DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ECONOMIA I ORGANITZACIÓ INDUSTRIAL Codi 20214010
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Mecànica
Enginyeria Química
Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL BLASCO, MARIA ARANTZAZU
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
Adreça electrònica teresa.torres@urv.cat
mariaarantzazu.vidal@urv.cat
Professors/es
TORRES CORONAS, MARIA TERESA
VIDAL BLASCO, MARIA ARANTZAZU
Web http://http://moodle.urv.net/
Descripció general i informació rellevant El principal element d’aquest curs és preparar l’alumnat pel món de la gestió i la pràctica professional. El curs pretén que l’alumnat adquireixi uns coneixements sòlids per entendre el món econòmic i el món empresarial. Per això es dota l’alumnat d’uns continguts teòrics i pràctics que li permetran desenvolupar competències per la presa de decisions en el si de les organitzacions empresarials.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria.
 A1.3 Valorar l'impacte econòmic, social i mediambiental de les solucions tècniques.
 A3.6 Coneixement adequat del concepte d'empresa, marc institucional i jurídic de l'empresa. Organització i gestió d'empreses.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar informació de manera clara i precisa a audiències diverses.
 B1.5 Usar eficientment les TIC per gestionar la informació i el coneixement.
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica correctament el concepte d'empresa, el seu marc institucional i jurídic així com els principis d'organització i gestió d'empreses.
 A1.3 Estima de forma bàsica la viabilitat econòmica dels projectes d'inversió.
Calcula i estima a nivell elemental els costos d'un projecte d'inversió.
 A3.6 Coneix el món de les organitzacions empresarials i comprèn els seus necessitats estratègiques.
Aplica coneixements d'economia i organització industrial.
Analitza el context socioeconòmic de les organitzacions empresarials, a partir dels coneixements econòmics bàsics.
Aplica coneixements bàsics en la direcció d'empresa.
Descriu el sistema empresarial en termes d'inputs, processos, productes, fluxos d'informació, proveïdors, clients i entorn.
Aprèn i sap aplicar el llenguatge empresarial per interactuar en equips interdisciplinaris.
Entèn el paper del professional de l'enginyeria dins de les organitzacions empresarials.
Adquireix coneixements i competències que li permeten, en el desenvolupament de les seves funcions com a futur professional de l'empresa, contribuir a la millora de la competitivitat de les empreses.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Les presentacions estan estructurades, complint amb els requisits exigits, si n’hi hagués.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Les seves presentacions estan degudament preparades, utilitzant estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació.
 B1.5 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors.
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com a eina de treball.
Utilitza programari per a comunicació: editors de textos, fulls de càlcul i presentacions digitals.
Utilitza programari per a comunicació virtual: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu etc.
Localitza i accedeix a la informació de manera ericaç i eficient.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies per resoldre problemes i trobar solucions.
 B5.1 Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Presenta resultats d’allò que s’espera en la manera adequada d’acord amb la bibliografia donada i en el temps previst.
Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca/treball.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Mòdul 1. Empresa i entorn En este primer mòdul, l'alumnat ha d'adquirir coneixements bàsics sobre el món empresarial i el seu entorn, amb referència especial a l'entorn econòmic. S'explora el concepte de sistema econòmic, la influència dels mercats, l'entorn competitiu i l'evoluació de l'oferta i demanda en l'activitat empresarial. S'analitzen temes de micro i macroeconomia des d'una vessant pràctica que permet l'alumnat ser capaç d'entendre la informació de la premsa econòmica i les seves implicacions en la presa de decisions en el si de les organitzacions empresarials.
Mòdul 2. La gestió de les organitzacions empresarials En aquest mòdul s'acosta l'alumnat als objectius organitzatius i al paper dels gestors i la seva tasca principal: la presa de decisions. S'aborden temes relacionats amb la direcció estratègica. És important que l'alumnat entengui la natura de les estratègies empresarials i els processos a seguir per a la seva implantació a través del disseny organitzatiu i la gestió dels seus recursos Tot això, en un marc d'organitzacions socialment responsables.
Mòdul 3. Fonaments d'anàlisi d'inversions i càlcul de costos. Aquest mòdul està dissenyat per a introduir l'alumnat en el món de l'anàlisi d'inversions i de les tècniques i programari d'anàlisi economic-financer. Es dota l'alumnat de conceptes bàsics a tenir en compte en el procés d'avaluació d'inversions productives. Al mateix temps s'acosta l'alumnat al càlcul i estimació dels costos d'un projecte d'enginyeria.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.1
2 0.75 2.75
Sessió Magistral
A1.1
A3.6
47 42 89
Treballs
A1.1
A3.6
B1.1
B1.5
B5.1
15 10.5 25.5
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A1.3
B4.1
C1.4
12 9 21
Atenció personalitzada
A1.1
1 1.5 2.5
 
Proves pràctiques
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
1 1 2
Proves objectives de tipus test
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
5 5 10
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
3 3 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura: contingut, desenvolupament de les sessions, pla de treball i sistema d'avaluació
Sessió Magistral Presentació dels continguts teòrics de l'assignatura
Treballs Realització d'activitats en modalitat blended-learning que requereixen l'accés a coneixement d'última generació (xarxa, bases de dades), el desenvolupament de competències digitals (recerca i avaluació fons informació en línia) i competències comunicació escrita.
Resolució de problemes, exercicis Realització d'activitats que l'alumne realitza de manera autònoma i tutoritzada.
Atenció personalitzada Tutorització individualitzada de l'alumne.

Atenció personalitzada
Descripció
Suport docent al treball autònom de l'alumnat. El professorat indicarà a l'inici de les classes el seu horari d'atenció a l'alumnat, temps en el qual els alumnes poden resoldre dubtes que se'ls plantegin al llarg de les classes.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1.1
A3.6
B1.1
B1.5
B5.1
Elaboració id'un projecte relacionat els dos primers mòduls de l'assignatura 20%
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A1.3
B4.1
C1.4
Realització d'activitats d'aprenentatge relacionades amb el tercer mòdul de l'assignatura. Modalitat treball autònom tutoritzat. 10%
Proves pràctiques
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
Encàrrec de disseny d’una planta de procés (API) o activitat substitutòria 15%
Proves objectives de tipus test
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
Avaluació contingut teòric/pràctic i competències relacionades amb els dos primers mòduls de l'assignatura. Pot incorporar anàlilsi de casos pràctics 35%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A3.6
B1.1
B1.5
B4.1
B5.1
Avaluació contingut teòric/pràctic i competències relacionades amb el tercer mòdul de l'assignatura. Prova final pràctica. Selecció respostes en modalitat test. 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Durant el curs 2018-19 l'assignatura participa en el projecte d'innovació docent "X-Culture: un projecte col·laboratiu per la internacionalització de la docència", Els estudiants matriculats a l'assignatura poden participar de manera voluntària en el projecte X-Culture (http://www.vtaras.com/x-culture.html), amb el corresponen reconeixement extra de la seva feina en el sistema d'avaluació i sempre amb el seu consentiment previ. Els alumnes rebran, a més a més, un certificat de participació.

Aquesta activitat pot ser utilitzada com a activitat substitutòria pels estudiants que no fan avant projecte i que així ho indiquin. En aquest cas equivaldrà al 15% de la nota de l'assignatura.

La segona convocatòria és totalment independent de la primera. En conseqüència l'alumne que no superi la primera convocatòria haurà d'examinar-se de tot el contingut del curs (modalitat examen tipus test, 100% de la nota).

A les proves d'avaluació no es poden fer servir mòbils, tablets, portàtils ni similars.


Fonts d'informació

Bàsica Ceeda, Lacalle, Simón y Romero, Economia para ingenerieros, 2004, Thomson
, , ,
Monclús Guitart, R.; Vidal Blasco, M.A., Lliçons de Comptabilitat de Costos, 2010, Publicacions URV
Gillespi, Andrew, Business economics, 2013, Oxford
Mochón, Francisco, Principios de economía, 2010, McGraw Hill

Material elaborat pel professor adaptat al contingut de l'assignatura i disponible al Moodle.

Complementària Torres-Coronas,Teresa; Vidal Blasco, María-Arántzazu; Monclús-Guitart, Ricard, Aprendre a través de la veu de l'experiència, 2012, Publicacions URV

Recomanacions


 
Altres comentaris
Els estudiants poden participar de manera voluntària en el projecte X-Culture (https://x-culture.org/) L'assignatura segueix un model blended-learning per al desenvolupament de competències professsionalitzadores, per tant, es requereix que l'estudiant domini de manera bàsica les TIC per al treball acadèmic.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent