DATOS IDENTIFICATIVOS 2015_16
Asignatura (*) FISICOQUÍMICA Código 20214004
Titulación
Grado en Ingeniería Agroalimentaria (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Formación básica Primer 2Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Coordinador/a
GUMÍ CABALLERO, TÀNIA
GIAMBERINI ., MARTA
Correo-e marta.giamberini@urv.cat
tania.gumi@urv.cat
olena.mayboroda@urv.cat
Profesores/as
GIAMBERINI ., MARTA
GUMÍ CABALLERO, TÀNIA
MAYBORODA -, OLENA
Web http://moodle.urv.net/moodle/course/view.php?id=24568
Descripción general e información relevante S’introdueixen els principis de la Termodinàmica d’equilibri i la seva aplicació a sistemes ideals relacionats amb l’Enginyeria Química.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A1.1 Aplicar efectivamente el conocimiento de las materias básicas, científicas y tecnológicas propias de la ingeniería
Tipo B Código Competencias Transversales
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1.4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A1.1 Comprensión y dominio de los conceptos básicos sobre las leyes generales de la mecánica, termodinámica, campos y ondas y electromagnetismo y su aplicación para la resolución de problemas propios de la ingeniería.
Enuncia la Primera y la Segunda Ley de la Termodinámica y explica sus implicaciones físicas.
Calcula trabajo mecánico de expansión y compresión.
Evalúa balances de energía y cambios de entropía en procesos sencillos y sistemas ideales.
Define las funciones de estado Entalpía, Energía libre de Helmholtz y de Gibbs, y calcula sus variaciones en procesos sencillos a partir de otras variables de estado.
Sabe definir el potencial químico y lo aplica para definir condiciones de equilibrio material.
Calcula constantes de equilibrio químico, y la composición de equilibrio de una mezcla reactiva de gases ideales.
Evalúa el efecto de la temperatura y de otras variables externas sobre la evolución del equilibrio en una reacción.
Define y calcula propiedades termodinámicas de disoluciones ideales y diluidas ideales.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1.4 Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.

Contenidos
tema Subtema
Introducció a la Termodinàmica Temperatura, pressió i altres variables d’estat, propietats dels gasos ideals, equacions d’estat per a gasos ideals.
Primera llei de la Termodinàmica Treball, calor i enunciat de la primera llei, capacitats calorífiques, càlcul de magnituds relacionades amb la primera llei per sistemes ideals.
Segona i tercera llei de la Termodinàmica Enunciat de la segona llei, aplicació a màquines tèrmiques, entropia, càlcul de diferències d’entropia per sistemes senzills. El zero absolut
Equilibri termodinàmic en el bescanvi de matèria Potencial químic i equació de Gibbs, potencials de Helmholtz i Gibbs, equilibri de fases, equilibri químic.
Funcions termodinàmiques estàndard de reacció Estats estàndard, entalpies estàndard de reacció i de formació, dependència dels calors de formació amb la temperatura, energia de Gibbs estàndard de formació i reacció.
Equilibri químic en barreges de gasos ideals Potencial químic per a una barreja de gasos ideals, dependència en funció de la pressió, dependència de la constant d’equilibri amb la temperatura, equilibri de reacció, desplaçament de l’equilibri en canviar les condicions de T i P.
Dissolucions Composició, magnituds de barreja, dissolucions ideals i dil.luides ideals. Propietats col.ligatives.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1.5 0 1.5
Sesión magistral
A1.1
42 63 105
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1.1
15 19.5 34.5
Atención personalizada
2.5 0 2.5
 
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A1.1
C1.4
6 0 6
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Presentació del programa de l'assignatura, de la bibliografia i del sistema d'avaluació.
Sesión magistral Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura amb l'ajut de la pissarra i de presentacions de Power Point.
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria Resolució tutelada per part dels alumnes de problemes i quëstions on es vegi la vessant més aplicada dels continguts teòrics de l'assignatura.
Atención personalizada Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura, amb l'avantprojecte o amb la resolució de problemes i/o qüestions. Els professors de l'assignatura es poden contactar directament en els seus despatxos respectius, o concertant cita a través del correu electrònic.

Atención personalizada
descripción
Discussió amb els alumnes, de manera individual o en petits grups, de diferents aspectes relacionats amb els contiguts teòrics de l'assignatura, amb l'avantprojecte o amb la resolució de problemes i/o qüestions. Els professors de l'assignatura es poden contactar directament en els seus despatxos respectius, o concertant cita a través del correu electrònic.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Resolución de problemas/ejercicios en el aula ordinaria
A1.1
Resolució de problemes a classe 10%
Pruebas objetivas de preguntas cortas
A1.1
C1.4
2 parcials. Tots els parcials tenen el mateix pes. 90%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

No es poden tenir mòbils ON durant l'examen. No es poden tenir els mòbils a la vista i l'alumne no pot manipular-los durant la prova. L'alumne no pot usar cap mitjà de comunicació externa ni pot connectar-se a la xarxa per fer quelcom que no sigui estrictament permès a l'examen.

Cal obtenir una nota mitjana mínima de 4 dels dos parcials per tal que us conti la nota de problemes.

Segona convocatòria: Prova individual (90%) i Problemes (10%).


Fuentes de información

Básica I.N. LEVINE, FISICOQUIMICA, MCGRAW-HILL LATINOAMERICANA S.A.,

Complementaria SMITH, S.; VAN NESS, H.C., INTRODUCCIÓN A LA TERMODINÁMICA EN INGENIERÍA QUÍMICA, MCGRAW-HILL,
ATKINS, P. W., Physical Chemistry, W.H. Freeman & Co.,
PERRY, R. H. (ed.); GREEN, D. (ed.), Perry’s Chemical Engineers Handbook, McGraw-Hill,

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.