DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ECONOMIA I ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL Codi 20214010
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
VIDAL BLASCO, MARIA ARANTZAZU
Adreça electrònica teresa.torres@urv.cat
mariaarantzazu.vidal@urv.cat
Professors/es
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
VIDAL BLASCO, MARIA ARANTZAZU
Web http://http://moodle.urv.net/
Descripció general i informació rellevant El principal element d’aquest curs és preparar l’alumnat pel món de la gestió i la pràctica professional. El curs pretén que l’alumnat adquireixi uns coneixements sòlids per entendre el món econòmic i el món empresarial. Per això es dota l’alumnat d’uns continguts teòrics i pràctics que li permetran desenvolupar competències per la presa de decisions en el si de les organitzacions empresarials.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.3 Valorar l'impacte econòmic, social i mediambiental de les solucions tècniques
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneixement adequat del concepte d’empresa, marc institucional i jurídic de l’empresa. Organització i gestió d’empreses.
Coneix el món de les organitzacions empresarials i compren les seves necessitats estratègiques.
Aplica coneixements d’economia i organització industrial.
Analitza el context socioeconòmic de les organitzacions empresarials, a partir dels coneixements econòmics bàsics.
Aplica coneixements bàsics a la direcció d’empresa.
Descriu el sistema empresarial en termes d’inputs, processos, productes, fluxos d’informació, proveïdors, clients i entorn.
Aprén i sap aplicar el llenguatge empresarial per interactuar en equips interdisciplinaris.
Entén el paper del professional de l’enginyeria dins de les organitzacions empresarials.
Adquireix coneixements i competències que li permeten, en el desenvolupament de les seves funcions com a futur professional de l’empresa, contribuir a la millora de la competitivitat de las empreses.
 A1.3 Estima de forma bàsica la viabilitat econòmica dels projectes d’inversió.
Calcula i estima a nivell elemental els costos d’un projecte d’inversió
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1. Empresa i entorn En este primer mòdul, l'alumnat ha d'adquirir coneixements bàsics sobre el món empresarial i el seu entorn, amb referència especial a l'entorn econòmic. S'explora el concepte de sistema econòmic, la influència dels mercats, l'entorn competitiu i l'evoluació de l'oferta i demanda en l'activitat empresarial. S'analitzen temes de micro i macroeconomia des d'una vessant pràctica que permet l'alumnat ser capaç d'entendre la informació de la premsa econòmica i les seves implicacions en la presa de decisions en el si de les organitzacions empresarials.
Mòdul 2. La gestió de les organitzacions empresarials En aquest mòdul s'acosta l'alumnat als objectius organitzatius i al paper dels gestors i la seva tasca principal: la presa de decisions. S'aborden temes relacionats amb la direcció estratègica. És important que l'alumnat entengui la natura de les estratègies empresarials i els processos a seguir per a la seva implantació a través del disseny organitzatiu i la gestió dels seus recursos Tot això, en un marc d'organitzacions socialment responsables.
Mòdul 3. Fonaments d'anàlisi d'inversions i càlcul de costos. Aquest mòdul està dissenyat per a introduir l'alumnat en el món de l'anàlisi d'inversions i de les tècniques i programari d'anàlisi economic-financer. Es dota l'alumnat de conceptes bàsics a tenir en compte en el procés d'avaluació d'inversions productives. Al mateix temps s'acosta l'alumnat al càlcul i estimació dels costos d'un projecte d'enginyeria.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.1
2 0.75 2.75
Sessió Magistral
A1.1
A3.6
47 42 89
Pràctiques a través de TIC
A1.1
A3.6
15 10.5 25.5
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
C1.4
12 9 21
Atenció personalitzada
A1.1
1 1.5 2.5
 
Proves pràctiques
A1.1
A1.3
C1.4
1 0 1
Proves objectives de tipus test
A1.1
A1.3
5 0 5
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: contingut, pla de treball i sistema d'avaluació
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC Realització d'activitats que requereixen l'accés a coneixement d'última generació (xarxa, bases de dades), el desenvolupament de competències digitals (recerca i avaluació fons informació en línia) i competències comunicació escrita.
Resolució de problemes, exercicis Realització d'activitats que l'alumne realitza de manera autònoma i tutoritzada.
Atenció personalitzada Tutorització individualitzada de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Suport docent al treball autònom de l'alumnat. El professorat indicarà a l'inici de les classes el seu horari d'atenció a l'alumnat, temps en el qual els alumnes poden resoldre dubtes que se'ls plantegin al llarg de les classes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a través de TIC
A1.1
A3.6
Realització d'activitats d'aprenentatge a través de l'entorn Moodle 15%
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
C1.4
Realització d'activitats d'aprenentatge. Modalitat treball autònom tutoritzat. 10%
Proves pràctiques
A1.1
A1.3
C1.4
Encàrrec de predisseny d’una planta de procés 15%
Proves objectives de tipus test
A1.1
A1.3
Avaluació contingut teòric/pràctic i competències relacionades amb els continguts de l'assignatura 45%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
Avaluació contingut teòric/pràctic i competències relacionades amb els continguts de l'assignatura. Prova final pràctica. Selecció respostes en modalitat test. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria és independent de la primera. En conseqüència l'alumne que no superi la primera convocatòria haurà d'examinar-se de tot el contingut del curs (modalitat examen tipus test, 100% de la nota).

A les proves d'avaluació no es poden fer servir mòbils, tablets, portàtils i similars.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
Monclús Guitart, R.; Vidal Blasco, M.A., Lliçons de Comptabilitat de Costos, 2010, Publicacions URV
Ceeda, Lacalle, Simón y Romero, Economia para ingenerieros, 2004, Thomson

Material elaborat pel professor adaptat al contingut de l'assignatura i disponible al Moodle.

Complementària María-Arántzazu Vidal Blasco, Teresa Torres-Coronas, Ricard Monclús-Guitart, Aprendre a través de la veu de l'experiència, 2012, Publicacions URV

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent