DADES IDENTIFICATIVES 2016_17
Assignatura (*) ESPECIALITZACIÓ EN ERGONOMIA Codi 20605108
Ensenyament
Prevenció de Riscos Laborals (2009)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Química
Psicologia
Coordinador/a
TOUS PALLARÉS, JORDI
Adreça electrònica magdalena.constanti@urv.cat
jordi.tous@urv.cat
mariadolors.ruana@urv.cat
Professors/es
CONSTANTÍ GARRIGA, MAGDALENA
TOUS PALLARÉS, JORDI
RUANA FONT, MARIA DOLORES
Web
Descripció general i informació rellevant L'objectiu de l'ergonomia és garantir que l'entorn de treball estigui en harmonia amb les activitats que realitza el treballador.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Professionalitzador
  AP1 Disposar dels coneixements tècnics suficients per identificar i avaluar els riscos laborals existents en una empresa i proposar les mesures necessàries per al control i reducció dels riscos detectats tenint en compte la legislació i normativa vigent en cada un dels temes relacionats.
  AP3 Desenvolupar la planificació de l'acció preventiva a l'empresa i implantar i mantenir sistemes per a la gestió i la promoció de la prevenció a l'empresa
  AP4 Fomentar conductes, hàbits, consums, estils de vida saludables i la participació activa dels treballadors com a protagonistes de la seva salut, així com la cultura preventiva a l'empresa i la creació d'entorns saludables.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Professionalitzador
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Professionalitzador

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Avaluar el confort/disconfort ambiental AP1
AP3
AP4
Avaluar la càrrega física de treball AP1
AP3
AP4
Realitzar dissenys integrals del lloc de treball AP1
AP3
AP4

Continguts
Tema Subtema
1. Metodologia ergonòmica. Models i mètodes
Metodologia ergonòmica
Mètodes estadístics aplicats a l'ergonomia
Tècniques d'investigació a l'ergonomia
2. Microclima laboral/ Ampliació del disseny de l´ambient tèrmic
Avaluació disconfort tèrmic :Index tèrmics PMV i PPD (Mètode Fanger)
Aspectes ergonòmics del soroll
3. Antropometria. Ampliació de les relacions dimensionals
Concepte general d'antropometria
Utilització de taules antropomètriques (població espanyola)
Criteris de disseny antropomètric (relacins dimensionals)
Principals criteris aplicables als comanaments i senyals
4. Pantalles de visualització. Criteris per a l´avaluació i condicionament. Ergonomia del programari
Principals criteris técnics aplicables a l'anàlisi i acondicionament dels
llocs amb PVD quan l'aplicació d'un test d'avaluació no sigui suficient
Criteris de disseny per a l'interfaç de diàlec persona/ordinador en
els programes informàtics
Criteris aplicables al disseny de les guies d'ajuda a l'usuari integrades en les aplicacions informàtiques
Criteris aplicables al disseny de la presentació de la informació
5. Ergonomia de la posició i l´esforç
Paràmetres fisiològics més adequats per a l'avaluació de la càrrega física del
treball dinàmic.
Aplicacions i limitacions per a l'avaluació de la càrrega física basada en el consum d'oxígen.
Avaluació de la càrrega de teball mitjançant la freqüència cardíaca.
Prevenció de la fatiga muscular derivada de la càrrega física.
6. Trastorns musculoesquelètics (TME). Postures forçades. Mètodes d'avaluació
Mètodes i instruments freqüentment usats per a l'avaluació de les postures de treball
Mètode OWAS
Mètode REBA
7. Avaluació dels factors de riscos de TME de l´extremitat superior Checklist d'identificació dels factors associats amb el risc de TME de l'extremitat superior.
Método RULA per a l'avaluació del risc per TME l'extremitat superior.
8. TME en les activitats de manipulació manual de càrregues
Mètode NIOSH per a la manipulació manual de càrregues.
Introducció a l'aplicació del mètode NIOSH en tasques múltiples

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
 
Sessió Magistral
34 31.5 65.5
Pràctiques a través de TIC
0 1 1
 
Atenció personalitzada
5 0 5
 
Proves mixtes
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l'assignatura
Sessió Magistral Mitjançant les classes magistrals es preten: explicar els temes principals del mòdul; resoldre els exercicis proposats; resoldre els possibles dubtes dels alumnes
Pràctiques a través de TIC Respondre qüestionaris d'auto-avaluació abans de la classe presencial (magistral)
Atenció personalitzada Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura.

Avaluació
  Descripció Pes
Pràctiques a través de TIC Cumplimentació dels qüestionaris d'auto-avaluació previs a la classe presencial 20%
Proves mixtes Examen presencial al final de l'assignatura 50%
Altres

Exercicis a entregar

30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona convocatòria:

La nota es calculará: 20% (Autoavaluacions) + 30% (Activitats) + 50% (Examen de recuperació)


Fonts d'informació

Bàsica

Material proposat pel professor de l'assignatura (moodle)

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent