Código |
|
A2 |
L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques. |
A4 |
L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química. |
A5 |
La modelització dels sistemes amb reacció química. |
A6 |
La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació. |
B1 |
Resoldre problemes de forma efectiva. |
B2 |
Aprendre a aprendre. |
B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
B4 |
Treballar de forma autònoma amb iniciativa. |
B5 |
Treballar de forma col·laborativa. |
B7 |
Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà. |
B8 |
Capacitat d’anàlisi i síntesi. |
B10 |
Capacitat de gestió de la informació. |
B11 |
Presa de decisions. |
B12 |
Treball en equip. |
B13 |
Habilitats en les relacions interpersonals. |
B14 |
Raonament crític. |
B15 |
Aprenentatge autònom. |
B16 |
Adaptació a noves situacions. |
B18 |
Lideratge. |
C1 |
Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger. |
C4 |
Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món. |
C5 |
Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia. |
Objetivos |
Competencias |
Construir la configuració electrònica de qualsevol àtom o ió de la Taula Periòdica.
|
|
B1 B3 B5 B8 B15
|
C5
|
Interpretar les propietats atòmiques i periòdiques.
|
|
B1 B3 B5 B8 B15
|
C5
|
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica de precipitació, àcid-base o desprendiment gasós.
|
A2 A4 A5 A6
|
B3 B4 B15
|
C5
|
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica Red-Ox.
|
A2 A4 A5 A6
|
B3 B4 B15
|
C5
|
Construir l'enllaç químic de qualsevol molècula o ió.
|
|
B1 B3 B5 B8 B15
|
C5
|
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de l'hidrogen i els seus compostos.
|
A2 A4 A5 A6
|
B3 B4 B15
|
C5
|
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie "s" i els seus compostos.
|
A2 A4 A5 A6
|
B3 B4 B15
|
C5
|
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie "p" i els seus compostos.
|
A2 A4 A5 A6
|
B3 B4 B15
|
C5
|
Explicar les propietats i les interaccions físico-químiques de la matèria en base a la naturalesa interna de la matèria, segons els models atòmics i l'enllaç químic |
A5
|
B1 B2 B3 B8 B14 B15 B16
|
|
Cercar a la literatura qualsevol dubte o problema de fonaments de química
|
|
B3 B10 B11
|
C1 C5
|
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita.
|
|
B7
|
C1 C4
|
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual.
|
|
B12 B13 B18
|
|
tema |
Subtema |
La matèria |
Introducció. La matèria: àtoms, l’àtom nuclear.A l’interior de l’àtom: L’observació de l’àtom: les característiques de la llum, els quantes i els fotons, els espectres atòmics i els nivells, les propietats ondulatòries dels electrons. Els models atòmics: els orbitals atòmics, els nombres quàntics i els orbitals atòmics, l’espin de l’electró, l’estructura electrònica de l’hidrogen. Les estructures dels àtoms multielectrònics: l’energia en els orbitals, el principi de construcció, les configuracions electròniques dels àtoms, les configuracions electròniques dels ions |
La taula periòdica |
L’estructura electrònica i la taula periòdica. La periodicitat de les propietats atòmiques: el radi atòmic, el radi iònic, el potencials de ionització, el potencial de ionització i el caràcter metàl•lic, l’efecte del par inert, les relacions diagonals, l’afinitat electrònica. La química i la taula periòdica: els elements del bloc s, els elements del bloc p, els elements del bloc d |
A l’interior dels materials |
Els enllaços químics: els enllaços iònics: les estructures de Lewis per a àtoms i ions, les entalpies reticulars, les propietats dels compostos. Els enllaços covalents: dels àtoms a les molècules, la regla de l’octet i les estructures de Lewis. Les estructures de les espècies poliatòmiques: les estructures de Lewis, la ressonància, la càrrega formal. Les excepcions a la regla de l’octet: radicals i diradicals, els nivells de valència expandits. L’enllaç iònic enfront de l’enllaç covalent. Geometría de les molecules. Forces intermoleculars. |
Nomenclatura i formulació |
La quantitat en química, el mol, la massa molar, la mesura de compostos. Determinació de fórmules químiques: composició percentual màssica, determinació de les fórmules empíriques, determinació de les fórmules moleculars. Les solucions en química: molaritat, dilució. |
Les reaccions químiques |
Les equacions químiques i les reaccions químiques: com es simbolitzen les reaccions químiques, com s’igualen les equacions químiques. Reaccions de precipitació: les solucions aquoses, les reaccions entre les solucions d’electròlits forts, les equacions iòniques i les equacions iòniques netes, la precipitació i el seus usos. Les reaccions entre àcids i bases: els àcids i les bases en solucions aquoses, els àcids i les bases fortes i febles, el caràcter àcid i bàsic en la taula periòdica, la neutralització, la formació de gasos. Les reaccions redox: oxidació i reducció, els nombres d’oxidació, els agents oxidants i reductors, la igualació de les equacions redox simples, la classificació de les reaccions. |
L’estequiometria de la reacció |
Com utilitzar l’estequiometria d’una reacció: la predicció en mols, la predicció en masses, el volum d’una solució necessari per a una reacció. Els límits d’una reacció: el rendiment d’una reacció, els reactants limitants, l’anàlisi de la combustió. |
Equilibri químic |
Concepte d'equilibri. Llei d'acció de masses. Constant d'equilibri, grau de dissociació, equilibris heterogenis. Factors que afecten a l'equilibri. |
Cinética química |
Velocitat de reacció. Factors que afecten a la velocitat de reacció. |
Metodologías :: Pruebas |
|
Competencias |
(*) Horas en clase |
Horas fuera de clase |
(**) Horas totales |
Actividades introductorias |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sesión magistral |
|
22.5 |
45 |
67.5 |
Anteproyecto |
|
15 |
30 |
45 |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
15 |
15 |
30 |
|
Atención personalizada |
|
3.5 |
0 |
3.5 |
|
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor. (**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos |
Metodologías
|
descripción |
Actividades introductorias |
Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació. |
Sesión magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point. |
Anteproyecto |
Realització en grups d'un avantprojecte d'una planta de producció industrial en el que s'integraran contiguts de totes les assignatures impartides durant el quadrimestre. |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura. |
|
Atención personalizada |
Sesión magistral |
Anteproyecto |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
|
descripción |
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura, amb l'avantprojecte o amb la resolució de problemes i/o qüestions. |
|
|
descripción |
Peso |
Anteproyecto |
Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. |
25% |
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria |
La correcta resolució d'aquests exercicis pot suposar fins a 1 punt addicional en la nota final, sempre que es compleixin els següents requisits:
- La nota mitjana d'ambdós parcials ha d'ésser igual o superior a 4.5.
- Al menys un 80% dels exercicis han hagut d'ésser realitzats. |
Fins a un 10% addicional. |
Pruebas objetivas de preguntas cortas |
Dues proves individuals corresponent cadascuna d'elles aproximadament a la meitat dels contiguts de l'assignatura. Cada prova correspon al 37.5% de la qualificació final. |
75% |
|
Otros comentarios y segunda convocatoria |
Nota important: per poder fer mitja amb l'avantprojecte caldrà haver tret com a mínim un 3.5 entre les dues proves individuals. |
Básica |
Atkins, P. y Jones, L, Química: Molécules, Materia, Cambio, Editorial Omega, S.A., 3era edición,, Barcelona 1998.
Petrucci, R.H., Hardwood , W.S., Bloomington , G.H, Química General, ISBN 84-205-3533-8,
|
|
Complementária |
, Química. Un proyecto de la ACS, American Chemical Society, Editorial Reverté, 1a edición, 2005, ISBN 8429170014
Sales, J., Vilarrasa, J.,, Introducció a la Nomenclatura Química. Inorgànica i Orgànica”, Editorial Reverté, 5ª edició actualitzada, 2003, ISBN 8429175512
|
|
|