DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) INTRODUCCIÓ A LA QUÍMICA COMPUTACIONAL Codi 20705204
Ensenyament
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
BO JANÉ, CARLES
Adreça electrònica antonio.rodriguezf@urv.cat
carles.bo@urv.cat
Professors/es
RODRÍGUEZ FORTEA, ANTONIO
BO JANÉ, CARLES
Web http://moodle.urv.cat/docnet/guia_docent/index.php?centre=13&ensenyament=1368&assignatura=13685101&any_academic=2013_14&idioma_assig=eng
Descripció general i informació rellevant La Química Computacional és avui una àrea madura de la Química moderna que proporciona informació per comprendre els fenòmens químics a nivell molecular, i té un alt poder predictiu pel que fa a estructures moleculars, propietats i reactivitat. En aquest curs s'aborda la descripció dels mètodes teòrics que constitueixen la base de la Química Computacional, i la seva aplicació a l'estudi de sistemes moleculars. S'opta per una aproximació teòrica / pràctica. A partir d'exemples bàsics i d'altres més rellevants en catàlisi, els alumnes aprendran a utilitzar diversos programes informàtics de forma correcta i crítica. Es pretén que els estudiants adquireixin els coneixements per a comprendre la literatura científica actual, i la destresa necessària per abordar problemes químics en síntesi i en catàlisi de forma autònoma.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Destacar en l'estudi i coneixement de l'àmbit de recerca triat: avaluar la importància cientificotècnica, el potencial tecnològic i la viabilitat de la nanociencia, dels materials, del seu disseny, la seva preparació, propietats, processos i desenvolupaments, tècniques i aplicacions.
 A1.3 Planificar i executar projectes d’R+D+I relacionats amb el camp de les nanociències, els materials i les tecnologies químiques, elaborar-ne les conclusions i preparar els informes associats.
 A1.4 Concebre, dissenyar, construir, avaluar, reformular i mantenir equips, aplicacions o dissenys eficients per a estudis experimentals i de simulació numèrica en temes de tecnologia química.
 A1.6 Analitzar, identificar i valorar les dades obtingudes en els experiments i bases de dades del camp de la nanociència, els materials i la tecnologia química.
 A2.2 Avaluar críticament els resultats de recerca, pròpia o aliena, en el camp de la nanotecnologia, els materials i el disseny de producte i procés.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4.1 Aprendre de forma contínua.
 B5.3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu en un context de recerca i innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Coneix les teories, models i programari específic en l'àmbit de la química computacional.
 A1.3 Ser capaç d'utilitzar tècniques de la química computacional en la investigació química.
 A1.4 Avaluar críticament una informació i incorporar a la pròpia base de coneixements.
 A1.6 Saber interpretar els resultats obtinguts en l'aplicació de programari de Química Computacional a aplicacions concretes.
 A2.2 Adquirir una mentalitat oberta a les noves tecnologies i al treball multidisciplinari.
Ser capaç d'interpretar literatura bàsica i aplicacions de la química computacional.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
 B5.3 Segueix un mètode lògic per identificar les causes d'un problema.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts

Continguts
Tema Subtema
1. Programari de càlcul e interfícies d' usuari Visualitzadors, constructors moleculars.
2. Mètodes clàssics vs. mètodes quàntics. Mecànica molecular. Mètodes ab initio. Mètodes semiempírics. Mètodes DFT.
3. Estructura molecular i energia en fase gas. Superfícies d'energia potencial. Caracterització de punts estacionaris.
4. Anàlisis de la superfície d'energia potencial Anàlisis vibracional. Espectroscòpia IR i Raman. Funcions termodinàmiques bàsiques.
5. Reactivitat Teoria de l'estat de transició. Algoritmes i estratègies per a la localització d'estats de transició. Selectivitat. Enantioselectivitat.
6. Càlcul de l'energia en sistemes complexes Efectes de solvatació. Molècules de gran tamany. Mètodes híbrids.
7. Dinàmica molecular clàssica Anàlisis conformacional. Simulacions moleculars.
8. Espectroscòpies avançades i altres propietats Diagrames orbitals. Anàlisis de població. Orbitals naturals (NBO). Teories qualitatives. Normes de Woodward i Hoffmann. Esquemes de descomposició de l'energia d'interacció.
9. Anàlisis de resultats (I) Diagrames orbitals. Anàlisis de població. Orbitals naturals (NBO). Teories qualitatives. Normes de Woodward i Hoffmann. Esquemes de descomposició de l'energia d'interacció.
10. Anàlisis de resultats (II) Visualització de funcions moleculars (densitat electrònica, potencial electrostàtic). Introducció a la teoria d'àtoms en Molècules (AIM).

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1.1
A1.3
A1.4
A1.6
A2.2
B4.1
B5.3
25 45 70
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
B5.3
35 0 35
Treballs
A1.3
B4.1
B5.3
C1.1
1 15 16
Resolució de problemes, exercicis
B4.1
B5.3
1 25 26
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A1.4
A1.6
A2.2
C1.1
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries presentació de l'assignatura i conceptes bàsics
Sessió Magistral exposició dels continguts de l'assignatura
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques sessions pràctiques d'utilització del programari específic i utilització autònoma del programari
Treballs resolució autònoma i individualitzada d'un problema o exercici.
Resolució de problemes, exercicis treball/s que realitza l'estudiant de forma autònoma, individualment o en grup
Atenció personalitzada temps reservat per el professor per atendre i resoldre dubtes dels estudiants

Atenció personalitzada
Descripció
temps reservat per el professor per atendre i resoldre dubtes dels estudiants abans de la prova objectiva -Dr. Carles Bo: cbo@iciq.cat -Dr. Antonio Rodríguez Fortea: antonio.rodriguezf@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1.3
B4.1
B5.3
C1.1
no es contempla 0
Resolució de problemes, exercicis
B4.1
B5.3
resolució de problemes proposats i realitzats de forma personal o en grup fora de l'aula 50
Proves objectives de preguntes curtes
A1.1
A1.3
A1.4
A1.6
A2.2
C1.1
preguntes curtes sobre els conceptes i continguts exposats en les classes magistrals i en les pràctiques 50
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

1) Jensen, Frank, Introduction to computational chemistry , 2006, Chichester, England [etc.] : John Wiley & Sons
2) Cramer, Christopher J., Essentials of computational chemistry : theories and models , 2004, West Sussex : John Wiley & Sons
3) Wolfram Koch, Max C. Holthausen, A chemist's guide to density functional theory, 2001, Weinheim : Wiley-VCH
4) Foresman, James B., Exploring chemistry with electronic structure methods, 1996, Pittsburg (PA) : Gaussian, 1996

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent