DATOS IDENTIFICATIVOS 2013_14
Asignatura (*) PRÁCTICAS DE LIDERAJE DE EQUIPOS Código 20214207
Titulación
Grado de Ingeniería Agroalimentaria (2010)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
9 Optativa Único anual
Lengua de impartición
Anglès
Departamento Ingeniería Química
Coordinador/a
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
Correo-e joanramon.alabart@urv.cat
anamaria.segarra@urv.cat
hansjorg.witt@urv.cat
franciscojose.sune@urv.cat
jaume.carmona@urv.cat
Profesores/as
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
SEGARRA GONZALEZ, ANNA MARIA
WITT ., HANS JÖRG
SUÑÉ GRANDE, FRANCISCO JOSÉ
CARMONA LÓPEZ, JAUME
Web
Descripción general e información relevante El propòsit d'aquesta assignatura és facilitar el desenvolupament de la competència de lideratge d'equips mitjançant una metodologia d'aprenentatge experiencial.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
 A2.4 Dirigir l'execució de les obres objecte dels projectes, en l'àmbit de la professió d'enginyer tècnic agrícola
Tipo B Código Competencias Transversales
 B1.1 Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant
 B1.3 Desenvolupar la feina de forma efectiva i resistir a l'adversitat
 B1.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva
 B2.1 Organitzar i planificar en l'àmbit de l'empresa i en altres institucions i organitzacions pròpies de l’àmbit professional
 B2.2 Dirigir projectes tècnics o professionals propis de l’àmbit professional
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment
 B2.4 Fomentar un entorn adequat per al desenvolupament dels individus
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius
 B2.6 Motivar i transmetre entusiasme als altres
 B3.1 Funcionar bé en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
 B4.2 Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
 B5.2 Assumir posicions emprenedores
 B5.3 Resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat i raonament crític en el seu àmbit professional
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C1.2 Utilizar de manera avanzada las tecnologías de la información y la comunicación.
 C1.3 Gestionar la información y el conocimiento.
 C1.4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
 C2.1 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Resultados de aprendizaje
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A2.4 Explica les diferències entre un grup i un equip.
Identifica les situacions en les quals han d'utilitzar-se equips.
Identifica els components crítics que contribueixen a l'èxit d'un equip.
Reconeix les etapes en el desenvolupament d'un equip i descriu les estratègies fonamentals del capdavanter en cadascuna d'elles.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B1.1 Interviene de forma efectiva y transmite información relevante.
Las presentaciones estan estructuradas, cumpliendo con los requisitos exigidos, si hubiera.
Planifica la comunicación: genera ideas, busca informaciones, selecciona i ordena la información, realiza esquemas, determina el tipo de público y los objetivos de comunicación,...
Redacta documentos con el formato, contenido, estructura, correción lingüística, registro adecuado e ilustra conceptos utilizando correctamente las convenciones: formatos, títulos, pies, leyenda,...
Sus presentaciones estan debidamente preparadas, utilizando estratégias para presentar y llevar a cabo sus presentaciones orales (ayudas audiovisuales, mirada, voz, gesto, control de tiempo,...).
Usa un llenguatge apropiat a la situació
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Facilita reunions de treball.
 B1.4 Fa front a un membre l'acompliment del qual sigui insatisfactori.
Gestiona conflictes.
 B2.1 Identifica i explica comportaments de lideratge altament efectius.
Determina la composició d'equips basant-se en les capacitats individuals.
 B2.2 Gestiona l'acompliment dels membres de l'equip.
Avalua el funcionament de l'equip.
Estructura i redacta un Team Charter precís, clar i convincent.
 B2.3 Ajuda a escollir els millors mètodes per a la presa de decisions.
 B2.4 Dóna retroalimentació, positiva i constructiva, de forma efectiva.
 B2.5 Crea un propòsit comú i aconsegueix el compromís dels membres de l'equip i d'altres grups d'interès.
Engega un nou equip.
 B2.6 Fomenta la participació dels membres.
 B3.1 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip
 B3.2 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B3.3 Participa de forma activa y comparte información, conocimiento y experiencias.
Lleva a cabo su aportación individual en el tiempo previsto y con los recursos disponibles.
Acepta y cumple las normas de grupo.
Colabora activamente en la planificación del trabajo en equipo, en la distribución de las tareas y plazos requeridos.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
 B4.3 Selecciona un procedimiento de los que le propone el profesor.
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B5.1 Decide cómo gestiona y organiza el trabajo y el tiempo que necesita para llevar a cabo una tarea apartir de una planificación orientativa.
Presenta resultados de aquello que se espera en la manera adecuada acuerdo con la bibliografía dada y en el tiempo previsto.
Analiza sus limitaciones y posiblidades para desarrollar su tarea/trabajo.
Decide cómo gestiona y organiza el trabajo y el tiempo.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Presenta diferentes opciones alternativas de solución delante un mismo problema y avalua sus posibles riesgos y ventajas.
Elabora una estratégia para resolver el problema.
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obtiene el soporte necesario de otros para conseguir el éxito de sus decisiones.
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C1.2 Conoce la maquinaria básica de los ordenadores.
Conoce el sistema operativo como gestor del maquinario y el programario como herramienta de trabajo.
Utiliza programario para la comunicación off-line: editores de textos, hojas de cálculo y presentaciones digitales.
Utiliza programario para a comunicación on-line: herramientas interactivas (web, Moodle, blogs...), correo electónico, foros, chat, videoconferencias, herramientas de trabajo colaborativo...
 C1.3 Localiza y accede a la información de manera eficaz y eficiente.
Avalua ciríticamente la información y sus fuentes y la incorpora a la propia base de conocimientos y a su sistema de valores.
Utiliza la informaicón comprendiendo las implicaciones económicas, legales, sociales y éticas del acceso a la información y a su uso.
Reflexiona, revisa y avalua el proceso de gestión de la información.
 C1.4 Produce un texto oral gramaticalmente correcto.
Produce un texto oral bien estructurado, claro y eficaz.
Produce un texto oral adecuado a la situación comunicativa.
Produce un texto escrito gramaticalmente correcto.
Produce un texto escrito bien estructurado, claro y rico.
Produce un texto escrito adecuado a la situación comunicativa.
 C2.1 Muestra respeto por los derechos fundamentales y de igualdad entre hombres y mujeres.
Actúa desdel respeto y promoción de los derechos humanos y los principios de accesibilidad universal, de igualdad de oportunidades, no discriminación y accesibilidad universal de las personas con necesidades educativas especiales.
Muestra respeto a los valores propios de una cultura de paz y de valo res democráticos.

Contenidos
tema Subtema
El lideratge d'equips Què entenem per lideratge?
El lideratge transformacional
Comportaments altament efectius de lideratge d'equips
Comportaments altament efectius com a membre d'equip
Revisió i millora dels comportaments de lideratge
Desenvolupament personal Com escriure un diari personal
Procés de coaching personal
El model de les cinc disfuncions d'un equip Visió general del model
Avaluació del funcionament de l'equip
Generar confiança Diversitat i sinèrgia
Rols de Belbin
Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
Articulating Strengtsh Together (AST)
La integritat com a base de la credibilitat
Exercicis de feedback entre els membres de l'equip
Facilitar el conflicte Facilitació i resolució efectiva de conflictes
El líder d'equip com a facilitador de l'aprenentatge
Resposta al canvi
Crear compromís Orientació al client
El Team Charter
Què fer en la primera reunió de l'equip
Abast i programació del projecte
Inventari de talent
Rols i responsabilitats
Normes de l'equip
Balanç de conseqüències
Procediments operatius de l'equip
Exigir responsabilitats Gestió de les reunions de revisió
Com proveir feedback de forma efectiva
Com tractar membres d'equip problemàtics
Enfocament en els resultats Com inspirar i energitzar els altres
Impuls per a l'excel·lència

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
Sesión magistral
A4.12
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.2
B5.3
C2.1
40 20 60
Anteproyecto
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
1 90 91
Atención personalizada
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
2 2 4
 
Pruebas mixtas
A2.4
1 0 1
Pruebas mixtas
A2.4
1 0 1
Pruebas prácticas
B1.1
B2.1
B2.3
B2.5
B3.3
B5.2
C1.4
1 14 15
Pruebas orales
B1.1
B2.6
B5.1
C1.2
C1.4
3 8 11
Pruebas prácticas
B1.1
B5.1
C1.4
1 6 7
Pruebas prácticas
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.2
B2.3
B2.4
B2.6
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.3
C1.4
15 18 33
Pruebas prácticas
B2.2
1 0 1
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitat encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Anteproyecto Lideratge d'un equip de projecte de disseny format per estudiants de 1r curs del grau o bé d'un equip emprenedor.
Atención personalizada Sessions periòdiques de seguiment i de coaching personal.

Atención personalizada
descripción
Sessions periòdiques de seguiment i de coaching personal, d'acord amb l'horari d'atenció publicat convenientment.

Evaluación
Metodologías Competencias descripción Peso        
Pruebas prácticas
B2.2
Resultats del projecte. 10
Pruebas mixtas
A2.4
Examen de preguntes curtes i de tipus test juntament amb la resolució de casos curts. 10
Pruebas mixtas
A2.4
Examen de preguntes curtes i de tipus test juntament amb la resolució de casos curts. 10
Pruebas prácticas
B1.1
B2.1
B2.3
B2.5
B3.3
B5.2
C1.4
Elaboració del Team Charter de l'equip. 15
Pruebas orales
B1.1
B2.6
B5.1
C1.2
C1.4
Presentació oral i defensa dels resultats, execució i lliçons apreses en el projecte. 10
Pruebas prácticas
B1.1
B5.1
C1.4
Elaboració de l'Informe de Tancament del projecte. 10
Pruebas prácticas
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.2
B2.3
B2.4
B2.6
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.3
C1.4
Elaboració del Diari Personal i compromís amb el procés de coaching personal. 35
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Assignatura que pel seu caràcter eminentment pràctic sols disposa d'una única convocatòria d'avaluació. Els estudiants que es matriculin a aquesta assignatura no podran sol·licitar la convocatòria addicional d'exàmens.

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i d'altres aparells alectrònics que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Fuentes de información

Básica Frank LaFasto and Carl Larson, When Teams Work Best, Sage Publications, 2001
Patrick Lencioni, The Five Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable, Jossey-Bass, 2002

Complementária Julie Starr, The Coaching Manual, Prentice Hall Business, 2011
Ingrid Bens, Advanced Team Facilitation: Tools to Achieve High Performance Teams, GOAL/QPC, 2000
Ingrid Bens, Team Launch! Strategies for New Team Start-Ups, GOAL/QPC, 2001
James M. Kouzes and Barry Z. Posner, The Leadership Challenge, Jossey-Bass, 2002

Recomendaciones


 
Otros comentarios
No es pot garantir que tots els estudiants matriculats a l'assignatura puguin assumir el rol de líder d'equip de projecte de 1r curs. Això depèn del nombre d'estudiants matriculats a 1r curs i a aquesta mateixa assignatura. En cas de ser necessària una selecció, com a mínim s'utilitzaran els dos criteris següents: 1. El grau de motivació per assumir el rol de líder d'equip. 2. Haver superat totes les assignatures de 1r, 2n i 3r (almenys en una primera iteració). Els estudiants que no participin en el projecte 1r-4t, duran a terme un projecte, escollit per ells mateixos, i en el que actuaran ja sigui com a líders o com a membres d'equip. Part de l'assignatura s'imparteix en anglès. Alguns estudiants que actuïn com a líders d'equip, realitzaran el seu procés de coaching personal en anglès.
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.