DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) COMERCIALITZACIÓ I VALORACIÓ DE LES INDÚSTRIES AGROALIMENTÀRIES Codi 20214113
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
ADSERIAS SANS, JUAN
Adreça electrònica joan.adserias@urv.cat
Professors/es
ADSERIAS SANS, JUAN
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu central de l’assignatura és proporcionar a l’alumne formació econòmica dins el camp agrari, per tal de poder desenvolupar amb competència les tasques que en el futur li puguin sorgir en el sector agroalimentari. També es vol, des d’un punt de vista pràctic, aportar formació en el camp de la Valoració, per tal de dotar a l’alumne de coneixements que el permetin fer front a situacions en les que ha d’estar familiaritzat dins el seu àmbit professional i/o que fins i tot el permetin optar a sortides professionals dins l’àmbit de la valoració (tant en l’exercici lliure, com en l’administració pública o l’empresa privada).

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.3 Valorar l'impacte econòmic, social i mediambiental de les solucions tècniques
 A1.5 Tenir la capacitat d'aplicar les tècniques de màrqueting i comercialització de productes alimentaris i plantes cultivades
 A2.2 Realitzar, redactar i signar mesuraments, segregacions, parcel·lacions, valoracions, taxacions, en l'àmbit de la professió d'enginyer tècnic agrícola
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Aplica coneixements d’economia
 A1.3 Estima de forma bàsica la viabilitat econòmica dels projectes.
 A1.5 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de valoració d'empreses agràries i comercialització.
Descriu les funcions i els serveis de la comercialització.
Diferencia entre els diferents tipus de contractes i redactar un contracte
Analitza un canal comercial i els agents que intervenen.
Interpreta les normes de qualitat dels productes agraris i relacionar-los amb les denominacions específiques d'origen.
Descriu els tipus de mercats agraris i el seu funcionament.
Elabora un pla de màrqueting per a un producte agroalimentari.
 A2.2 Identifica els conceptes bàsics que intervenen en la valoració agrària
Diferencia entre valoracions de finques rústiques, instal•lacions agràries i empreses agràries.
Valora finques rústiques, instal lacions i empreses agroalimentàries utilitzant els mètodes habituals de valoració.
Aplica mètodes estadístics a la valoració d'empreses agroalimentàries.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
1.- COMERCIALITZACIÓ EN IAA 1.1.- Oferta, demanda, preu i elasticitats.
1.2.- Introducció a la comercialització de productes agraris.
1.3.- Agents de comercialització.
1.4.- Contractació i comercialització de productes agraris.
1.5.- Mercats agraris.
1.6.- La regulació del mercat de productes agraris en la UE.
1.7.- El Pla de Marketing.
2.- VALORACIÓ EN IAA 2.1- Introducció a la valoració agrària
2.2.- Mètodes de valoració.
2.3.- Valoració d'empreses agràries.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.1
A1.3
A1.5
A2.2
C1.4
0.5 0 0.5
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.3
A1.5
A2.2
C1.4
3 28.5 31.5
Sessió Magistral
A1.1
A1.3
A1.5
A2.2
C1.4
10 28.5 38.5
Atenció personalitzada
A1.1
A1.3
A1.5
A2.2
C1.4
0.5 0 0.5
 
Proves pràctiques
A1.1
A2.2
C1.4
1 1.5 2.5
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A1.5
A2.2
C1.4
1 1.5 2.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura
Atenció personalitzada Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Atenció personalitzada
Descripció
Orientació i resolució de dubtes. L'horari de consultes serà els dijous de 18:00 a 20:00

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.3
A1.5
A2.2
C1.4
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Opcionalment i en casos concrets i degudament justifiocats, aquesta metodologia es pot derivar en treballs a corregir a l'aula o similar.
50%
Proves pràctiques
A1.1
A2.2
C1.4
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'estudiant ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura 25%
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A1.5
A2.2
C1.4
Proves que inclouen preguntes directes sobre un aspecte concret. L'estudiant ha de respondre de manera directa mitjançant els coneixements que té sobre la matèria. La resposta que dóna l'estudiant és breu 25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En segona convocatòria l'assignatura s'avaluarà: 55% prova escrita de tots els continguts (recordar que la prova escrita inclou un 5% relacionat amb proves pràctiques i objectives realitzades durant el curs), 45% restant corresponent a les proves pràctiques i les proves objectives de preguntes curtes realitzades durant el curs.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,
CALDENTEY, P; I DE HARO, Comercialización de productos agrarios, ÚLTIMA EDICIÓ DISPONIBLE, MUNDI PRENSA
CABALLER, V., Valoración agraria: teoría y práctica, ÚLTIMA EDICIÓ DISPONIBLE, MUNDI PRENSA

Bibliografia bàsica:

CALDENTEY, P.; i  DE HARO, T (2004). “Comercialización de productos agrarios” (5ª Edición). Editorial Agrícola Española y Mundi-Prensa S.A. Madrid.

 

CABALLER, V. (2008). “Valoración agraria: teoría y práctica.(5ª Edición). Ed. Mundi-Prensa. S.A. Barcelona.

 

Bibliografia complementària:

GUADALAJARA, N. (2010) “Valoración agraria. Casos prácticos”. (2ª Edición). Mundi-Prensa. S.A. Barcelona

 

 

Documentació complementària que s’anirà incloent al Moodle.

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent