DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) EDAFOLOGIA I CLIMATOLOGIA Codi 20214011
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
LAMPREAVE FIGUERAS, MÍRIAM
Adreça electrònica miriam.lampreave@urv.cat
Professors/es
LAMPREAVE FIGUERAS, MÍRIAM
Web
Descripció general i informació rellevant Realització de les tècniques i labors més freqüents en el conreu vitícola.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneixements bàsics de geologia i morfologia del terreny i la seva aplicació en problemes relacionats amb l'enginyeria. Climatologia.
Distingeix els processos geològics i geomorfològics
Té nocions bàsiques de petrologia, estratigrafia, tectònica i processos superficials
Identifica els diferents tipus de materials i estructures geològiques
Adquireix les bases conceptuals i metodològiques de l'agrometereología
Entén la interacció dels factors edafoclimáticos i agrotecnológicos sobre la qualitat de les matèries primeres vegetals, tenint en compte la conservació del sòl i el medi ambient
Aplica els coneixements sobre sistemes de reg i materials utilitzats en la seva instal·lació, per al disseny agronòmic i hidràulic del mateix.
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup en el laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1. ESTRUCTURA DE LA TERRA. ROQUES.
1.1. Tectònica de plaques
1,2, Falles i plegaments
1.3. Classificació de les roques

2. EL SÒL. ESTUDI DELS FACTORS EDÀFICS
2.1. El sòl.
2.2. Classificació dels sòls
2.3. Constituents i propietats del sòl
2.4. Propietats dels sols
2.5 Ecologia del sòl


3. QUALITAT DEL SÒLS
3.2 Qualitat dels sols: processos de degradació i bases per controlar-los


4.GEOTECNIA I FONAMENTS
4.1. Partícules i materials del sòl
4.2. Tipus de sols des de el punt de vista Geotècnic
4.3. Tipus de sols: argiles i sorres
4.4. Corba granulomètica
4.5.Estat de consistència del sols. Límits de consistència.
4.6.Classificació dels sols en bases a la seva consistència

5. ESTUDI DELS FACTORS CLIMATICS. NECESSITATS HIDRIQUES I EL REG
5.1. El sol i l'atmosfera.
5.2. El clima agrícola
5.3. Classificacions climàtiques.
5.4. Necessitats hídriques de les plantes. Sistemes de reg






Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
40 40 80
Treballs
B1.1
C1.4
5 13 18
Pràctiques a laboratoris
A1.2
9 10 19
Pràctiques a través de TIC
A1.2
8 5 13
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
6 6 12
Proves objectives de tipus test
A1.1
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció del programa de l'assignatura i de com s'estructurarà el curs: treballs a realitzar, pràctiques, avaluació
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals s'explicaran els continguts que figuren al programa de l'assignatura. Durant les classes la descripció dels continguts s'alternaran amb proposta de casos, discussió dels mateixos, debats, resolució de problemes en grups, etc.
Treballs Presentacions i exposicions individuals per part dels alumnes de temes actuals i d'interès, relacionats amb el temari de l'assignatura, però no desenvolupats en sessions magistrals pel professor.
Pràctiques a laboratoris Sessions de pràctiques al laboratori: sòls.
Pràctiques a través de TIC Pràctiques a l'aula d'Agrometereologia
Atenció personalitzada Atenció personalitzada al alumne per qualsevol consulta o dubte

Atenció personalitzada
Descripció
Consulta al professor per part de l'alumne de tots aquells dubtes i qüestions relacionades amb les sessions magistrals i amb els treballs que ha de realitzar l'alumne durant el curs. Consultes dubtes puntuals de l'assignatura: mail, Moodle Consulta dubtes temari: forma personalitzada despatx Mail: miriam.lampreave@urv.cat Despatx: 120 Departament Bioquímica i Biotecnologia Per consultes millor concertar dia i hora per mail

