DADES IDENTIFICATIVES 2013_14
Assignatura (*) ELECTROTÈCNIA Codi 20214103
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Segon Segon
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Eng. Electrònica, Elèctrica i Automàtica
Coordinador/a
GUASCH PESQUER, LUIS
Adreça electrònica luis.guasch@urv.cat
javier.munte@urv.cat
Professors/es
GUASCH PESQUER, LUIS
MUNTE PUIG, JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Aspectes bàsics de les instal·lacions elèctriques, incloent fonaments de màquines elèctriques, que des del punt de vista pràctic poden trobar-se en el sector elèctric, especialment en la indústria química.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis d'Enginyeria del medi rural: càlcul d’estructures i construcció, hidràulica, motors i màquines, electrotècnia, projectes tècnics.
Aplica els fonaments físics relacionats amb l’electricitat i el magnetisme
Coneix aspectes generals sobre el sistema elèctric, instal·lacions elèctriques, màquines elèctriques i convertidors estàtics
Realitza pràctiques de laboratori en equip sobre aparells de mesura , elements passius, màquines elèctriques i components electrònics
 A1.2 Comprova a través de l'experimentació i treball en grup en el laboratori els fonaments teòrics explicats a l'aula.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1- Fonaments Físics
2- El Sistema Elèctric
3- Instal·lacions elèctriques i tarifes
4- Màquines elèctriques
5- Convertidors estàtics
1- Fonaments Físics
1.1- Energia i teoria de camps.
1.2- Electricitat.
1.3- Magnetisme.

2- El Sistema Elèctric
2.1- Subsistema de producció.
2.2- Subsistema de transport.
2.3- Subsistema de distribució.
2.4- Elements elèctrics.

3- Instal·lacions elèctriques i tarifes
3.1- Estacions de transformació.
3.2- Conductors elèctrics.
3.3- Instal·lacions de terra.
3.4- Electrificació d'habitatges.
3.5- Compensació de l'energia reactiva.
3.6- Tarifes elèctriques.

4- Màquines elèctriques
4.1- La màquina elèctrica en general.
4.2- Transformadors.
4.3- Màquines asíncrones.
4.4- Màquines síncrones.
4.5- Màquines de corrent contínua.
4.6- Màquines especials.
4.7- Informació tècnica de motors.

5- Convertidors estàtics
5.1- Introducció.
5.2- Semiconductors.
5.3- Convertidors estàtics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
C1.4
25 29 54
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
C1.4
15 22 37
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
15 15 30
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves mixtes
A1.1
A1.2
B1.1
1 2 3
Proves mixtes
A1.1
A1.2
B1.1
1 2 3
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
1 2 3
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Pràctiques a laboratoris Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d’un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris.
Atenció personalitzada El professor clarifica dubtes que tinguin els alumnes dins dels horaris de consulta

Atenció personalitzada
Descripció
S'atendrà personalment a l'alumne en hores de consulta en el despatx (351) o en el laboratori.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves mixtes
A1.1
A1.2
B1.1
Prova tipus test i de problemes identificades com (T1) i (P1) dels temes 1,2 i 3. 30%
Proves mixtes
A1.1
A1.2
B1.1
Prova tipus test i de problemes identificades com (T2) i (P2) dels temes 4 i 5. 30%
Proves de desenvolupament
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
Prova de desenvolupament identificada com (D1) que servirà per avaluar l’adquisició dels conceptes pràctics treballats al laboratori. 25%

Nota: Fent la mitja amb els apunts i pràctiques de laboratori.
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
Encàrrec de predisseny d’una planta de procés. 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

- Proves tipus test: Es realitzaran dos proves tipus test que avaluaran l'adquisició dels conceptes teòrics de l'assignatura. La primera prova (T1) correspondrà als temes 1, 2 i 3; la segona (T2) als temes 4 i 5.

- Proves de resolució de problemes: Es realitzaran dos proves de resolució de problemes. La primera prova (P1) correspondrà als temes 1, 2 i 3; la segona (P2) als temes 4 i 5.

- Proves de desenvolupament: Es una prova de desenvolupament (D1) que servirà per avaluar l'adquisició dels conceptes pràctics treballats al laboratori.

Les proves T1 i P1 es realitzaran conjuntament, aproximadament a mitjans del semestre. Les proves T2 i P2 també es realitzaran conjuntament la darrera setmana del semestre. La prova D1 es realitzarà la darrera setmana del semestre.

Per aprovar l'assignatura cal obtenir una qualificació com a mínim de 5. Per a fer la mitja de les notes de la matèria, cal treure una nota igual o superior a 3.5 en cada una de les 5 proves, haver assistit a les pràctiques de laboratori, i presentar els apunts i pràctiques de laboratori, són també condicions indispensables per a poder aprovar l'assignatura. D'altra banda els apunts i pràctiques de laboratori presentats es valoraran amb el mateix pes en la nota de laboratori que la prova D1, obtenint-se d'aquesta valoració la qualificació D2.

Considerant tots aquests aspectesi l'Avantprojecte (Av), la qualificació final serà:

QF = [0,6 · (T1+T2+P1+P2)] +[0,25·( D2)]+[0,15·Av]

En la segona convocatòria de la matèria, l'alumne s'haurà de presentar a una prova mixta de tipus test i de problemes final.


Fonts d'informació

Bàsica

Narciso Moreno, TECNOLOGÍA ELÉCTRICA, Ed. Thomson
Hubscher,Klaue,Piluger, Appelt, ELECTROTÉCNIA, Editorial Reverté S.A.

Complementària

Joeph A. Edminister, CIRCUITOS ELECTRICOS, McGraw-Hill
Seip, G. G., INSTALACIONES ELECTRICAS I, Siemens
J. Fraile Mora, MÁQUINAS ELÉCTRICAS, McGraw-Hill

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
FÍSICA/20214003
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent