DATOS IDENTIFICATIVOS 2011_12
Asignatura (*) ESTADÍSTICA Y MANTENIMIENTO Código 20021203
Titulación
Ingeniería Técnica Industrial especialidad en Química Industrial (1993)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Cr.Teoría Cr.Prácticos Tipo Curso Periodo
6 4.5 1.5 Optativa Primero
Lengua de impartición
Català
Departamento Enginyeria Química
Coordinador/a
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
Correo-e alberto.fernandez@urv.cat
evgeny.bolshak@urv.cat
Profesores/as
FERNÁNDEZ SABATER, ALBERTO
BOLSHAK -, EVGENY
Web
Descripción general e información relevante Aprendre les tècniques del càlcul de fiabilitat: models de temps de vida, proves de vida, anàlisi de la fiabilitat de sistemes. Introduir les eines per a la gestió d'estocs.

Competencias
Código  
A3 La modelització bàsica matemàtica i numèrica de processos i propietats.
A14 L’aplicació de principis bàsics de seguretat de processos i operacions.
B1 Resoldre problemes de forma efectiva.
B2 Aprender a aprender.
B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
B5 Treballar de forma col·laborativa.
B8 Capacitat d’anàlisi i síntesi.
B9 Capacitat d’organització i planificació.
B10 Capacitat de gestió de la informació.
B11 Presa de decisions.
C2 Utilitzar com a usuari les eines bàsiques en TIC.
C5 Expressar-se correctament (tant de forma oral com escrita) en la llengua pròpia.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Calcular la vida mitjana, el temps mitjà fins a la fallada i el temps mitjà entre fallades i la taxa de fallada. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
En un model exponencial, donats dos d'aquest tres elements: la mitjana poblacional o la taxa de fallada, la fiabilitat i un punt; calcular l'element que falta. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
En un model exponencial, obtenir l'interval de confiança per a la mitjana, la taxa de fallada i la fiabilitat de cert producte quan tenim mostres: de dades completes, de durada prefixada i temps desconeguts, de durada prefixada i temps coneguts, de durada prefixada sense fallades i amb un nombre prefixat de fallades. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
Donats els paràmetres alpha i ß d'una distribució Weibull, trobar la fiabilitat en un punt, qualsevol percentil, la mediana, la mitjana, la variància i la desviació típica. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
A partir de les dades d'una mostra completa, estimar gràficament, pel mètode del màxim de versemblança i pel mètode explícit els paràmetres alpha i ß de la distribució de Weibull corresponent. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
En una prova de vida, distingir diversos tipus de censurament. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
A partir de les dades d'una mostra censurada, estimar gràficament i pel mètode del màxim de versemblança els paràmetres alpha i ß de la distribució de Weibull corresponent. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
A partir d'una prova de vida accelerada i suposant que la relació que existeix entre un paràmetre de posició i la vida del dispositiu segueix cert model especificat, calcular l'estimació dels paràmetres associats a una distribució donada (exponencial, Weibull o lognormal). A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
A partir de la fiabilitat de cada component, calcular la fiabilitat d'un sistema on els seus components poden estar situats en diverses configuracions. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
Calcular la fiabilitat d'un sistema on hi ha components en standby. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
Transformar un diagrama de blocs de fiabilitat en un arbre de fallades i a l'inrevés. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
A partir d'una sèrie temporal seguint un esquema additiu o multiplicatiu, descompondre la sèrie i fer prediccions puntuals per a valors futurs. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
A partir d'una sèrie temporal estacionària, amb tendència lineal o amb estacionalitat, aplicar les tècniques corresponents per obtenir prediccions puntuals i per interval per a valors futurs. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C2
C5
Trobar la quantitat òptima de comanda quan tenim un model bàsic de quantitat econòmica de comanda, un model de reposició contínua, descomptes segons la mida del lot i decisió en un període. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5
Calcular en quin moment s'ha de fer una comanda quan tenim un sistema de revisió continu i quan tenim un sistema de revisió periòdic. A3
A14
B1
B2
B3
B4
B5
B8
B9
B10
B11
C5

Contenidos
tema Subtema
1. Conceptes fonamentals en fiabilitat. 1.1. Fiabilitat i fallada.
1.2. Característiques de fiabilitat.
1.3. Vida mitjana i característiques afins.
1.4. Taxa de fallada.
2. Fiabilitat amb taxa de fallada constant. 2.1. El model exponencial.
2.2. Estimadors i intervals de confiança.
2.3. Proves amb dades completes.
2.4. Proves amb durada prefixada.
2.5. Proves amb nombre de fallades prefixat.
3. El model de Weibull: dades completes. 3.1. Descripció del model.
3.2. Gràfics de probabilitat.
3.3. Mètodes analítics amb dades completes.
4. El model de Weibull: dades censurades. 4.1. Tipus de dades en proves de vida.
4.2. Anàlisi gràfica de dades.
4.3. Anàlisi amb supressió de modes de fallada.
4.4. Dades censurades per la dreta: estimació segons el màxim de versemblança.
5. Proves de vida accelerades. 5.1. Introducció.
5.2. El model d'Arrhenius.
5.3. El model de la potència inversa.
6. Anàlisi de la fiabilitat d'un sistema. 6.1. Conceptes de sistema i de component.
6.2. Sistemes en sèrie.
6.3. Sistemes en paral•lel.
6.4. Anàlisi mitjançant arbres de fallades.
7. Sèries temporals. 7.1. Introducció.
7.2. Descomposició de les sèries temporals.
7.3. Tècniques de predicció no causal.
8. Control d'estocs. 8.1. Introducció.
8.2. Quina quantitat s'ha demanar?
8.3. Quan s'ha demanar?

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
 
Sesión magistral
30 60 90
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
14 14 28
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
14 14 28
 
Atención personalizada
1 0 1
 
Pruebas objetivas de preguntas cortas
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Introducció de l'assignatura on s'expliquen els continguts a treballar, els objectius a avaluar, la metodologia que s'usa i el mètode d'avaluació.
Sesión magistral El professor explica els continguts teòrics de cada tema.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Es demanen als alumnes que facin i lliurin exercicis relacionats amb els continguts que se'estan treballant en cada moment.
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Es demanen als alumnes que facin i lliurin pràctiques, realitzades amb ordinador, relacionades amb els continguts que se'estan treballant en cada moment. Aquestes pràctiques formen part de l'avaluació continuada de l'assignatura.

Atención personalizada
 
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
Atención personalizada
descripción
Els alumnes poden tenir atenció personalitzada de qualsevol aspecte del curs durant les hores d'atenció d'alumnes i en les hores de resolució d'exercicis a l'aula.

Evaluación
  descripción Peso
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques: es valorarà l’aprofitament de les pràctiques. 50%
Pruebas objetivas de preguntas cortas Examen final de caràcter de síntesi. 50%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Fuentes de información

Básica G. Gómez Melis; M. A. Canela Campos, Fiabilitat Industrial, Edicions UPC, 1994
E. Griful Ponsati, Fiabilidad Industrial, Edicions UPC (edició virtual). www.edicionsupc.es/virtuals/fmatcat.htm, 2002

Complementária J. Krajewski; B. Ritzman, Operations Management, Addison Wesley, 1993

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.