DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) EDAFOLOGIA I CLIMATOLOGIA Codi 20214011
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon Segon
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
LAMPREAVE FIGUERAS, MÍRIAM
Adreça electrònica miriam.lampreave@urv.cat
Professors/es
LAMPREAVE FIGUERAS, MÍRIAM
Web
Descripció general i informació rellevant Realització de les tècniques i labors més freqüents en el conreu vitícola.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneixements bàsics de geologia i morfologia del terreny i la seva aplicació en problemes relacionats amb l'enginyeria. Climatologia.
Distingeix els processos geològics i geomorfològics
Té nocions bàsiques de petrologia, estratigrafia, tectònica i processos superficials
Identifica els diferents tipus de materials i estructures geològiques
Adquireix les bases conceptuals i metodològiques de l'agrometereología
Entén la interacció dels factors edafoclimáticos i agrotecnológicos sobre la qualitat de les matèries primeres vegetals, tenint en compte la conservació del sòl i el medi ambient
Aplica els coneixements sobre sistemes de reg i materials utilitzats en la seva instal·lació, per al disseny agronòmic i hidràulic del mateix.
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup en el laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. ESTRUCTURA DE LA TERRA. ROQUES.

2. EL SÒL. ESTUDI DELS FACTORS EDÀFICS.

3. GEOTECNIA I FONAMENTS

4. ESTUDI DELS FACTORS CLIMÀTICS.

5. NECESSITATS HIDRIQUES I EL REG

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
38 40 78
Treballs
B1.1
C1.4
5 10 15
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
17 14 31
Seminaris
B1.1
C1.4
3 0 3
Pràctiques de camp/sortides
B1.1
3 0 3
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
8 10 18
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció del programa de l'assignatura i de com s'estructurarà el curs: treballs a realitzar, pràctiques, avaluació
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals s'explicaran els continguts que figuren al programa de l'assignatura. Durant les classes la descripció dels continguts s'alternaran amb proposta de casos, discussió dels mateixos, debats, resolució de problemes en grups, etc.
Treballs Presentacions i exposicions individuals per part dels alumnes de temes actuals i d'interès, relacionats amb el temari de l'assignatura, però no desenvolupats en sessions magistrals pel professor.
Pràctiques a laboratoris Sessions de pràctiques al laboratori: sòls. Sessions aula amb ordinadors: pràctiques climatologia
Seminaris Discussió a l'aula de temes actuals i d'interès, relacionats amb el temari de l'assignatura, però no desenvolupats en sessions magistrals pel professor.
Pràctiques de camp/sortides Visita empresa o centre de recerca, relacionada amb els continguts explicats a classe
Atenció personalitzada Atenció personalitzada al alumne per qualsevol consulta o dubte

Atenció personalitzada
Descripció
Consulta al professor per part de l'alumne de tots aquells dubtes i qüestions relacionades amb les sessions magistrals i amb els treballs que ha de realitzar l'alumne durant el curs. Consultes dubtes puntuals de l'assignatura: mail, Moodle Consulta dubtes temari: forma personalitzada despatx Mail: miriam.lampreave@urv.cat Despatx: 120 Departament Bioquímica i Biotecnologia Per consultes millor concertar dia i hora per mail

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1.1
Avaluació de la part teòrica mitjançant 2 exercicis control teòrics eliminatoris de matèria a partir d’una nota superior a 5.
Els exercicis control teòrics constaran de preguntes de tipus test, i/o de resposta lliure, i/o comentari d’articles científics.
40%
Treballs
B1.1
C1.4
1.Realitzar treball autònom/tutorat/individual amb dades climàtiques:
a. diagrama ombrotèrmic,
b. balanç hídric
c. fitxa hídrica, Integral tèrmica,


2. Realització i presentació d'un treball en grup que es realitzarà amb recerca bibliogràfica científica, sobre temes proposats pel professor i que integrin els coneixements teòric-pràctics de l'assignatura.
Igualment es valorarà la participació de l'alumne en les exposicions de la resta de companys. Se supera amb nota superior a 5
15%









10%
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
Anàlisi de sòls al laboratori: Determinacions físiques i químiques e interpretació dels resultats (9hores: 3 hores/dia, durant 3 dies) . Avaluació a partir del lliurament d'informe dels resultats i amb preguntes sobre les pràctiques realitzades 15%
Pràctiques de camp/sortides
B1.1


Sortida:
Es valorarà l'assistència i la participació . Preguntes curtes sobre el que s'ha vist a la sortida
5%
Altres  

Resolució de qüestionaris/discussió de casos en seminarisealització d'exercisis i problemas i casos plantejats pel professor

15%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació de la segona convocatòria: segons l'Article 29.3 Qualificació per avaluació continuada de la Normativa de Docència la segona convocatòria no representarà el 100% de la qualificació, sinó que incorpora el 30% de la nota corresponents a les activitats realitzades en el procés d'avaluació continua, de treball i pràctiques camp/sortides.

Per tant, la 2ª convocatòria es resoldrà amb una prova de preguntes de tipus test, i/o de resposta lliure, i/o comentari d'articles científics i resolució de casos pràctics. El pes de l aprova serà del 70% de la nota total.

Queda limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica Porta Casanellals, Lopez Acevedo Marta, et al., Edafologia para la agricultura y el medio ambiente, Mundi Prensa, Madrid 1994
DECKERS, J.A., NACHTERGAELE, R. O., SPAARGAREN, O. C , World Referente Base for Soil Resources, Acco, Leuven/Amersfoort, , 1998
FAO, World Referente Base for Soil Resources. World Soil Resources Reports, FAO, 1998
Fernandez García, Felipe,, Manual de climatologia aplicada, Madrid : Sintesis, DL , 1995
Jonathan Adams, Vegetation-climate interaction : how vegetation makes the global environment , Berlin : Springer; Chichester , 2007
Villalbí i Forcadell, Isabel, Anàlisi de sòls i foliars : interpretació i fertilització , Barcelona : Fundació Caixa de Pensions , 1988
Cobertera, Edafologia aplicada, Ed. Cátedra, Madrid , 1993
Porta i Casanellas, Jaume, Introducción a la edafología : uso y protección del suelo , Mundiprensa, 2008

Complementària

Recursoselectrònics:

www.sigpac.es,http://xarxes.meteocat.com/, http://www.ruralcat.net,http://cienciadelsuelo.es/index1.html, Institut cartográfic de Catalunya,http://www.icc.es/portal, Instituto Geológico y minero

Bibliografia complementària:

CLIMATOLOGIA

NUCHEDEL RIVERO, R, Patrimoni geològic de Catalunya, ENRESA, Madrid, 2001

CLAVERO P. L., MARTÍN-VIDE J., RASO J. M,Atles Climàtic de Catalunya, , Universitat de Barcelona, 1996

Martin Vide, J., Clasificación de los climas., Climas y tiempos de España, . Madrid: Alianza Editorial, 103-124 pp, 2001

Ramos, M.C, Rainfall distribution patternsand their change over time , Theoretical and Applied Climatology, 69, 163-170pp. , 2001

MAPA, Agroclimatologia de España, , MAPA

Fernandez García, Felipe, Manual declimatologia aplicada,

DARP, Metereologia agrícola i forestal aCatalunya, , DARP

Climate, Jackson, David, Wellington, N.Z. : Daphne Brasell AssociatesLtd, 2001

EDAFOLOGIA

NUCHEDEL RIVERO, R, Patrimoni geològic de Catalunya, ENRESA, Madrid, 2001

Guía práctica de la fertilización racional de los cultivos en España Madrid : Ministerio de Medio Ambiente y MedioRural y Marino, Centro de Publicaciones, DL 2010,

Prácticas de diagnóstico y fertilidad de suelos Valencia : Editorial de la UPV, DL 2004

Duchaufour, Manual de edafologia, , 1987

Fisologia de l'absorció en l'Ecosistema vitícola sòl-planta-atomesfera i repercussions en la qualitat del raïm             Lampreave, Miriam,  tesis doctoral, 2002           

Enologia avui, 2009, Efectes del microclima d'una parcel·la en la fisiologia de la planta i composició del raïm: exemples a la Terra Alta i al Priorat ". Nadal, M; , De Herralde, Edo, Aranda, Biel, Lampreave, Savé,R.Publicacions URV, 2010 

 Fundamentos, aplicación y consecuencias del riego en la vid.   Baeza, Lissarrague, Nadal Montserrat, Lampreave, Miriam. Editorial Agrícola Española S.A, 2007          

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FITOTÈCNIA/20214107


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
QUÍMICA II/20214009
QUÍMICA I/20214008
FONAMENTS DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA/20214007
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent