DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) QUÍMICA II Codi 20214009
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
RUISANCHEZ CAPELASTEGUI, MARÍA ICIAR
LLIGADAS PUIG, GERARD
Adreça electrònica gerard.lligadas@urv.cat
itziar.ruisanchez@urv.cat
joan.ferre@urv.cat
mariapilar.callao@urv.cat
omar.boutureira@urv.cat
nuria.fontanals@urv.cat
fxavier.rius-ruiz@urv.cat
laura.vallecillos@urv.cat
mariaisabel.lopez@urv.cat
daniela.salas@urv.cat
Professors/es
LLIGADAS PUIG, GERARD
RUISANCHEZ CAPELASTEGUI, MARÍA ICIAR
FERRÉ BALDRICH, JOAN
CALLAO LASMARIAS, MARÍA PILAR
BOUTUREIRA MARTÍN, OMAR
FONTANALS TORROJA, NÚRIA
RIUS RUIZ, FRANCESC XAVIER
VALLECILLOS MARSAL, LAURA
LÓPEZ VILARDELL, MARIA ISABEL
SALAS ACOSTA, DANIELA
Web
Descripció general i informació rellevant Proporcionar a l'alumne els conceptes bàsics i metodologia general que permetin el desenvolupament teòric i pràctic de procediments analítics, així com introduir-lo en l’estudi de l'estructura, propietats i reactivitat dels compostos orgànics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneixements bàsics de química general, química orgànica i inorgànica i les seves aplicacions a la enginyeria.
Relaciona l’estructura dels compostos orgànics amb diferents propietats físiques i químiques.
Relaciona l’estructura de diferents especies amb la seva estabilitat.
Prediu el camí de reacció de reaccions orgàniques senzilles.
Reconeix la Química Analítica com la ciència metrològica que desenvolupa, optimitza i aplica processos de mesura destinats a obtenir informació química de qualitat. Identifica les etapes que integren el procés analític.
Coneix els fonaments de les principals tècniques instrumentals d’anàlisis, i sap aplicar-les a la resolució de problemes químico-analítics.
Demostra capacitat per aplicar els mètodes quantitatius d’anàlisis i realitzar el tractament estadístic de les dades experimentals.
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup en el laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Bloc 1.- Experimentació en Química Analítica 1. Realització pràctica de mesures de potenciometria, espectroscòpia molecular i atòmica i cromatografia de gasos.
Bloc 2.- Fonaments de Química Analítica 1. Definició i objecte de l'anàlisi químic. El procés de mesura química. El tractament de la mostra. Paràmetres de qualitat en l'anàlisi químic.
2. Obtenció, tractament i expressió dels resultats analítics. Calibració lineal.
3. Tècniques instrumentals d'anàlisi: espectroscòpia UV-Vis molecular i atòmica, cromatografia i potenciometria.
Bloc 3.- Fonaments de Química Orgànica 5. Introducció a la química orgànica: característiques generals dels compostos orgànics. Nomenclatura.
6. Estructura i geometria de les molècules orgàniques. Enllaços deslocalitzats.
7. Estructura i propietats dels compostos orgànics.
8. Reactivitat dels compostos orgànics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
C1.4
29 29 58
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
C1.4
15 20 35
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
27 10 37
Atenció personalitzada
5 1 6
 
Proves mixtes
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
3 4.5 7.5
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
3 4.5 7.5
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
0.5 0 0.5
Proves objectives de tipus test
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació del programa de l'assignatura. S'explicarà a l'alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe.
Sessió Magistral Activitats encaminades a l' introducció de conceptes bàsics i a la discussió d'exemples.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes per part dels alumnes sota la supervisió del professor, individualment o en grup. Inclou treball individual per part de l'alumne.
Pràctiques a laboratoris Activitats encaminades a conèixer experimentalment les diferents etapes i instruments analítics per a resoldre problemes senzills.
Atenció personalitzada L'alumne podrà consultar dubtes als professors de l'assignatura via correu electrònic, moodle o en el seu despatx.

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne podrà consultar dubtes als professors de l'assignatura via correu electrònic, moodle o en el seu despatx. El primer dia de classe es donarà la informació pertinent.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
Treball de l'alumne al laboratori:
Acompliment de les normes, resultats experimentals, informe final i llibreta.
12,75
Proves mixtes
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
Aquestes proves es realitzaran al llarg del periode docent. 31,875
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
Aquestes proves podran realitzar presencialment o per mitjà de questionaris en moodle, al llarg del periode docent 31,875
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
Encàrrec de predisseny d'una planta de procés. 15
Proves objectives de tipus test
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
Realització de una prova sobre coneixements experimentals adquirits al laboratori. 8,5
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L' assignatura Química II consta de tres blocs:

Bloc I: Pràctic. Impartit per professors de l'àrea de Química Analítica

Bloc II: Teòric: Impartit per professors de l'àrea de Química Analítica

Bloc III: Teòric: Impartit per professors de l'àrea de Química Orgànica

Primera convocatòria

Criteris d'avaluació globals

El 85% de la nota final s'obtindrà a partir de les notes ponderades de cadascun dels blocs (Bloc I 25%, Bloc II 35%, Bloc III 40%) que constitueixen l'assignatura. Per a poder aprovar l'assignatura s'ha d'obtenir 3,5 punts sobre 10 en cadascun dels blocs. El 15% correspon a l'avantprojecte segons normes establertes.

Criteris d'Avaluació Bloc I

Avaluació continuada:...........................60%

Prova tipus test....................................40%

Criteris d'Avaluació Bloc II

Proves fetes a classe ...........................50%

Prova global........................................ 50%

Criteris d'Avaluació Bloc III

Prova pràctica 1 (Temes 5 i 6) ...............50%

Prova pràctica 2 (Temes 7 i 8) ............. 50%

Segona convocatòria

Bloc I : Prova teòrica tipus test (100%)

Blocs II : Una prova final, en la data indicada en el calendari d'exàmens (100%).

Blocs III : Una prova global (100%) (Temes 5, 6, 7 i 8), en la data indicada en el calendari d'exàmens.

En segona convocatòria només es podrà conservar la nota dels blocs aprovats (mínim 5) a la primera convocatòria

Altres comentaris: Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells alectrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica D.C. Harris, Análisis Químico Cuantitativo, 3ª Ed., Ed. Reverté, 2006
J. McMurry, Química Orgánica, 2008, Thomson International
J. Sales, J. Vilarrasa, Introducció a la Nomenclatura Química (inorgànica i Orgànica), , Edicions i Distribucions Universitàries
D.A. Skoog, D.M. West, F.J. Holler i S.R. Crouch, Fundamentos de Química Analítica, 8ª Ed. 2004, Thomson International
J.N. Miller, J.C.Miller, Estadística y Quimiometría para Química Analítica, 2000, Pearson Education, S.A.
P. Yarkunis, Fundamentos de Química Orgánica, 2007, Pearson Education, S.A.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent