DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) PROCESSOS DE SEPARACIÓ AVANÇATS Codi 20705224
Ensenyament
Nanociència, Materials i Processos: Tecnologia Química de Frontera (2013)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Optativa 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Química
Coordinador/a
GILABERT ORIOL, GUILLEM
Adreça electrònica laureano.jimenez@urv.cat
guillem.gilabert@urv.cat
wael.kaade@urv.cat
bartosz.tylkowski@urv.cat
Professors/es
JIMÉNEZ ESTELLER, LAUREANO
GILABERT ORIOL, GUILLEM
KAADE , WAEL
TYLKOWSKI , BARTOSZ
Web
Descripció general i informació rellevant Es profunditza o s'introdueix en continguts en processos de separació, en concret en el més avançats en els processos industrials actuals com ara: lixiviació, extracció, assecat, cristal·lització, microfiltració, ultrafiltració, nanofiltració, osmosi reversa, Diálisis. Electrodiàlisi, pervaporació, permeació de gasos, integració de processos. Finalment també es presenta la síntesi i fabricació de membranes i la microencapsulació.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Destacar en l'estudi i coneixement de l'àmbit de recerca triat: avaluar la importància cientificotècnica, el potencial tecnològic i la viabilitat de la nanociencia, dels materials, del seu disseny, la seva preparació, propietats, processos i desenvolupaments, tècniques i aplicacions.
 A1.4 Concebre, dissenyar, construir, avaluar, reformular i mantenir equips, aplicacions o dissenys eficients per a estudis experimentals i de simulació numèrica en temes de tecnologia química.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1.1 Comunicar i discutir propostes i conclusions en fòrums multilingües, especialitzats i no especialitzats, d'una manera clara i sense ambigüitats.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1.1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Determina la tecnologia de membranes per utilitzar segons les espècies a separar
Selecciona el material, estructura i configuració adequats de la membrana d'acord als compostos involucrats.
Aplica nous conceptes d'operació i producció sostenible al disseny i operació de les operacions de separació.
Tria les condicions òptimes per a la producció de la membrana relacionats amb l'aplicació final.
Selecciona l'operació de separació adequada atenent a les característiques del problema.
Dissenya equips d'extracció o de lixiviació
Dissenya processos d'assecatge de sòlids
Dissenya columnes d'adsorció, intercanvi iònic i cromatografia
Dissenya equips de cristal • lització
Connecta el tipus de mòdul amb l'aplicació i el material de la membrana.
Estableix el rang adequat de les condicions de funcionament per a cada procés i problema de separació.
Dissenya materials a utilitzar en la producció de membranes amb propietats específiques.
 A1.4 Comprova a través de la simulació per ordinador els fonaments teòrics explicats a l'aula.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1.1 Intervé de forma efectiva i transmet informació rellevant.
Planifica la comunicació: genera idees, busca informacions, selecciona i ordena la informació, fa esquemes, determina el tipus de públic i els objectius de la comunicació, ...
Prepara i realitza presentacions estructurades complint amb els requisits exigits.
Redacta documents amb el format, contingut, estructura, correcció lingüística, registre adequats i il•lustra conceptes utilitzant correctament les convencions: formats, títols, peus, llegendes, ...
Utilitza un llenguatge apropiat a la situació.
Utilitza estratègies per presentar i dur a terme les seves presentacions orals (ajuts audiovisuals, mirada, veu, gest, control de temps, ...).
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1.1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts

Continguts
Tema Subtema
1. Lixiviación y extracción
2. Secado de sólidos
3. Separaciones en lechos fijos (adsorción, intercambio de iones y cromatografía).
4. Cristalización
5. Procesos de separación por membranas (Configuraciones y módulos. Microfiltración (MF), Ultrafiltración (UF), Nanofiltración (NF). Ósmosis Inversa (RO). Diálisis. Electrodiálisis. Pervaporación. Permeación de gases. Integración con otros procesos. Síntesis y fabricación de membranas).


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A1.1
A2.2
A3.1
C1.1
20 39 59
Seminaris
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
B1.1
C1.1
17 30 47
Pràctiques a laboratoris
A1.1
A1.2
A2.2
A3.1
A3.2
A3.3
C1.1
13 15 28
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1.1
A1.4
B1.1
C1.1
3 3 6
Proves orals
B1.1
1 1 2
Proves mixtes
A1.4
2 2 4
Proves de desenvolupament
A1.4
B1.1
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció del curs i definicions bàsiques
Sessió Magistral Classes magistrals descriptives
Seminaris Resolució d'exercisis a l'aula i/o casos
Pràctiques a laboratoris Laboratori bàsic de tecnologies de separacio avançades: Multipurpose/multiproduct pilot plant, Computer operated distillation pilot plant laboratori de membranes
Atenció personalitzada Trobades, fora de l'aula (despatx 301), individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari d'atenció serà comunicat
convenientment i les formes de contactar informades a l'espai Moodle.

Atenció personalitzada
Descripció
Trobades, fora de l'aula (despatx 301), individuals o en grups reduïts per tal de discutir sobre qüestions o problemes concrets. L'horari d'atenció serà comunicat convenientment i les formes de contactar informades a l'espai Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves pràctiques
A1.1
A1.4
B1.1
C1.1
Avaluació del treball al laboratori en informes 35%
Proves orals
B1.1
Exposició 15%
Proves mixtes
A1.4
Resolucio d'examens amb preguntes teòriques i de resolució d'exercicis 35%
Proves de desenvolupament
A1.4
B1.1
proves durant els semianris 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Cal obtenir un 3,5 a cada part com a mínim per poder fer promig a la primera convocatòria. En la segona cal repetir les avaluacions no superades fins al moment, en cas de tenir dret a promig i no arribar al 5,0


Fonts d'informació

Bàsica Schefflan, Ralph, Teach yourself the basics of Aspen plus, 1st, Wiley-Blackwell
Foo, Dominic, Chemical Engineering Process Simulation, 1st, Elsevier
Puigjaner, Luis; Ollero, Pedro; De Prada, Cesar y Jiménez, ESTRATEGIAS DE MODELADO, SIMULACION Y OPTIMIZACION DE PROCESOS QUIMICOS, 1st, SINTESIS
M. Mulder, Basic Principles of Membrane Technology, 2nd, Kluwer Academic
Luyben, William L., Distillation design and control using Aspen simulation, 1st, John Wiley & Sons
Hanyak, Michael Edward, Chemical process simulation and the Aspen HYSYS software, 1st, Bucknell University

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent