DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) QUÍMICA I ANÀLISI DELS ALIMENTS Codi 20214124
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Segon AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
MESTRES SOLÉ, MARIA MONTSERRAT
Adreça electrònica laura.acena@urv.cat
montserrat.mestres@urv.cat
Professors/es
ACEÑA MUÑOZ, LAURA
MESTRES SOLÉ, MARIA MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant En aquesta assignatura es pretén introduir a l'alumne en el coneixement de la naturalesa, funcions i propietats dels comostos químics dels aliments. Per altra banda també es presenten els fonaments dels mètodes generals d'anàlisi tot posant una especial atenció en l'aspecte pràctic d'aquests.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
 A1.2 Dissenyar, executar i analitzar experiments relacionats amb l'enginyeria
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Capacitat per conèixer, comprendre i utilitzar els principis de la gestió de la qualitat i de la seguretat alimentària. Anàlisi d'aliments. Traçabilitat.
Coneix la composició química dels aliments
Coneix les possibles interaccions entre els components químics dels aliments
Coneix els mètodes usuals i oficials d'anàlisis d'aliments i els seus fonaments
Interpreta un protocol d'anàlisi
És crític davant els resultats obtinguts en l'anàlisi química d'un aliment
 A1.2 És competent en el laboratori d'anàlisi química
Redacta informes analítics
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació,...
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il·lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes,...
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Introducció Sistemàtica de l’anàlisi físico-química.
Procés Analític. Mètodes d'anàlisi químic: oficials (C.E.E. i A.O.A.C.) i usuals
Aigua Estructura i Propietats. Activitat de l’aigua i estabilitat dels aliments. Densitat, Extracte Sec. Reaccions d'interés alimentari. Mètodes d’anàlisi
Glúcids Tipus i Estructura. Propietats funcionals en els aliments. Enllaç glicosídic. Sucres, Sucres reductors, polisacàrids i fibra. Reaccions d'interés alimentari. Mètodes d’anàlisi
Proteïnes Tipus i estructura. Propietats en els aliments. Enllaç peptídic. Interaccions i estabilitat. Desnaturalització. Propietats funcionals. Reaccions d' interés alimentari. Mètodes d'anàlisi.
Lípids Tipus i estructura. Propietats en els aliments. Enllaços lipídics. Estabilitat. Àcids grassos, triglicèrids i lípids complexes. reaccions d'interés alimentari. Índexs de qualitat. Màtodes d'anàlisi.
Matèria Mineral Distribució i classificació: majoritaris, minoritaris, traces. Propietats als aliments. Interaccions i estabilitat. Mètodes d'anàlisi.
Additius Aditius alimentaris: conservants, edulcorants, colorants, altres. Control analítico i mètodes d'anàlisi.
Anàlisi Sensorial Introducció a l'anàlisi sensorial dels aliments. Conceptes generals i fonaments teòrics. Sentit de la vista. Sentit de l'olfacte. Sentit del gust. Tipus de proves usades per dur a terme l'anàlisi sensorial.
Aplicacions específiques Sistemàtica analítica aplicada a l'anàlisi de grups d'aliments: càrnics, làctics, cereals, ...

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.1
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
A1.1
A1.2
45 25 70
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A1.2
B1.1
30 35 65
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
35 10 45
Fòrums de discussió
A1.1
B1.1
5 10 15
Treballs
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
0.1 20 20.1
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
2.5 0 2.5
Proves mixtes
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
2.5 0 2.5
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
5 0 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts dels diferents temes de la matèria amb ajuda de projeccions, vídeos i altra documentació que es cregui oportuna
Resolució de problemes, exercicis Plantejament, desenvolupament i ressolució de problemes relacionats amb els diferents temes de l'assignatura.
Discussió dels resultats obtinguts en base a situacions reals.
Pràctiques a laboratoris Desenvolupar al laboratori diferents analítiques químiques necessàries pel correcte control de l’elaboració del vi. Per això caldrà buscar el protocol adequat la bibliografia, raonar la metodologia emprada i dur a terme l'anàlisi amb una mostra real. Les pràctiques impliquen portar al dia la llibreta del laboratori i entregar un informe final al finalitzar aquestes amb els resultats obtinguts i discussió dels mateixos
Fòrums de discussió Discussió a classe o a través de forums on-line de procediments analítics alguns dels quals es podran desenvolupar en el laboratori
Treballs Elaboració de tasques de format curt relacionades amb els mètodes d'anàlisi estudiats.
Atenció personalitzada L'alumne pot fer les consultes que cregui convenients durant les hores de classe presencial i també fora d'aquestes. En aquest darrer supòsit es recomana concertar hora prèvia per tal d'assegurar la disponibilitat del professor

Atenció personalitzada
Descripció
L'alumne pot fer les consultes que cregui convenients durant les hores de classe presencial i també fora d'aquestes. En aquest darrer supòsit es recomana concertar hora prèvia per tal d'assegurar la disponibilitat del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis
A1.1
A1.2
B1.1
S'avaluarà la ressolució de problemes concrets i la capacitat crítica davant els resultats obtinguts 10%
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
S'avaluarà la preparació d'aquestes així com l'execució al laboratori (idoneitat del material emprat, preguntes i implicació, sentit crític, temps emprat) i la llibreta de laboratori. Al final de les pràctiques caldrà presentar un informe de pràctiques que també serà avaluat 12%
Fòrums de discussió
A1.1
B1.1
S'avaluarà la participació així com el nivell i importància dels comentaris La participació en els fòrums pot aumentar fins a un 5% la nota de la tasca pertinent
Treballs
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
S'avaluaran els continguts, fonts d'informació consultades, idoneitat i presentació dels treballs 10%
Proves mixtes
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
Avaluació de conceptes teòrics i ressolució de problemes pràctics, tots ells relacionats amb les pràctiques del laboratori 28%
Proves pràctiques
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
Encàrrec de disseny d’una planta de procés constituirà el 15% de la nota si afavoreix a l'alumne.

*Veure altres comentaris
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.2
B1.1
C1.4
Avaluació de conceptes teòrics i càlculs bàsics 40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les pràctiques de laboratori són obligatòries.

La nota de l'avaluació continuada (1ª convocatòria) s'obté de:

20% tasques (treballs, ressolució de problemes i fòrume de discussió)

40% controls de curta durada dels temes treballats a classe amb preguntes curtes i test que es realitzaran al llarg del curs en hores de classe.

40% pràctiques (15% feina al lab, 15% informes i 70% examen)

Aquesta nota suposará un 85% de la nota final si el fet de sumar-li el 15% de la nota de l'API implica un augment de la nota.

La segona convocatòria consistirà en un examen escrit on hi haurà una part relacionada amb la part de teoria i una altra relacionada amb la part de pràctiques. Cada part comptarà un 50% de la nota i cal assolir una puntuació mínima de 4 per tal de fer mitjana amb l'altre part. En qualsevol cas, per tal d'aprovar l'assignatura cal que la mitjana d'ambdues parts sigui igual o superior a 5.

En casos excepcionals en els que no s'hagi pogut assistir a les pràctiques (i sempre de manera justificada) es podrà realitzar un examen pràctic substitutiu de l'avaluació d'aquestes.

Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. La realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora.


Fonts d'informació

Bàsica R. Matissek, F. Schnepel, G. Steiner; traducció de la 2ª edició alemanya O. López Buesa. , Análisis de los Alimentos. Fundamentos, métodos y aplicaciones. , , Acribia, 1998
Badui Dergal, Salvador , Química de los alimentos , 3d ed., México, D.F. [etc.] : Prentice Hall : Addison Wesl
Pomeranz , Food analysis theory and practice , Chapman & Hall cop. , New York

 

Complementària

-Llibre

Food the chemistry of its components

Coultate

3rd ed.

London Royal Society of Chemistry

-Llibre

Food analysis ; edited by S. Suzanne Nielsen

Nielsen, S. Suzanne

3rd ed.

New York [etc.] : Kluwer Academic/Plenum Publisher

-Llibre (manual laboratori)

Food analysis laboratory manual

Nielsen, S. Suzanne

New York [etc.] : Kluwer Academic/Plenum Publisher

-Llibre

Official methods of analysis of AOAC International

Conté: Vol. 1 Agricultural chemical, contaminants, drugs ; Vol. 2 Food composition, additives, natur

Editors diferents a cada volum

-Llibre

Análisis de alimentos : métodos oficiales y recomendados por el Centro de Investigación y Control de la Calidad

Madrid : Ministerio de Sanidad y Consumo. Servicio

-Handbook

Handbook of food analy sis Volume 1. Physical characterization and nutrient analysis; Volume 2. Residues and other food component analysis; Volume 3. Methods and instruments in applied food analysis

Leo M.L. Nolle

New York [etc.] : Marcel Dekker, cop. 2004

-Llibre

Food Chemistry

H. D. Belitz, W. Grosch, P. Schieberle

3rd. revised ed

Berlin [etc.] : Springer, 2004

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
EINES D'ANÀLISI DE DADES PER AL LABORATORI AGROALIMENTARI/20214213

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PROCESSAMENT D'ALIMENTS PER FRED I CALOR/20214115

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
QUÍMICA II/20214009
QUÍMICA I/20214008
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent