IDENTIFYING DATA 2013_14
Subject (*) TEAM LEADERSHIP PRACTICES Code 20214207
Study programme
Degree of Agricultural and Food Engineering (2010)
Cycle 1st
Descriptors Credits Type Year Period
9 Optional Only annual
Language
Anglès
Department Chemical Engineering
Coordinator
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
E-mail joanramon.alabart@urv.cat
anamaria.segarra@urv.cat
hansjorg.witt@urv.cat
franciscojose.sune@urv.cat
jaume.carmona@urv.cat
Lecturers
ALABART CÓRDOBA, JOAN RAMON
SEGARRA GONZALEZ, ANNA MARIA
WITT ., HANS JÖRG
SUÑÉ GRANDE, FRANCISCO JOSÉ
CARMONA LÓPEZ, JAUME
Web
General description and relevant information El propòsit d'aquesta assignatura és facilitar el desenvolupament de la competència de lideratge d'equips mitjançant una metodologia d'aprenentatge experiencial.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A2.4 Dirigir l'execució de les obres objecte dels projectes, en l'àmbit de la professió d'enginyer tècnic agrícola
Type B Code Competences Transversal
 B1.1 Comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses de manera clara i efectiva en l'àmbit de l'enginyeria
 B1.2 Adaptar-se a un entorn canviant
 B1.3 Desenvolupar la feina de forma efectiva i resistir a l'adversitat
 B1.4 Resoldre els conflictes de manera constructiva
 B2.1 Organitzar i planificar en l'àmbit de l'empresa i en altres institucions i organitzacions pròpies de l’àmbit professional
 B2.2 Dirigir projectes tècnics o professionals propis de l’àmbit professional
 B2.3 Influir i guiar els altres per millorar el rendiment
 B2.4 Fomentar un entorn adequat per al desenvolupament dels individus
 B2.5 Proporcionar pautes per a la definició i consecució d'objectius
 B2.6 Motivar i transmetre entusiasme als altres
 B3.1 Funcionar bé en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals
 B3.2 Contribuir efectivament a la consecució dels objectius de l'equip a través de la cooperació, la participació i el compromís en la visió i la meta que es comparteixen.
 B3.3 Treballar en equip de forma col·laborativa, amb responsabilitat compartida
 B4.1 Aprendre maneres eficaces per assimilar coneixements i comportaments
 B4.2 Mostrar compromís amb una actitud d'aprenentatge continu
 B4.3 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa
 B4.4 Conèixer les matèries bàsiques i tecnològiques que el capaciten per a l'aprenentatge de nous mètodes i teories i el doten de versatilitat per adaptar-se a noves situacions
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat, iniciativa i amb pensament innovador
 B5.2 Assumir posicions emprenedores
 B5.3 Resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat i raonament crític en el seu àmbit professional
Type C Code Competences Nuclear
 C1.2 Be advanced users of the information and communication technologies
 C1.3 Be able to manage information and knowledge
 C1.4 Be able to express themselves correctly both orally and in writing in one of the two official languages of the URV
 C2.1 Be committed to ethics and social responsibility as citizens and professionals

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A2.4 Explica les diferències entre un grup i un equip.
Identifica les situacions en les quals han d'utilitzar-se equips.
Identifica els components crítics que contribueixen a l'èxit d'un equip.
Reconeix les etapes en el desenvolupament d'un equip i descriu les estratègies fonamentals del capdavanter en cadascuna d'elles.
Type B Code Learning outcomes
 B1.1 Intervene effectively and convey relevant information.
Structure their presentations and comply with any requirements should there be any.
Plan their communications: generate ideas, search for information, select and order the information, make schemes, determine the type of audience and the objectives of the communication, etc.
Draft documents with the appropriate format, content, structure, language accuracy and register, and illustrate concepts using the appropriate conventions: formats, titles, footnotes, captions, etc.
Prepare their presentations and use a variety of presentation strategies (audiovisual support, eye contact, voice, gesture, time, etc.).
Usa un llenguatge apropiat a la situació
 B1.2 Respon de manera efectiva als canvis soferts durant el curs, tant pel canvi de les assginatures entre quadrimestres com davant de les incedències dins del propi equip, com durant les pràctiques externes.
 B1.3 Facilita reunions de treball.
 B1.4 Fa front a un membre l'acompliment del qual sigui insatisfactori.
Gestiona conflictes.
 B2.1 Identifica i explica comportaments de lideratge altament efectius.
Determina la composició d'equips basant-se en les capacitats individuals.
 B2.2 Gestiona l'acompliment dels membres de l'equip.
Avalua el funcionament de l'equip.
Estructura i redacta un Team Charter precís, clar i convincent.
 B2.3 Ajuda a escollir els millors mètodes per a la presa de decisions.
 B2.4 Dóna retroalimentació, positiva i constructiva, de forma efectiva.
 B2.5 Crea un propòsit comú i aconsegueix el compromís dels membres de l'equip i d'altres grups d'interès.
Engega un nou equip.
 B2.6 Fomenta la participació dels membres.
 B3.1 Té en compte els punts de vista dels demés i retroalimenta de forma constructiva
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l’equip
 B3.2 Identifica els objectius col·lectius del grup amb els seus propis
Col·labora en la definició, organització i distribució de les tasques del grup
Contribueix a l’ establiment i aplicació dels processos de treball de l’ equip
Amb la seva forma de comunicar i relacionar-se contribueix a la cohesió del grup
 B3.3 Participate actively and share information, knowledge and experience.
Finish the tasks assigned to them in the time allowed and with the resources available.
Accept and comply with the rules of the group.
Take active part in planning the work of the team, and in distributing the tasks and the deadlines.
 B4.1 Desenvolupa estrategies pròpies de resoldre problemes i trobar solucions.
 B4.2 Adopta autònomament les estratègies d’aprenentatge en cada situació
Estableix els seus propis objectius d’aprenentatge
 B4.3 Select a procedure from among the ones proposed by the teaching staff.
En cada cas, sap formular les preguntes adients per resoldre els dubtes o les qüestions obertes i té criteri en la cerca de la informació.
 B4.4 Té una visió de conjunt de les diferents teories o metodologies d’una assignatura
Fa aportacions significatives o certes innovacions
Transfereix l’aprenentatge de casos i exercicis de l’aula a situacions reals d’altres àmbits
 B5.1 Decide how to manage and organize work and the time required to carry out a task on the basis of an initial schedule.
Present results in the appropriate way in accordance with the bibliography provided and before the deadline.
Analyze their limitations and the chances they have of carrying out the task/job.
Decide how to manage and organize work and time.
Té criteri sobre el seu procés d’aprenentatge i les necessitats d’aprenentatge
 B5.2 Mostra un criteri correcte per a decisions de manera encertada basant-se en dades i informació objectiva disponible
Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible
Pren decisions amb criteri en situacions compromeses i sota pressió.
 B5.3 Recull la informació significativa que necessita per resoldre els problemes en base a criteris objectius
Segueix un mètode lògic per identificar les causes d’un problema
Provide alternative solutions to a problem and evaluate risks and advantages.
Draw up strategies to solve problems.
Té la capacitat de dirigir el procés de presa de decisions de manera participativa
Obtain the support they need from others for their decisions to be successful.
Metòdicament es pregunta sobre noves formes de fer les coses, busca nous procediments i experimenta amb procediments nous
Analitza riscos i beneficis de la innovació
Type C Code Learning outcomes
 C1.2 Understand basic computer hardware.
Understand the operating system as a hardware manager and the software as a working tool.
Use software for off-line communication: word processors, spreadsheets and digital presentations.
Use software for on-line communication: interactive tools (web, moodle, blogs, etc.), e-mail, forums, chat rooms, video conferences, collaborative work tools, etc.
 C1.3 Locate and access information effectively and efficiently.
Critically evaluate information and its sources, and add it to their own knowledge base and system of values.
Have a full understanding of the economic, legal, social and ethical implications of accessing and using information.
Reflect on, review and evaluate the information management process.
 C1.4 Produce grammatically correct oral texts.
Produce well structured, clear and effective oral texts.
Produce oral texts that are appropriate to the communicative situation.
Produce grammatically correct written texts
Produce well-structured, clear and rich written texts
Produce written texts that are appropriate to the communicative situation
 C2.1 Respect fundamental rights and equality between men and women.
Be respectful of and promote human rights and the principles of universal accessibility, equal opportunities, non-discrimination and universal accessibility for th ose with special educational needs.
Be respectful of the values of a culture of peace and democracy.

Contents
Topic Sub-topic
El lideratge d'equips Què entenem per lideratge?
El lideratge transformacional
Comportaments altament efectius de lideratge d'equips
Comportaments altament efectius com a membre d'equip
Revisió i millora dels comportaments de lideratge
Desenvolupament personal Com escriure un diari personal
Procés de coaching personal
El model de les cinc disfuncions d'un equip Visió general del model
Avaluació del funcionament de l'equip
Generar confiança Diversitat i sinèrgia
Rols de Belbin
Myers-Briggs Type Indicator (MBTI)
Articulating Strengtsh Together (AST)
La integritat com a base de la credibilitat
Exercicis de feedback entre els membres de l'equip
Facilitar el conflicte Facilitació i resolució efectiva de conflictes
El líder d'equip com a facilitador de l'aprenentatge
Resposta al canvi
Crear compromís Orientació al client
El Team Charter
Què fer en la primera reunió de l'equip
Abast i programació del projecte
Inventari de talent
Rols i responsabilitats
Normes de l'equip
Balanç de conseqüències
Procediments operatius de l'equip
Exigir responsabilitats Gestió de les reunions de revisió
Com proveir feedback de forma efectiva
Com tractar membres d'equip problemàtics
Enfocament en els resultats Com inspirar i energitzar els altres
Impuls per a l'excel·lència

