IDENTIFYING DATA 2015_16
Subject (*) RESISTANCE OF MATERIALS Code 20204109
Study programme
Bachelor's Degree in Chemical Engineering (2010)
Cycle 1st & 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
3 Compulsory Third 2Q
Language
Català
Department Enginyeria Mecànica
Coordinator
SAAVEDRA ORELLANA, ENRIQUE ALEJANDRO
E-mail f.ferrando@urv.cat
enriquealejandro.saavedra@urv.ca
Lecturers
FERRANDO PIERA, FRANCESC
SAAVEDRA ORELLANA, ENRIQUE ALEJANDRO
Web
General description and relevant information Que és la RMM: La Resistència de materials és la ciència que tracta el càlcul de la resistència mecànica, rigides i estabilitat de les peces d'una estructura (màquines o edificació). L'objectiu de la RMM: Establir els criteris d'un element per determinar el material més convenient, la forma i dimensionament més adequades, per resistir les forçes exteriors de la forma més econòmica. Objectiu de l'assignatura: Que l'alumne desenvolupi l'habilitat d'analitzar un problema de RMM d'una forma simple i lògica aplicant a la seva solució principis fonamentals.

Competences
Type A Code Competences Specific
Type B Code Competences Transversal
Type C Code Competences Nuclear

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
Type B Code Learning outcomes
Type C Code Learning outcomes

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 0. INTRODUCCIÓ Conèixer l’àmbit d’aplicació de l’elasticitat i resistència de materials. Equilibri estàtic i elàstic. Definició de peça prismàtica. Concepte de tensió i deformació. El problema elàstic. Hipòtesi de l’elasticitat.
TEMA 1. ESTÀTICA Concepte de força. Concepte de moment d'una força. Concepte d'equilibri. Condicions de lligadura. Equilibri del sòlid al pla. Equilibri de forces amb l'acció del fregament.
TEMA 2. TRACCIÓ I COMPRESSIO Definició. Estat tensional de la tracció i compressió. Deformacions. Pes propi. Sistemes hiperestàtics. Tensions inicials i tèrmiques.
TEMA 3. RECIPIENTS A PRESSIÓ Tensions generades per la pressió a l'interior de recipìents tancats. Deformacions. Caracteristiques constructives.
Normes i Codis internacionals de Certificació.
TEMA 4. TENSIÓ TALLANT PURA I MOMENT TORSOR Tallant pur. Teoria elemental del tallant. Deformacions. Càlcul d’unions rematxades i cargolades. Torsió en barres rectes i de secció circular. Distribució de les tensions tangencials. Diagrames. Càlcul d’eixos de transmissió de potencia.
TEMA 5 I TEMA 6. TEORIA GENERAL DE LA FLEXIÓ. ANÀLISI DE TENSIONS I DEFORMACIONS CARREGUES COMBINADES I FLEXIÓ HIPERESTÀTICA Definicions. Diagrames en flexió. Llei de Navier per al càlcul de les tensions normals en flexió pura. Tensions en flexió simple. Tensions tangencials: fórmula de Colignon. Tensions principals en flexió simple. Dimensionat de barres en flexió simple.
Definicions. Mètode de la doble integració per al càlcul de les deformades. Teorema de Mohr. Efecte del esforç tallant.
TEMA 7. INESTABILITAT ELÀSTICA. VINCLAMENT Definicions. Mètode d’Euler. Limitacions. Mètode omega. Altres mètodes. Compressió excèntrica.
TEMA 8. ESTRUCTURES Càlcul i disseny d'etructures reticulars articulades.
PRÀCTICA 1. ASSAIGA DE MATERIALS A TRACCIÓ

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
0.5 0 0.5
Lecture
A1.1
A1.2
A4.8
C1.4
15 16.5 31.5
Problem solving, classroom exercises
A1.1
A4.8
B1.1
C1.4
6 6 12
Laboratory practicals
A1.1
A1.2
A4.8
B1.1
C1.4
8 4.9 12.9
Problem solving, exercises
A1.1
6 6.7 12.7
Personal tuition
1 0.4 1.4
 
Practical tests
A1.1
A4.8
C1.4
0 3 3
Objective short-answer tests
A1.1
A4.8
C1.4
0 1 1
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Es presentarà l'assignatura, els professors i la metologia i avaluació.
Lecture Es presentarà, de forma aplicada, els continguts teòrics de cada tema.
Problem solving, classroom exercises Es presentaran problemes que es resoldran a classe, per part del professor, o per part dels alumnes de forma guiada.
Laboratory practicals Es faran sessions de laboratori a on els alumnes aplicaran els continguts de l'assignatura. Els alumnes hauran de presentar un informe raonat del desenvolupament de la pràctica.
Problem solving, exercises Resolució de problemes proposats pel professor, per esser resolts de forma individual
Personal tuition L'atenció personalitzada és fonamental per poder resoldre tots els prblemes que tinguin els alumnes en els problemes propossats, en la colecció de problemes lliurada, en les pràctiques del laboratori així com en el treball que hauran de presentar.

Personalized attention
Description
L'atenció personalitzada és fonamental per poder resoldre tots els problemes que tinguin els alumnes en els problemes propossats, en la colecció de problemes lliurada, en les pràctiques del laboratori així com en el treball que hauran de presentar. Nom professor: Jaime Saltó Coscolín Despatx: 207 del DEM jaime.salto@urv.cat

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Problem solving, classroom exercises
A1.1
A4.8
B1.1
C1.4
S'avaluarà la metodologia i el rigor en resoldre qüestions numèriques, pel grup, dels problemes proposats pel professor 10%
Laboratory practicals
A1.1
A1.2
A4.8
B1.1
C1.4
S'avaluarà l'informe presentat així com l'assistència al laboratori. 5%
Problem solving, exercises
A1.1
S'avaluarà la metodologia i el rigor en resoldre qüestions numèriques dels problemes proposats pel professor 15%
Practical tests
A1.1
A4.8
C1.4
2 Examens individuals. El primer en horari de classe, i el segon al final del quadrimestre (data oficial) 50% (25 % cada prova)
Objective short-answer tests
A1.1
A4.8
C1.4
2 Examens individuals. El primer en horari de classe, i el segon al final del quadrimestre (data oficial) 20% (10% cada prova)
Others  
 
Other comments and second exam session

- A les proves pràctiques corresponents al 2on parcial, la nota mínima haurà de ser de 3 (sobre 10), i la nota mitjana de les dues proves parcials haurà de ser de 4 (sobre 10), per tal de poder sumar-se a la nota de les altres proves efectuades durant el període que dura l'assignatura.

- Si no es compleixen les condicions anteriors, l'assignatura s'haurà d'aprovar en una segona convocatòria.

- Els alumnes que hagin de recórrer a una segona convocatòria o convocatòries addicionals per superar l'assignatura, la prova tindrà la mateixa estructura de les proves realitzades en els dos parcials de durant el curs ( 1 prova de preguntes curtes + una prova pràctica de resolució de problemes), qualificació de l'acta correspondrà a la nota obtinguda en aquesta convocatòria.

A les proves avaluatòries no es podran fer servir dispositius amb posibilitat de transmissió de dades, com telefons mòbils, tauletes, ordinadors o qualsevol altres dispositiu amb aquesta capacitat de comunicació

.- A les proves avaluatòries es podrà utilitzar la calculadora científica i les taules de perfils i tubs laminats normalitzats, així com les taules i gràfics dels coeficients de vinclament, però no formularis, ni apunts , ni coleccions de problemes.


Sources of information

Basic De la Flor, Silvia; Ferrando, Francesc, Problemas de resistencia de materiales, Servei Lingüistic,
L. Ortiz Berrocal, Resistencia de Materiales, Mc. Graw-Hill, 2002
Gere, James M., Resistencia de Materiales, Thompson, 5ª edi,
Timothy A. Philpot, Mechanics of Materials , Wiley , 2012

Complementary J.L. Alcaraz et al., Elasticidad y resistencia de materiales, ETSII Bilbao, 2002
J. García Melero, Resistencia de materiales, U. País Vasco, 1984

Recommendations

Subjects that continue the syllabus
PROJECT MANAGEMENT/20204101


Subjects that it is recommended to have taken before
PHYSICS/20204003
MATERIALS SCIENCE/20204108
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.