DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) SUPERFÍCIES I NANOESTRUCTURACIÓ Codi 20705214
Ensenyament
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Química Física i Inorgànica
Coordinador/a
CARVAJAL MARTÍ, JOAN JOSEP
Adreça electrònica rosam.sole@urv.cat
mariacinta.pujol@urv.cat
xavier.mateos@urv.cat
joanjosep.carvajal@urv.cat
Professors/es
SOLÉ CARTAÑÀ, ROSA MARIA
PUJOL BAIGES, MARIA CINTA
MATEOS FERRÉ, XAVIER
CARVAJAL MARTÍ, JOAN JOSEP
Web
Descripció general i informació rellevant Molts materials d'importància tecnològica troben aplicacions en forma de pel · lícules primes. L'objectiu del curs és dotar d'una visió general del concepte fonamental de superfície i d'interfície en materials i com podem aprofitar aquests aspectes per desenvolupar materials nanoestructurats de forma controlada, i com podem modificar les seves propietats físiques, química i enginyeria.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Destacar en l'estudi i coneixement de l'àmbit de recerca triat: avaluar la importància cientificotècnica, el potencial tecnològic i la viabilitat de la nanociencia, dels materials, del seu disseny, la seva preparació, propietats, processos i desenvolupaments, tècniques i aplicacions.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
 B3.1 Treballar en equip de forma col•laborativa, amb responsabilitat compartida en equips multidisciplinaris, multilingües i multiculturals.
 B4.1 Aprendre de forma contínua.
 B4.2 Aprendre de forma autònoma i amb iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Formula coneixements sobre diferents tècniques que els permeten produir superfícies mono i policristal • lines.
Formula coneixements sobre diferents tècniques que els permeten caracteritzar aquestes superfícies des d'un punt de vista físic, químic i morfològic.
Formula coneixements sobre la importància tecnològica de l'estructuració de superfícies per millorar, modificar o introduir noves propietats físiques que abans no presentaven aquestes superfícies i interfícies.
Identifica el concepte de superfície i interfície i les seves aplicacions físiques, químiques i enginyeria.
Identifica la importància del control de la composició, morfologia i estructura en les propietats d'aquestes superfícies i interfícies i el paper determinant que aquestes juguen en el desenvolupament de la nanotecnologia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il•lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
 B3.1 Accepta i compleix les normes del grup.
Col • labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits.
Facilita la gestió positiva de les diferències, desacords i conflictes que es produeixen a l'equip.
Porta a terme la seva aportació individual en el temps previst i amb els recursos disponibles.
Participa de forma activa i comparteix informació, coneixement i experiències.
Té en compte els punts de vista dels altres i retroalimenta de forma constructiva.
 B4.1 Adopta autònomament les estratègies d'aprenentatge en cada situació.
Estableix els seus propis objectius d'aprenentatge.
 B4.2 Formula preguntes adequades per a resoldre els dubtes o qüestions obertes, i té criteri en la recerca de la informació.
Selecciona un procediment d 'entre els que li proposa el professor.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: Concepte de superfície i d'interfície en materials.
2. Física i química de les superfícies i interfícies. Efectes mecànics, elèctrics i òptics. Atès que una superfície constitueix un cap abrupte del material, les propietats físiques i químiques difereixen d'aquelles que podem trobar en el material volúmico, conferint propietats característiques que poden ser d'interès i que poden complementar les del material volúmico.
3. Mètodes de preparació de superfícies. Creixement epitaxial. Deposició de capes primes policristal · lines. Moltes propietats físiques dels materials depenen de la seva anisotropia, que al seu torn pot dependre de manera molt sensible de la composició, morfologia i estructura cristal · lina de les capes primes. El creixement epitaxial és una potentíssima eina que ens permet controlar aquests paràmetres d'una forma molt eficient. També d's'estudiaran altres metodologies que permeten la deposició de capes primes policristal · lines com són la esputerización catòdica.
