DATOS IDENTIFICATIVOS 2009_10
Asignatura (*) FUNDAMENTOS DE QUÍMICA Código 20021020
Titulación
Ingeniería Técnica Industrial especialidad en Química Industrial (93)
Ciclo 1er
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primero
Lengua de impartición
Castellà
Departamento Enginyeria Química
Coordinador/a
GIAMBERINI -, MARTA
Correo-e marta.giamberini@urv.cat
diana.angarita@urv.cat
Profesores/as
GIAMBERINI -, MARTA
ANGARITA ARIAS, DIANA
Web
Descripción general e información relevante Aprofundir en el coneixement i la comprensió de les propietats de les substàncies i de les interaccions entre elles, i aplicar els esmentats conceptes a casos pràctics per tal de posar una base sòlida dels fets, conceptes i teories fonamentals de la química. Utilitzar els procediments propis de la metodologia científica en el procés d’aprenentatge..

Competencias
Código  
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprender a aprender
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B18 Lideratge.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Construir la configuració electrònica de qualsevol àtom o ió de la Taula Periòdica. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Interpretar les propietats atòmiques i periòdiques. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica de precipitació, àcid-base o desprendiment gasós. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica Red-Ox. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Construir l'enllaç químic de qualsevol molècula o ió. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de l'hidrogen i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie "s" i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie "p" i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Explicar les propietats i les interaccions físico-químiques de la matèria en base a la naturalesa interna de la matèria, segons els models atòmics i l'enllaç químic A5
B1
B2
B3
B8
B14
B15
B16
Cercar a la literatura qualsevol dubte o problema de fonaments de química B3
B10
B11
C1
C5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C1
C4
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B12
B13
B18

Contenidos
tema Subtema
La matèria Introducció. La matèria: àtoms, l’àtom nuclear.A l’interior de l’àtom: L’observació de l’àtom: les característiques de la llum, els quantes i els fotons, els espectres atòmics i els nivells, les propietats ondulatòries dels electrons. Els models atòmics: els orbitals atòmics, els nombres quàntics i els orbitals atòmics, l’espin de l’electró, l’estructura electrònica de l’hidrogen. Les estructures dels àtoms multielectrònics: l’energia en els orbitals, el principi de construcció, les configuracions electròniques dels àtoms, les configuracions electròniques dels ions
La taula periòdica L’estructura electrònica i la taula periòdica. La periodicitat de les propietats atòmiques: el radi atòmic, el radi iònic, el potencials de ionització, el potencial de ionització i el caràcter metàl•lic, l’efecte del par inert, les relacions diagonals, l’afinitat electrònica. La química i la taula periòdica: els elements del bloc s, els elements del bloc p, els elements del bloc d
A l’interior dels materials Els enllaços químics: els enllaços iònics: les estructures de Lewis per a àtoms i ions, les entalpies reticulars, les propietats dels compostos. Els enllaços covalents: dels àtoms a les molècules, la regla de l’octet i les estructures de Lewis. Les estructures de les espècies poliatòmiques: les estructures de Lewis, la ressonància, la càrrega formal. Les excepcions a la regla de l’octet: radicals i diradicals, els nivells de valència expandits. L’enllaç iònic enfront de l’enllaç covalent. Geometría de les molecules. Forces intermoleculars.
Nomenclatura i formulació La quantitat en química, el mol, la massa molar, la mesura de compostos. Determinació de fórmules químiques: composició percentual màssica, determinació de les fórmules empíriques, determinació de les fórmules moleculars. Les solucions en química: molaritat, dilució.
Les reaccions químiques Les equacions químiques i les reaccions químiques: com es simbolitzen les reaccions químiques, com s’igualen les equacions químiques. Reaccions de precipitació: les solucions aquoses, les reaccions entre les solucions d’electròlits forts, les equacions iòniques i les equacions iòniques netes, la precipitació i el seus usos. Les reaccions entre àcids i bases: els àcids i les bases en solucions aquoses, els àcids i les bases fortes i febles, el caràcter àcid i bàsic en la taula periòdica, la neutralització, la formació de gasos. Les reaccions redox: oxidació i reducció, els nombres d’oxidació, els agents oxidants i reductors, la igualació de les equacions redox simples, la classificació de les reaccions.
L’estequiometria de la reacció Com utilitzar l’estequiometria d’una reacció: la predicció en mols, la predicció en masses, el volum d’una solució necessari per a una reacció. Els límits d’una reacció: el rendiment d’una reacció, els reactants limitants, l’anàlisi de la combustió.
Equilibri químic Concepte d'equilibri. Llei d'acció de masses. Constant d'equilibri, grau de dissociació, equilibris heterogenis. Factors que afecten a l'equilibri.
Cinética química Velocitat de reacció. Factors que afecten a la velocitat de reacció.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
 
Sesión magistral
22.5 45 67.5
Anteproyecto
15 30 45
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
15 15 30
 
Atención personalizada
3.5 0 3.5
 
Pruebas objetivas de preguntas cortas
3 0 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació.
Sesión magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point.
Anteproyecto Realització en grups d'un avantprojecte d'una planta de producció industrial en el que s'integraran contiguts de totes les assignatures impartides durant el quadrimestre.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.

Atención personalizada
 
Atención personalizada
Sesión magistral
Anteproyecto
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
descripción
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura, amb l'avantprojecte o amb la resolució de problemes i/o qüestions.

Evaluación
  descripción Peso
Anteproyecto Prova grupal. Treball, en equip, realitzat integradament amb la resta d'assignatures del curs acadèmic. Es valora un informe escrit i una presentació seguida d'interpel•lacions individuals. 25%
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria La correcta resolució d'aquests exercicis pot suposar fins a 1 punt addicional en la nota final, sempre que es compleixin els següents requisits:
- La nota mitjana d'ambdós parcials ha d'ésser igual o superior a 4.5.
- Al menys un 80% dels exercicis han hagut d'ésser realitzats.
Fins a un 10% addicional.
Pruebas objetivas de preguntas cortas Dues proves individuals corresponent cadascuna d'elles aproximadament a la meitat dels contiguts de l'assignatura. Cada prova correspon al 37.5% de la qualificació final. 75%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Nota important: per poder fer mitja amb l'avantprojecte caldrà haver tret com a mínim un 3.5 entre les dues proves individuals.


Fuentes de información

Básica Petrucci, R.H., Hardwood , W.S., Bloomington , G.H, Química General, ISBN 84-205-3533-8,
Atkins, P. y Jones, L, Química: Molécules, Materia, Cambio, Editorial Omega, S.A., 3era edición,, Barcelona 1998.

Complementária , Química. Un proyecto de la ACS, American Chemical Society, Editorial Reverté, 1a edición, 2005, ISBN 8429170014
Sales, J., Vilarrasa, J.,, Introducció a la Nomenclatura Química. Inorgànica i Orgànica”, Editorial Reverté, 5ª edició actualitzada, 2003, ISBN 8429175512

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.