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
Lecture
A4.12
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.2
B5.3
C2.1
40 20 60
Project proposal
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.1
B2.2
B2.3
B2.4
B2.5
B2.6
B3.1
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.2
B5.3
C1.2
C1.3
C1.4
C2.1
1 90 91
Personal tuition
B1.1
B4.1
B4.2
B4.3
2 2 4
 
Mixed tests
A2.4
1 0 1
Mixed tests
A2.4
1 0 1
Practical tests
B1.1
B2.1
B2.3
B2.5
B3.3
B5.2
C1.4
1 14 15
Oral tests
B1.1
B2.6
B5.1
C1.2
C1.4
3 8 11
Practical tests
B1.1
B5.1
C1.4
1 6 7
Practical tests
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.2
B2.3
B2.4
B2.6
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.3
C1.4
15 18 33
Practical tests
B2.2
1 0 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitat encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Project proposal Lideratge d'un equip de projecte de disseny format per estudiants de 1r curs del grau o bé d'un equip emprenedor.
Personal tuition Sessions periòdiques de seguiment i de coaching personal.

Personalized attention
Description
Sessions periòdiques de seguiment i de coaching personal, d'acord amb l'horari d'atenció publicat convenientment.

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Practical tests
B2.2
Resultats del projecte. 10
Mixed tests
A2.4
Examen de preguntes curtes i de tipus test juntament amb la resolució de casos curts. 10
Mixed tests
A2.4
Examen de preguntes curtes i de tipus test juntament amb la resolució de casos curts. 10
Practical tests
B1.1
B2.1
B2.3
B2.5
B3.3
B5.2
C1.4
Elaboració del Team Charter de l'equip. 15
Oral tests
B1.1
B2.6
B5.1
C1.2
C1.4
Presentació oral i defensa dels resultats, execució i lliçons apreses en el projecte. 10
Practical tests
B1.1
B5.1
C1.4
Elaboració de l'Informe de Tancament del projecte. 10
Practical tests
B1.1
B1.2
B1.3
B1.4
B2.2
B2.3
B2.4
B2.6
B3.2
B3.3
B4.1
B4.2
B4.3
B4.4
B5.1
B5.3
C1.4
Elaboració del Diari Personal i compromís amb el procés de coaching personal. 35
Others  
 
Other comments and second exam session

Assignatura que pel seu caràcter eminentment pràctic sols disposa d'una única convocatòria d'avaluació. Els estudiants que es matriculin a aquesta assignatura no podran sol·licitar la convocatòria addicional d'exàmens.

Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i d'altres aparells alectrònics que no estiguin expressament autoritzats per a la prova, han d'estar apagats i fora de la vista.


Sources of information

Basic Frank LaFasto and Carl Larson, When Teams Work Best, Sage Publications, 2001
Patrick Lencioni, The Five Dysfunctions of a Team: A Leadership Fable, Jossey-Bass, 2002

Complementary Julie Starr, The Coaching Manual, Prentice Hall Business, 2011
Ingrid Bens, Advanced Team Facilitation: Tools to Achieve High Performance Teams, GOAL/QPC, 2000
Ingrid Bens, Team Launch! Strategies for New Team Start-Ups, GOAL/QPC, 2001
James M. Kouzes and Barry Z. Posner, The Leadership Challenge, Jossey-Bass, 2002

Recommendations


 
Other comments
No es pot garantir que tots els estudiants matriculats a l'assignatura puguin assumir el rol de líder d'equip de projecte de 1r curs. Això depèn del nombre d'estudiants matriculats a 1r curs i a aquesta mateixa assignatura. En cas de ser necessària una selecció, com a mínim s'utilitzaran els dos criteris següents: 1. El grau de motivació per assumir el rol de líder d'equip. 2. Haver superat totes les assignatures de 1r, 2n i 3r (almenys en una primera iteració). Els estudiants que no participin en el projecte 1r-4t, duran a terme un projecte, escollit per ells mateixos, i en el que actuaran ja sigui com a líders o com a membres d'equip. Part de l'assignatura s'imparteix en anglès. Alguns estudiants que actuïn com a líders d'equip, realitzaran el seu procés de coaching personal en anglès.
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.