4. Mètodes de caracterització de superfícies i interfícies. Caracterització morfològica. Caracterització física (mecànica, elèctrica i òptica). Caracterització química. En aquest punt de l'assignatura es farà especialment èmfasi en aquelles tècniques específiques de la caracterització de superfícies, com ara la microscòpia confocal i interferomètrica per a l'estudi de superfícies i interfícies en el cas de materials transparents. Pel que fa a la caracterització de les propietats físiques d'aquestes superfícies, s'introduiran les tècniques que ens permeten determinar les seves propietats mecàniques com les tècniques de nanoindentació, les seves propietats elèctriques com les tècniques de Van der Pauw, o els mètodes de dos i quatre puntes. Per a la determinació de propietats òptiques es posarà èmfasi en tècniques com la determinació d'índexs de refracció i guies d'ona mitjançant el acomplamiento de llum mitjançant prisma, o les propietats luminiscents d'aquestes superfícies. Finalment, per a la caracterització química s'estudiaran tècniques com l'espectroscòpia dispersiva d'energia (EDAX), la microanàlisi per sonda electrònica (EPMA), o la dispersió Raman, entre d'altres.
5. Nanoestructuración de superficies. Interés de la nanoestructuración. Técnicas de nanoestructuración superficial (Reactive Ion Etching, ion milling, Focused Ion Beam, e-beam lithography, etc.). Efectos de la nanoestructuración. Técnicas de observación y medida. En este tema se tratará como abordar la estructuración y más específicamente la nanoestructuración de una superficie mediante técnicas de ataque químico en medios húmedos y secos, proporcionando una introducción a las diferentes técnicas que permiten desarrollar esta estructuración. Se analizará también cómo esta nanoestructuración de la superficie influye tanto en sus propiedades físicas como químicas
Muchos materiales de importancia tecnológica encuentran aplicaciones en forma de películas delgadas. El objetivo del curso es dotar de una visión general del concepto fundamental de superficie y de interfície en materiales y cómo podemos aprovechar estos aspectos para desarrollar materiales nanoestructurados de forma controlada, y como podemos modificar sus propiedades físicas, químicas e ingenieriles.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.1
B4.1
C1.1
1 1 2
Sessió Magistral
A1.1
B4.1
B4.2
C1.1
18 16 34
Seminaris
B1.1
B3.1
C1.1
4 18 22
Pràctiques a laboratoris
B1.1
B3.1
5 10 15
Atenció personalitzada
B1.1
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es desenvoluparan una sèrie de sessions introductòries al contingut de la matèria.
Sessió Magistral En sessions magistrals breus s'introduiran els conceptes bàsics de l'assignatura que es treballaran més a fons en els seminaris.
Seminaris Durant els seminaris es treballaran a fons els conceptes impartits en l'assignatura, incloent tallers d'aprenentatge cooperatiu i lectura crítica i comprensió d'articles científics seleccionats.
Pràctiques a laboratoris Durant les pràctiques de laboratori s'interpretaran resultats de caracterització reals relacionats amb els coneixements impartits en l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Es desenvoluparà atenció personalitzada al despatx del professor corresponent.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B1.1
B3.1
C1.1
En cadascun dels seminaris realitzats s'avaluaran els continguts impartits mitjançant activitats de breu durada al finalitzar els mateixos, o mitjançant treballs que els alumnes hauran de completar un cop finalitzat el seminari. 65
Pràctiques a laboratoris
B1.1
B3.1
Les pràctiques de laboratori s'avaluaran mitjançant treballs d'interpretació de les dades experimentals reals que es facilitaran durant les mateixes i que els alumnes hauran de completar quan les pràctiques hagin finalitzat. 35
Altres  

En acabar l'assignatura, els alumnes hauran de lliurar un breu resum sobre els conceptes adquirits durant la mateixa.

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Els alumnes que suspenguin l'assignatura durant l'avaluació continuada tindràn dret a una segona convocatòria que consistirá en un únic examen.

Durant l'examen tots els dispositius electrònics no autoritzats per a la realització de l'examen han d'estar apagats i fora de la vista.


Fonts d'informació

Bàsica John C. Vickerman, Ian Gilmore, editors, Surface analysis : the principal techniques, 2nd, Chichester, UK : John Wiley & Sons, cop. 2009
David L. Andrews, Zeno Gaburro (editors), Frontiers in surface nanophotonics : principles and applications , , New York : Springer, cop. 2007
K. Oura ... [et al.], Surface science : an introduction, , Berlin [etc.] : Springer, cop. 2003
edited by H. Bubert and H. Jenett, Surface and thin film analysis : principles, instrumentation, applications, , Weinheim : Wiley-VCH, cop. 2002

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TREBALL DE FI DE MÀSTER/20705301

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CIÈNCIA I ENGINYERIA DE MATERIALS/20705102
MATERIALS: SIMETRIA I PROPIETATS/20705215

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent