DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PROCESSOS EN SALA BLANCA Codi 20705207
Ensenyament
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN conv. única
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Química Analítica i Química Orgànica
Coordinador/a
RIU RUSELL, JORDI
Adreça electrònica jordi.riu@urv.cat
franciscojavier.andrade@urv.cat
Professors/es
RIU RUSELL, JORDI
ANDRADE , FRANCISCO JAVIER
Web
Descripció general i informació rellevant Aquest curs té com objectiu proveir d'experiències pràctiques per a les rutines i procediments involucrats en la construcció de nano-estructures metàl·liques que requereixen la utilització d'una sala blanca i la seva posterior caracterització.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.2 Fer cerques bibliogràfiques exhaustives en temes altament especialitzats de nanociències, materials i disseny de producte i procés.
 A1.4 Concebre, dissenyar, construir, avaluar, reformular i mantenir equips, aplicacions o dissenys eficients per a estudis experimentals i de simulació numèrica en temes de tecnologia química.
 A1.6 Analitzar, identificar i valorar les dades obtingudes en els experiments i bases de dades del camp de la nanociència, els materials i la tecnologia química.
 A2.1 Presentar els resultats seguint el format de la bibliografia científica experimental, d'acord amb els estàndards comunament acceptats.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals.
 B5.1 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, en un context de recerca i innovació.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C1.2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C1.3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.2 Identifica els principis de construcció, operació i manteniment d'una sala blanca.
 A1.4 Dissenya xips de micro i nano-estructures.
 A1.6 Participa a les pràctiques i procediments necessaris per a treballar en una sala blanca.
 A2.1 Participa en l'ús de tècniques de caracterització (SEM, microscòpia Raman, etc) per a l'avaluació de les micro i nano-estructures construïdes.
Participa en les tècniques de construcció de nano-estructures. Optimització de paràmetres, abast i limitacions.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B3.1 Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l'equip.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
 B5.1 Analitza les seves limitacions i possibilitats per desenvolupar la seva tasca o treball.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps que necessita per dur a terme una tasca a partir d'una planificació orientativa.
Decideix com gestiona i organitza el treball i el temps.
Reflexiona sobre el seu procés d'aprenentatge i les seves necessitats d'aprenentatge.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C1.2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C1.3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Continguts teòrics:
1. Introducció a la sala blanca.
a. Concepte de sala blanca. Descripció i tipus
b. Funcionament i operació d'una sala blanca.
c. Rutines de treball, activitats i riscos.
2. Introducció als processos de fabricació a la sala blanca
a. Disseny de components: fonaments pràctics i eines
b. Introducció a les tècniques utilitzades en la sala blanca: principis d'operació, abast i limitacions.
Continguts pràctics
1. Disseny d'un xip amb micro i nano-estructures
2. Fabricació del xip dissenyat mitjançant tècniques de nanolitografia
3. Caracterització i avaluació dels resultats experimentals mitjançant tècniques de microscòpia (raman, SEM)
4. Visita a una sala blanca model (Institut de Microelectrònica de Barcelona, CNM-IMB)

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Sessió Magistral
A1.6
B5.1
C1.3
10 4 14
Pràctiques a laboratoris
A1.2
A1.4
B3.1
B5.1
C1.2
20 5 25
Seminaris
A1.2
A2.1
B3.1
C1.1
C1.3
5 15 20
Atenció personalitzada
C1.1
5 5 10
 
Proves de desenvolupament
A1.2
A1.6
B5.1
1 2 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presenta als alumnes la dinàmica i contingut de la matèria. S'expliquen els objectius del curs, les competències que seran adquirides. Es realitza una visita a les instal·lacions. Es formen els grups de treball
Sessió Magistral Es proporciona el coneixement teòric i pràctic relacionat amb el contingut de la matèria:
Sales Blanques: breu història i evolució
tecnologies actuals
Normes i procediments
Aspectes tecnològics i de disseny
Aspectes pràctics
Tendències futures
A les sessions magistrals es discuteixen les tecnologies existents, abast i limitacions.
Es realitzen tasques grupals d'aprenentatge i aplicació de coneixements
Pràctiques a laboratoris Els alumnes realitzen activitats pràctiques per a la fabricació de micro i nano estructures. La tasca consisteix en:
1) Aprenentatge de les eines de disseny
2) Aplicació de les eines al disseny d'un xip
3) Fabricació d'un xip a la sala blanca
4) Caracterització mitjançant tècniques de microscòpia
5) Avaluació de resultats
Seminaris Els alumnes presenten en forma grupal i individual diferents aspectes relacionats amb els continguts i el treball del curs:
1) Presentació sobre disseny i operació de sales blanques
2) Presentació de resultats del treball en els laboratoris
3) Presentació general del treball i visita a una sala blanca model
Atenció personalitzada Els alumnes participen de sessions de tutoria individuals i grupals per aprofundir en diferents tòpics i solucionar dubtes teòrics o tècniques.

Atenció personalitzada
Descripció
Francisco Javier Andrade Despatx 312 - int: 8491 Franciscojavier.andrade@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A1.2
A2.1
B3.1
C1.1
C1.3
Seminaris en grup, avaluats per la qualitat general de presentació del grup i contribucions individuals
S'avalua també la qualitat dels resultats experimentals, i la dedicació individual i grupal.
65
Proves de desenvolupament
A1.2
A1.6
B5.1
Proves escrites a l'aula 35
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica W. White, Cleanroom technology-Fundamentals of design, testing and operation,, last edition, Wiley
W. White, Cleanroom design,, last edition , Wiley
D. Conway, Practical Cleanrooms: technologies and facilities,, last edition , Elsevier

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent