del temari de l'assignatura a càrrec del professor.
Trabajos Presentacions de grup per part dels alumnes, en base a treballs de documentació supervisats pel professor.
Debates Debats
Prácticas de campo / salidas Es treballarà amb lectures associades a cada un dels temes. Aquestes lectures seran comentades a les classes. Esporàdicament també es visualitzaran documentals i altre material audiovisual que, igualment serà objecte de debat a l'aula.
Atención personalizada Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura, per part de l'estudiant.

Atención personalizada
 
Trabajos
Sesión magistral
Atención personalizada
Actividades introductorias
descripción
Consistirà en activitat tutorial personalitzada en el despatx de la professora, per tal d'orientar el seguiment de la part teòrica i de les parts pràctiques de l'assignatura. Cada estudiant té l'obligació de visitar el despatx del professor, com a mínim, una vegada durant el periode lectiu.

Evaluación
  descripción Peso
Trabajos Recensió d'un llibre 30%
Debates Seminari de final de curs amb el debat individualitzat amb les conclusions del treball pràctic 15%
Pruebas de desarrollo Prova de maduresa 50%
Otros

Assistència

5%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

No segona convocatoria


Fuentes de información

Básica

·        AGUIRRE, A. (ed.) Cultura e identidad cultural: introducción a la Antropología. Barcelona: Bárdenas, 1997.

·        AGUIRRE, A. (ed.) Etnografía: metodología cualitativa en la investigación socicultural. Barcelona: Marcombo, 1995.

·        AZCONA, J. Para comprender la Antropología. Bilbao: Verbo divino, 1987.

·        BOHANNAN, P. Para raros nosotros: introducción a la Antropología Cultural. Madrid: Akal, 1996.

·        COMAS, D. Antropología económica. Barcelona: Ariel, 1998.

·        EMBER, C. i EMBER, M. Antropología Cultural. Madrid: Prentice Hall. 1997.

·        GEERTZ, C. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa, 1992.

·        HARRIS, M. Introducción a la Antropología General. Madrid: Alianza Editorial, 1996.

·        KAHN, J.S. (ed.) El concepto de cultura: textos fundamentales. Barcelona: Anagrama, 1975.

·        KOTTATK, C.P. Antropología: una exploración de la diversidad humana. Madrid: McGraw Hill, 1997.

·        LEWELLEN, T. Introducción a la Antropología política. Barcelona: Bellaterra, 1985.

·        MAESTRE ALFONSO, J. La investigación en Antropología Social. Barcelona: Ariel, 1991.

·        MAIR, L. Introducción a la Antropología Social. Madrid: Alianza, 1988.

·        PRAT, J.; MARTÍNEZ, A. (eds.) Ensayos de Antropología Cultural. Barcelona: Ariel, 1996.

·        PUJADAS, J. El método biográfico: el uso de las historias de vida en Ciencias Sociales. Madrid: CIS, 1992.

·        RODRÍGUEZ BECERRA, S. (coord.) Religión y cultura. Sevilla: Consejería de Cultura, 1999.

·        ROSSI, I.; O'HIGGINS, E. Teorías de la cultura y métodos antropológicos. Barcelona: Anagrama, 1981.

·        SAN MARTIN, J. La Antropología: ciencia humana, ciencia crítica. Barcelona: Montesinos, 2000.

·        TAYLOR, S.J.; BOGDAN, R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós, 1992.

TURNER, V. La selva de los símbolos. Madrid: Siglo XXI, 1990

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.