DATOS IDENTIFICATIVOS 2010_11
Asignatura (*) FUNDAMENTOS DE QUÍMICA Código 20021020
Titulación
Ingeniería Técnica Industrial especialidad en Química Industrial (93)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Troncal Primer Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Enginyeria Química
Coordinador/a
GUMÍ CABALLERO, TÀNIA
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
Correo-e magdalena.constanti@urv.cat
tania.gumi@urv.cat
biniam.maru@urv.cat
evgeny.bolshak@urv.cat
Profesores/as
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
GUMÍ CABALLERO, TÀNIA
MARU ., BINIAM TADDELE
BOLSHAK -, EVGENY
Web
Descripción general e información relevante Química fonamental

Competencias
Código  
A2 L’estudi i caracterització dels processos de transferència de calor, matèria i quantitat a escales macro i microscòpiques.
A4 L’aplicació dels conceptes de la termodinàmica bàsica a processos amb i sense reacció química.
A5 La modelització dels sistemes amb reacció química.
A6 La concepció i disseny d’operacions bàsiques de separació.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprender a aprender.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb asertivitat a l'entorn laboral i com a ciutadà.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
B12 Treball en equip.
B13 Habilitats en les relacions interpersonals.
B14 Raonament crític.
B15 Aprenentatge autònom.
B16 Adaptació a noves situacions.
B18 Lideratge.
C1 Dominar l’expressió i la comprensió d'un idioma estranger.
C4 Moure’s amb facilitat per l’espai europeu i per la resta del món.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Construir la configuració electrònica de qualsevol àtom o ió de la Taula Periòdica. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Interpretar les propietats atòmiques i periòdiques. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica de precipitació, àcid-base o desprendiment gasós. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Predir els productes de qualsevol reacció inorgànica Red-Ox. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Construir l'enllaç químic de qualsevol molècula o ió. B1
B3
B5
B8
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de l'hidrogen i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie "s" i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Saber deduir les propietats, reactivitat i aplicacions de la sèrie "p" i els seus compostos. A2
A4
A5
A6
B3
B4
B15
C5
Explicar les propietats i les interaccions físico-químiques de la matèria en base a la naturalesa interna de la matèria, segons els models atòmics i l'enllaç químic A5
B1
B2
B3
B8
B14
B15
B16
Cercar a la literatura qualsevol dubte o problema de fonaments de química B3
B10
B11
C1
C5
Comunicar eficientment, tant de forma oral com escrita. B7
C1
C4
Treballar en equip amb plena responsabilitat individual. B12
B13
B18

Contenidos
tema Subtema
1- La matèria: àtoms. models i estructures atòmiques. Configuracions electròniques d'àtoms i ions.
2- Estructura electrònica i taula periòdica. Periodicitat de protpietats atòmiques.
3- Enllaç químic: enllaç iònic, enllaç covalent. Geometria de les molècules i forces intermol.leculars.
4- Nomenclatura i formulació.
5- Les quantitats en química: mol i massa molecular. Determinació de ormules moleculars. Dissolucions, molaritat i molalitat.
6- Les reaccions químiques. Reaccions de precipitació, àcid-base i redox.
7- Estequiometria de reacció: reactiu limitant i rendiment.
8- Equilibri químic: llei d'acció de masses, constant d'equilibri, grau de dissociació, equilibris heterogenis. Factors que afecten l'equilibri.
9- Cinètica química: velocitat de reacció i factors que influeixen en la velocitat de reacció.
10- Electroquímica. Equació de Nernst.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
2 0 2
 
Sesión magistral
24 0 24
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
12.5 0 12.5
Prácticas en laboratorios
15.5 0 15.5
 
Atención personalizada
2.5 0 2.5
 
Pruebas objetivas de preguntas cortas
4.5 0 4.5
Pruebas objetivas de preguntas cortas
4.5 0 4.5
Pruebas prácticas
5.5 0 5.5
Pruebas de desarrollo
1 0 1
Pruebas orales
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Prácticas en laboratorios Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris.

Atención personalizada
 
descripción
Magda Constantí Despatx 219 ETSEQ e-mail: magda.constanti@urv.cat Telèfon: 977 55 84 57 Tània Gumí Despatx 218 ETSEQ e-mail: tania.gumi@urv.cat Telèfon: 977 55 96 17

Evaluación
  descripción Peso
Pruebas objetivas de preguntas cortas Resolució de problemes i exercicis a l'aula 20%
Pruebas prácticas Primera prova pràctica curta

Segona prova pràctica curta

Estudi de problemes oberts
20%

30%

5%
Pruebas de desarrollo Avaluació de les pràctiques de laboratori 15%
Pruebas orales Presentació i defensa oral dels resultats de les pràctiques 10%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Proves objectives de preguntes curtes: prova final en cas que l'alumne no superi les proves pràctiques curtes: 50%


Fuentes de información

Básica

Atkins P & Jones L
Química
Ediciones Omega, Barcelona
La darrera edició que es troba a la biblioteca

Altres fonts s'indicaran durant el curs

Complementária

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.