DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) ESPECIALIZACIÓN EN ERGONOMÍA Código 20605108
Titulación
Prevención de Riesgos Laborales (2009)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
3 Obligatoria Primer AN
Lengua de impartición
Català
Departamento Enginyeria Química
Coordinador/a
VALLS MOLIST, ALBERT
Correo-e magdalena.constanti@urv.cat
albert.valls@urv.cat
Profesores/as
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
VALLS MOLIST, ALBERT
Web
Descripción general e información relevante L'objectiu de l'ergonomia és garantir que l'entorn de treball estigui en harmonia amb les activitats que realitza el treballador.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Profesionalizador
  AP1 Desenvolupar la planificació de l'acció preventiva a l'empresa i implantar i mantenir sistemes per a la gestió i la promoció de la prevenció a l'empresa
  AP3 Identificar necessitats de formació, desenvolupar plans formatius i planificar, dissenyar i impartir les accions formatives necessàries per a la prevenció dels riscos laborals per part dels treballadors, la gestió de la prevenció a l'empresa i l'actuació davant d'una emergència.
  AP4 Fomentar conductes, hàbits, consums, estils de vida saludables i la participació activa dels treballadors com a protagonistes de la seva salut, així com la cultura preventiva a l'empresa i la creació d'entorns saludables.
Tipo B Código Competencias Transversales
  Profesionalizador
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Profesionalizador

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Avaluar el confort/disconfort ambiental AP1
AP3
AP4
Avaluar la càrrega física de treball AP1
AP3
AP4
Realitzar dissenys integrals del lloc de treball AP1
AP3
AP4

Contenidos
tema Subtema
1. Metodología ergonómica. Modelos y métodos Metodologia ergonòmica
Mètodes estadístics aplicats a l'ergonomia
Tècniques d'investigació a l'ergonomia
2. Microclima laboral/ Ampliación del diseño del ambiente visual Avaluació disconfort tèrmic :Index tèrmics PMV i PPD (Mètode Fanger)
Aspectes ergonòmics del soroll
3. Antropometría
Concepte general d'antropometria
Utilització de taules antropomètriques (població espanyola)
Criteris de disseny antropomètric (relacins dimensionals)
Principals criteris aplicables als comanaments i senyals
8. Pantallas de visualización. Criterios para la evaluación y el acondicionamiento Principals criteris técnics aplicables a l'anàlisi i acondicionament dels
llocs amb PVD quan l'aplicació d'un test d'avaluació no sigui suficient
Criteris de disseny per a l'interfaç de diàlec persona/ordinador en
els programes informàtics
Criteris aplicables al disseny de les guies d'ajuda a l'usuari integrades en les aplicacions informàtiques
Criteris aplicables al disseny de la presentació de la informació
5. Ergonomía de la posición y el esfuerzo Paràmetres fisiològics més adequats per a l'avaluació de la càrrega física del
treball dinàmic.
Aplicacions i limitacions per a l'avaluació de la càrrega física basada en el consum d'oxígen.
Avaluació de la càrrega de teball mitjançant la freqüència cardíaca.
Prevenció de la fatiga muscular derivada de la càrrega física.
6. Manipulación manual de cargas.
Método NIOSH
Mètodes i instruments freqüentment usats per a l'avaluació de les postures de treball
Mètode OWAS
Mètode REBA
9. Evaluación de los factores de riesgo de TME de la extremidad superior Checklist d'identificació dels factors associats amb el risc de TME de l'extremitat superior.
Método RULA per a l'avaluació del risc per TME l'extremitat superior.
7. Ergonomía del programario
Mètode NIOSH per a la manipulació manual de càrregues.
Introducció a l'aplicació del mètode NIOSH en tasques múltiples

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
0.5 0 0.5
 
Sesión magistral
34 31.5 65.5
Practicas a través de TIC en aulas informáticas
0 1 1
 
Atención personalizada
5 0 5
 
Pruebas mixtas
3 0 3
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitat encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sesión magistral Mitjançant les classes magistrals es preten: explicar els temes principals del mòdul; resoldre els exercicis proposats; resoldre els possibles dubtes dels alumnes
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Respondre qüestionaris d'auto-avaluació abans de la classe presencial (magistral)
Atención personalizada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura

Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Evaluación
  descripción Peso
Practicas a través de TIC en aulas informáticas Cumplimentació dels qüestionaris d'auto-avaluació previs a la classe presencial 20%
Pruebas mixtas Examen presencial al final de l'assignatura 50%
Otros

Exercicis a entregar

30%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Los estudiantes deberán realizar los cuestionarios auto-corregibles y los ejercicios propuestos por el profesor para esta materia Estos deberán ser resueltos a lo largo del periodo establecido, siendo obligatoria su realización y debiéndose obtener más de un 70% de la nota de los mismos para poder presentarse a la prueba presencial. Evaluación de la materia. Las notas obtenidas en los test de auto-evaluación que se realizarán a lo largo de la materia, resueltos a través del campus virtual representarán un 30% de la nota final de la materia, correspondiendo el 70% restante al examen presencial de dicha materia. Tal como recoge la normativa de evaluación de la URV, aprobada por la Comisión de Docencia el 27 de julio de 2005, los alumnos que no consigan la superación de esta materia por la evaluación continua descrita, tendrán una segunda convocatoria siendo ésta una prueba que determinará totalmente la calificación final, coherente con el concepto de evaluación continuada.


Fuentes de información

Básica

Material proposat pel professor de l'assignatura (moodle)

Complementaria

Recomendaciones


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.