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B1.1
C1.4
Realització i presentació d'un treball en grup que es realitzarà amb recerca bibliogràfica científica, sobre temes proposats pel professor i que integrin els coneixements teòric-pràctics de l'assignatura.
Igualment es valorarà la participació de l'alumne en les exposicions de la resta de companys.
10%








Pràctiques a laboratoris
A1.2
Anàlisi de sòls al laboratori: Determinacions físiques i químiques e interpretació dels resultats. Avaluació a partir del lliurament d'informe dels resultats i amb preguntes sobre les pràctiques realitzades 20%
Pràctiques a través de TIC
A1.2
Pràctiques a l'aula a través de TIC. Realització treball autònom/tutorat/individual amb dades climàtiques:
a. diagrama ombrotèrmic,
b. balanç hídric
c. fitxa hídrica, Integral tèrmica,
15%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
Diferents controls al llarg del curs sobre la teoria explicada a classe: qüestionaris/preguntes curtes

40%



Proves objectives de tipus test
A1.1
Exercisis/tests a realitzar a casa i a l'aula 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Criteris d'avaluació de la segona convocatòria: Per l'avaluació de 2ª convocatoria, l'alumne s'haurà d'examinar de totes aquelles parts en les que no haurà tret un 5 com a mínim al llarg del curs en avaluació continuada. En el cas del treball i els informes de pràctiques suspesos, l'alumne podrà tornar-los a presentar en 2ª convocatória fent les esmenes indicades pel professor.

Queda limitat l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster).


Fonts d'informació

Bàsica Porta Casanellals, Lopez Acevedo Marta, et al., Edafologia para la agricultura y el medio ambiente, Mundi Prensa, Madrid 2003
Porta i Casanellas, Jaume, Introducción a la edafología : uso y protección del suelo , Mundiprensa, 2008
Ledesma, Manuel, Principios de meteorología y climatología. , Madrid : Paraninfo, 2011
Josep Mª Cuadrat, Mª Fernanda Pita, Climatologia, Cátedra, 5è edició, 2009
Seoánez Calvo, Mariano, Tratado de climatología aplicada a la ingeniería medioambiental : análisis climático : uso del análisis climático en los estudios medioambientales , Madrid : Mundi-Prensa, , 2002

Recursos electrònics:

www.sigpac.es,http://xarxes.meteocat.com/,http://www.ruralcat.net,http://cienciadelsuelo.es/index1.html, Institut cartográfic de Catalunya,http://www.icc.es/portal, Instituto Geológico y minero

Bibliografia complementària:

EDAFOLOGIA

Edafologia aplicada. Cobertera. Ed. Cátedra, Madrid. 1993.

Edafología : para la agricultura y el medio ambiente. Porta i Casanellas, Jaume. Madrid : Mundi-Prensa, 2003

Duchaufour, Manual de edafologia,  1987

Génesis de los suelos. Gisbert, J. M.[Valencia] : Universitat Politècnica de València, Servicio de Publicacion, 2002

World Reference Base for Soil Resources. World Soil Resources Reports. FAO, 1998

Soil mineral-organic matter-microorganism interactions and ecosystem health : ecological significance of the interactions among clay minerals, organic matter and soil biota. Amsterdam [etc.] : Elsevier, 2002

Restauració de terres : ecologia i recuperació de terres malmeses i degradades. Bradshaw, A. D. Barcelona : Diputació. Servei del Medi Ambient, DL 1988

Soil and water conservation in semi-arid areas. Hudson, Norman. Rome : FAO, 1987

Patrimoni geològic de Catalunya . NUCHEDEL RIVERO, R, , ENRESA, Madrid, 2001

Clave de los suelos españoles. Nieves Bernabé, Mario. Madrid : Mundi-Prensa, 1988

Cehegin - 911 : Proyecto Lucdeme : Mapa de suelos. (Escala 1:100.000). [Madrid] : [Ministerio de Agricultura Pesca y Alimentación] : Icona, 1987

Coy - 932 : Proyecto Lucdeme : Mapa de suelos. (Escala 1:100.000). [Madrid] : [Ministerio de Agricultura Pesca y Alimentación] : Icona, 1987

Fiñana - 1012: Proyecto Lucdeme : Mapa de suelos. (Escala 1:100.000). [Madrid] : [Ministerio de Agricultura Pesca y Alimentación] : Icona, 1987

El suelo y los fertilizantes. Fuentes Yagüe, José Luis. Madrid : Ministerio de Agricultura, Pesca y Alimentación : Mundi-Prensa, 1999

Guía práctica de la fertilización racional de los cultivos en España Madrid : Ministerio de Medio Ambiente y MedioRural y Marino, Centro de Publicaciones, DL 2010,

Prácticas de diagnóstico y fertilidad de suelos Valencia : Editorial de la UPV, DL. 2004

Fundamentos, aplicación y consecuencias del riego en la vid.   Baeza, Lissarrague, Nadal Montserrat, Lampreave, Miriam. Editorial Agrícola Española S.A, 2007   

Anàlisi de sòls

Análisi de sòls i foliars: Interpretació i fertilització. Villalbí Forcadell, Isabel. Barcelona: Fundació Caixa de Pensions. 1988

Soil sampling, preparation and Analysis. Kim H. Tan. 2º Ed. 2005

Agenda de campo de suelos. Información de suelos para la agricultura y el medio ambiente. Jaume Porta i Marta Lopez-Acevedo. Editorial Mundiprensa. 2005

Enclyclopedia of soil Science. Ward Chesworth. Springer 2008.

CLIMATOLOGIA

Enologia  avui, 2009, Efectes del microclima d'una parcel·la en la fisiologia de la planta i composició del raïm: exemples a la Terra Alta i al Priorat ". Nadal, M; , De Herralde, Edo, Aranda, Biel, Lampreave, Savé,R.Publicacions URV, 2010 

Fisologia de l'absorció en l'Ecosistema vitícola sòl-planta-atomesfera i repercussions en la qualitat del raïm. Lampreave, Miriam,  tesis doctoral, 2002

Meteorología y climatología. Zúñiga, Ignacio. Madrid : Universidad Nacional de Educación a Distancia, cop. 2010

Post-2020 climate change regime formation. Milton Park, Abingdon, Oxon : Routledge, 2013

Iniciación a la metereología aplicada. Naya, Antonio. Madrid : Penthalon, DL 1987

Iniciación a la meteorología y la climatología. Fuentes Yagüe, José Luis. Madrid; Barcelona [etc.] : Mundi-Prensa, 2000

Atles Climàtic de Catalunya, , Universitat de Barcelona  CLAVERO P. L, MARTÍN-VIDE J., RASO J. M, , 1996

Atles climàtic de Catalunya període 1961-1990. Institut Cartogràfic de Catalunya. Barcelona : Generalitat de Catalunya, Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Institut Cartogràfic de Catalunya : Departament de Medi Ambient, Servei Meteorològic de Catalunya, 2008

Clasificación de los climas. Climas y tiempos de España, . Martin Vide, J., Madrid: Alianza Editorial, 103-124 pp, 2001

Rainfall distribution patternsand their change over time.  Theoretical and Applied Climatology. Ramos, M.C, . 69, 163-170pp. , 2001

MAPA, Agroclimatologia de España, , MAPA

Manual de climatología aplicada : clima, medio ambiente y planificación. Fernandez García, Felipe. Sintesis, 1995.

Metereologia agrícola i forestal a Catalunya, , DARP

Climate, Jackson, David, Wellington, N.Z. : Daphne Brasell AssociatesLtd, 2001

Vegation-climate interaction: how vegetation makes the global environment. Jonathan Adams. Berlin; Springer; Chichester. 2007

Handbook of weather, climate, and water : dynamics, climate, physical meteorology, weather systems, and measurement. Hoboken, N.J. : Wiley-Interscience, cop. 2003

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
FITOTÈCNIA/20214107


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
QUÍMICA II/20214009
QUÍMICA I/20214008
FONAMENTS DE BIOQUÍMICA I BIOLOGIA/20214007
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent