IDENTIFYING DATA 2013_14
Subject (*) NANOCATALYSIS Code 20705217
Study programme
Nanoscience, Materials and Processes: Chemical Technology at the Frontier
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
4.5 Optional Only annual
Language
Anglès
Department Physical and Inorganic Chemistry
Coordinator
SALAGRE CARNERO, MARÍA PILAR
E-mail carmen.claver@urv.cat
pilar.salagre@urv.cat
Lecturers
CLAVER CABRERO, MARIA DEL CARMEN OROSIA
SALAGRE CARNERO, MARÍA PILAR
Web
General description and relevant information Introduir als estudiants en els procediments de preparació de nanomaterials i la seva aplicació en catàlisi.

Competences
Type A Code Competences Specific
 A1 A1.1. Successfully studying and learning about the chosen research ambit: evaluating the technical and scientific importance, the technological potential and the viability of the nanoscience, design, preparation, properties, processes, developments, techniques and applications of materials.
 A4 A1.4. Conceiving, designing, constructing, reformulating and maintaining equipment, applications and efficient designs for experimental and numerical simulation studies in chemical technology.
 A8 A2.2. Critically evaluating the results of research in the field of nanotechnology, materials and products and process design.
Type B Code Competences Transversal
 B15 B4.1. Continuously learning.
 B19 B5.3. Applying critical, logical and creative thought in a research and innovative context.
Type C Code Competences Nuclear
 C1 Have an intermediate mastery of a foreign language, preferably English

Learning outcomes
Type A Code Learning outcomes
 A1 A1.1 Understand the problems derived from recovering and reusing catalysts.
A1.1 Understand the procedures for preparing nanomaterials and their use in catalysis.
 A4 A1.4 Can design nanocatalysts to be applied in particular processes.
 A8 A2.2 Make proposals for applying nanocatalysts in sustainable catalytic processes.
Type B Code Learning outcomes
 B15 B4.1 Autonomously adopt the appropriate learning strategies in every situation.
B4.1 Set their own learning objectives.
 B19 B5.3 Follow a logical method for identifying the causes of a problem.
Type C Code Learning outcomes
 C1 Express opinions on abstract or cultural topics in a limited fashion.
Explain and justify briefly their opinions and projects.
Understand instructions about classes or tasks assigned by the teaching staff.
Understand routine information and articles.
Understand the general meaning of texts that have non-routine information in a familiar subject area.
Write letters or take notes about foreseeable, familiar matters.

Contents
Topic Sub-topic
1.- Introducció. Catàlisi a nanoescala
2.- Nanopartícules metàl•liques. Formació i estabilització. Fonaments 2.1.- Cinètica i estudis mecanístics.
2.2.- Mètodes químics de síntesi
2.3.- Estabilització amb polímers. Estabilització amb lligants orgànics. Estabilització amb líquids iònics.
3 .- Aplicacions catalítiques de les nanopartícules metàl•liques 3.1.- Hidrogenació
3.2.- Acoblament C-C
3.3.- Oxidació
3.4.- Altres processos

4.- Mètodes generals de preparació de nanopartícules:
4.1.- Per desagregació. Exemples
4.2.- Mètodes sol-gel. Exemples
4.3.- processos tèrmics
5.- Compostos de carboni en nanocatàlisi 5.1 Nanotubs i nanofilaments
6.- Estructres jerarquitzades. 6.1 Compostos mesoporosos
7.- Caracterització de les nanopartícules metàl•liques i d'òxids metàl•lics 7.1.- Estructural
7.2.- Química
7.3.- Mesura de propietats físiques

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours
Hours outside the classroom
(**) Total hours
Introductory activities
A1
1 0 1
Lecture
A1
A4
A8
B15
B19
C1
12 18 30
Scientific and/or public events
A1
A4
A8
B15
B19
C1
2 0 2
Debates
A1
A4
A8
B15
B19
C1
30 45.5 75.5
Presentations / expositions
A1
A4
A8
B15
B19
C1
3 0 3
Personal tuition
A1
A4
A8
B15
B19
1 0 1
 
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Lecture Exposició dels continguts de l'assignatura.
Scientific and/or public events Conferències impartides per convidatsa experts.
Debates Discussió de les qüestions plantejades a classe.
Presentations / expositions Exposicions de treballs elaborats pels estudiants.
Personal tuition Temps que cada professor té reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants.

Personalized attention
Description
correu electrònic: pilar.salagre@urv.cat

Assessment
Methodologies Competences Description Weight        
Debates
A1
A4
A8
B15
B19
C1
Valorar els coneixemetns adquirits en les sessions magistrals a través de preguntes en les debats. 60%
Presentations / expositions
A1
A4
A8
B15
B19
C1
Valorar els continguts i els aspectes formals de la presentació. Valorar els coneixements adquirits en les sessions magistrals. 20%
Others  

Valorar la participació en els debats.

20%
 
Other comments and second exam session

La segona convocatòria serà la 2a quinzena de maig. Serà un únic examen (100%).


Sources of information

Basic David J. Lockwood, Nanotechnology in Catálisis, V 1. Nanostructure Science and Technology series, Ed by B. Zhou; S. Hermans and G.A.Somorjai, Springer, 2004
David J. Lockwood, Nanotechnology in Catálisis, V 2; Nanostructure Science and Technology series, Ed by B. Zhou; S. Hermans and G.A.Somorjai, Springer, 2004
David J. Lockwood, Self-Assembled Nanostructures; Nanostructure Science and Technology, Ed by J. Zhang, Z. Wang, J. Liu, S. Chen and G. Liu, Kluwer Academic/Plenum Publishers, 2003
M. A.Watzky, R. G. Finke, Transition metal nanocluster formation: kinetic and mechanistic studies, , JACS, 1997
G. Schmid, Clusters and Colloids from Theory to Applications, VCH, NY, 1994
C.N.R. Rao, FRS and A. Govindaraj, Nanotubes and Nanowires, , RSC Publishing, 2005
A.O. Geofrey & A.C. Arsenault, Nanochemestry. a Chemical Approach to Nanomaterials, , RSC Publishing, 2005

Complementary

Recommendations


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.