DADES IDENTIFICATIVES 2015_16
Assignatura (*) EINES D'ANÀLISI DE DADES PER AL LABORATORI AGROALIMENTARI Codi 20214213
Ensenyament
Grau d'Enginyeria Agroalimentària (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
Adreça electrònica ricard.boque@urv.cat
Professors/es
BOQUÉ MARTÍ, RICARD
Web
Descripció general i informació rellevant Aquesta assignatura està dividida en dos blocs, on es tractaran 2 aspectes de vital importància en els laboratoris de control de qualitat alimentari. El primer és la validació dels mètodes analítics i el càlcul dels seus paràmetres de qualitat, com ara l'exactitud o la precisió. Aquests paràmetres són fonamentals per garantir la qualitat dels resultats analítics i, per tant, per realitzar un bon control de la qualitat que repercuteixi en una major confiança dels consumidors. El segon aspecte és el tractament de les dades analítiques que es generen al laboratori de control de qualitat. Avui en dia, amb la gran quantitat de dades que poden subministrar els moderns instruments de mesura, es fa imprescindible conèixer les eines estadístiques que poden permetre extreure la màxima informació útil d'aquestes dades i que poden fer més competitiu el laboratori i la pròpia empresa.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Aplicar efectivament el coneixement de les matèries bàsiques, científiques i tecnològiques pròpies de l'enginyeria
Tipus B Codi Competències Transversals
 B5.3 Resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat i raonament crític en el seu àmbit professional
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Validar adequadament un mètode analític i controlar-ne els resultats
Conèixer el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B5.3 Presenta diferents opcions alternatives de solució davant un mateix problema i avalua els seus possibles riscos i avantatges
Elabora una estratègia per a resoldre el problema
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Introducció. Documentació de referència
Estadística bàsica per al laboratori d'anàlisi Proves d'hipòtesi
Anàlisi de la variància
Regressió lineal
Paràmetres de qualitat en anàlisi química Exactitud: veracitat i precisió
Selectivitat
Sensibilitat
Límits de detecció i quantificació
Linealitat
Robustesa
Validació de mètodes analítics Validació interna
Validació externa: exercicis interlaboratori
Càlcul de la incertesa de resultats analítics
"Big data" en anàlisi agroalimentària
Tractament i anàlisi de dades multivariants
Tècniques de representació
Tècniques de classificació
Tècniques de predicció

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A2
12 12 24
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B2
12 18 30
Presentacions / exposicions
A2
C1.4
3 9 12
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A1.1
C1.4
3 3 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura:
- Organització (calendari d'activitats)
- Metodologies
- Criteris d'avaluació
Sessió Magistral Explicació dels diferents temes, prèvia lectura d'algun text per part dels alumnes.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de casos pràctics relacionats amb els temes tractats.
Presentacions / exposicions Presentació d'informes (individuals o en grup) d'algun tema proposat.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes al despatx o de forma virtual (Moodle o correu-e)

Atenció personalitzada
Descripció
Tutories individuals al despatx, amb cita prèvia.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A2
B2
25-30%
Presentacions / exposicions
A2
C1.4
30%
Atenció personalitzada
0-5%
Proves mixtes
A1.1
C1.4
40%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en un examen, que comptarà el 40% de la nota de l'assignatura, i, opcionalment, en la presentació dels treballs que no s'hagin presentat al llarg del curs, i que comptaran la nota corresponent, fins a un 30% del total de l'assignatura. En el cas de la resolució de problemes, es tindrà en compte la nota de la 1ª convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica James N. Miller, Jane C. Miller, Estadística y quimiometría para química analítica, , Madrid : Prentice Hall, DL 2002

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent