DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura ECONOMIA I ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL Codi 20021001
Ensenyament
Enginyeria Tècnica Industrial especialitat en Química Industrial (1993)
Cicle 1er
Descriptors Crèd. Crèd. teoria Crèd. pràctics Tipus Curs Període
6 4.5 1.5 Troncal Tercer Primer
Llengua d'impartició
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
FONTS RIBAS, ALBERT
Adreça electrònica david.jimenez@urv.cat
Professors/es
JIMENEZ LOPEZ, DAVID
Web
Descripció general i informació rellevant Aquest curs pretén que l’alumne adquireixi coneixements que li permetin aprofundir en la direcció d’operacions i en la seva aplicació pràctica. L’alumne ha de saber descriure un sistema de producció en termes d’inputs, processos, productes, fluxos d’informació, proveïdors, clients i entorn; identificar el conjunt de decisions que un gerent de producció ha de prendre, així com conèixer les seves eines de treball. El curs comença a una visió introductòria a la gestió d’empreses per continuar amb la Direcció d’operacions analitzant les decisions bàsiques que donen resposta a les preguntes què produir, com i quant, així com a les alternatives de millora del procés. El curs cobreix temes relacionats amb l’anàlisi de processos, gestió de materials, recursos humans i tecnologia, planificació de la producció i millora de la qualitat.

Competències
Codi  
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprendre a aprendre.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Dotar a l'alumne d'eines conceptuals bàsiques per comprendre el món de les organitzacions empresarials. B1
B3
B7
B8
Comprendre les necessitats estratègiques de les organitzacions empresarials i de l'àrea de direcció d'operacions. B1
B3
B7
Aprendre i ampliar el llenguatge empresarial per interactuar amb equips multifuncionals. B1
B2
B3
B5
B7
Entendre el paper de la direcció d'operacions dintre de les organitzacions empresarials. B1
B3
B7
B10
Entendre els problemes empresarials per resoldre per eficientment els seus problemes. B1
B3
B7
B8
Desenvolupar competències bàsiques pel creixement personal i professional. B3
B4
B5
B8
B10

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1.
Nocions generals sobre gestió d’empreses.
En aquest primer bloc l’alumne ha d’assolir quatre idees bàsiques sobre el món empresarial. S’explora el concepte de sistema econòmic i la influència dels mercats, l’entorn competitiu i l’oferta i demanda en l’activitat empresarial. Donat que cada vegada més les empreses inicien processos d’internacionalització és important entendre el concepte de globalització, la creixent interdependència econòmica i el diferent grau d’implicació internacional pel qual poden optar les empreses.
En aquest mòdul introductori és també important introduir a l’alumne en el concepte de responsabilitat social de l’empresa, així com en la tasca dels gestors: la presa de decisions.
Mòdul 2. Objectius i enllaç estratègic. En aquest segon bloc s’aproxima als objectius organitzatius, centrant-nos en el servei, la satisfacció i l’èxit del client. És important també comprendre la natura de l’estratègia com es crea valor per al client, entenent els conceptes d’avantatge competitiu i les estratègies de lideratge en costos i diferenciació.
Mòdul 3.
Disseny del procés.
Aquest mòdul està dissenyat per introduir a l’alumne en el món de la direcció d’operacions. Un cop establerts els objectius i prioritats competitives és important establir plans d’acció que busquen respondre a una sèrie de preguntes bàsiques:
• Què produir? Disseny de productes
• Com produir? Disseny de processos
• Quant i quan fabricar? Planificació i control de la capacitat
• On fabricar? Localització empresarial
L’estratègia de qualitat, aprovisionament, la gestió de personal i del a tecnologia acaben de configurar les decisions estratègiques clau de la direcció d’operacions.
Mòdul 4.
Cadena de subministrament.
Aquest mòdul pretén que l’alumne sigui capaç d’entendre les relacions sinèrgiques entre l’organització, els clients i els proveïdors analitzant-ne la dinàmica de la cadena de subministrament i els seus elements clau.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
40 80 120
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 30 45
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentación assignatura
Sessió Magistral Presentació continguts per part del professorat
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Realització d'exercicis pràctis a l'aula

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Tutories individualitzades

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test Prova objectiva de tipus test 1:
Prova de preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta i un número limitat de possibilitats per avaluar els mòduls 1 i 2 (50%).

Prova objectiva de tipus test 2:
Prova de preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta i un número limitat de possibilitats per avaluar els mòduls 3 i 4 (50%).
100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica KRAJEWSKI, L.J. i RITZMAN, L. P., Administración de operaciones. Estrategia y análisis, Prentice Hall, México, 2000
HEIZER, J., Dirección de la producción, Prentice Hall, Madrid, 1997
DOMÍNGUEZ MACHUCA et al., Dirección de operaciones, McGraw Hill, Madrid, 1995

Complementària , Lectures de textos d’actualitat relacionats amb el món empresarial, ,
, Material elaborat pel professorat i disponible a través de l’entorn virtual Moodle, ,

Recomanacions