DADES IDENTIFICATIVES 2017_18
Assignatura (*) ATMOSFERA I CONTAMINACIÓ DE L'AIRE Codi 20735101
Ensenyament
Enginyeria Ambiental i Sostenibilitat Energètica (2016)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer 2Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
GRAU VIDAL, FRANCESC XAVIER
Adreça electrònica francescxavier.grau@urv.cat
mojtabagoraki.fard@urv.cat
Professors/es
GRAU VIDAL, FRANCESC XAVIER
FARD ., MOJTABA GORAKI
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1.1 Demostrar un profund coneixement i comprensió de les disciplines pròpies de l'enginyeria ambiental i sostenibilitat energètica.
 A1.2 Analitza les interaccions dinàmiques en els sistemes complexos de l'entorn i medi ambient.
 A1.3 Proporcionar assessorament científic per al desenvolupament de polítiques i presa de decisions sostenibles, respectuoses amb el medi ambient i que suposin la millora de l'estalvi i l'eficiència energètica, d'acord amb la normativa vigent.
 A1.5 Formular les estratègies necessàries de recollida de dades per al disseny i l'aplicació de models conceptuals i de càlcul per a un millor enteniment de sistemes complexos de l'enginyeria i gestió ambiental i energètica.
 A2.1 Conèixer i aplicar les últimes i més innovadores tecnologies respectuoses amb el medi ambient per resoldre els problemes ambientals en diversos àmbits d'activitat.
Tipus B Codi Competències Transversals
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1.1 Adquireix el llenguatge, els conceptes i principis de la contaminació de l'aire, el seu origen, efectes i control.
 A1.2 Conceptualitza un model dinàmic de comportament de l'atmosfera i de la interacció dels contaminants amb aquest.
 A1.3 Coneix el marc legal en què es desenvolupen aquestes activitats i solucions.
 A1.5 Realitza judicis crítics i els aplica a conceptes relacionats amb la contaminació atmosfèrica als problemes en l'activitat professional.
 A2.1 Adquireix els coneixements adequats en relació amb les mesures de control ambiental disponibles, la vigilància de la contaminació de l'aire i de tècniques de prevenció i correcció.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Composició de l'atmosfera, cicles globals, i temps de residència Temps de residència
Compostos de S
Compostos de N
Compostos C
Compostos halogenats
L'ozó atmosfèric
Partícules
Inventaris d'emissions
Contaminants perillosos
L'atmosfera Capes de l'Atmosfera
Moviment a gran escala de l'atmosfera
Temperatura i vapor d'aigua
Composició de l'Atmosfera
Radiació
balanç d'energia
Meteoroloia de la Contaminació Atmosfèrica Temperatura i pressió a l'atmosfera inferior
Estabilitat atmosfèrica
Classes d'Estabilitat
Introducció als models de dispersió de contaminants

Circulació Global Model de Circulació Global
Química Atmosfèrica i Clima Enregistrament de la temperatura global i la variabilitat solar
Els possibles efectes de l'escalfament global
La química atmosfèrica i el canvi climàtic. Diòxid de carboni
Monitorització i Control Xarxes de vigilància
Control de la Contaminació
Prevenció i remeiació Estratègies de producció més neta per reduir la contaminació.
Operacions unitàries per separar gasos contaminants de l'aire.
Operacions unitàries per a la separació de partícules contaminants de l'aire
Captura de carboni

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A1.1
A1.2
2 0 2
Sessió Magistral
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
15 15 30
Treballs
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
1 14 15
Atenció personalitzada
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
0.5 0.5 1
 
Proves mixtes
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
2 0 2
Proves mixtes
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
2 0 2
Proves orals
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació
Cerca d'informació a classe
Discussió
Sessió Magistral Treball de contingut. Desenvolupament dels diferents temes de l'assignatura, d'acord amb el programa
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Treball de contingut, amb casos práctics. Resolució, per part de l'estudiant i del professor, d'un subconjunt dels exercicis recomanats.
Treballs Treball de contingut amb 1 cas pràctic. Desenvolupament d'un treball en grup, sobre l'extensió i aplicació d'algun dels temes tractats
Atenció personalitzada Atencióm personalitzada, prèvia sol·licitud per part de l'estudiant

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment de cada estudiant, amb reunió personal prèvia sol.licitud per part de l'estudiant

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
Valoració indicvidual de la feina feta en la resolució dels exercicis recomanats 10%
Treballs
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
Valoració col.lectiva del treball fet en grup 20%
Proves mixtes
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
Valoració d'una prova d'exercicis curts 25%
Proves orals
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
Valoració individual del treball fet amb el grup 10%
Proves mixtes
A1.1
A1.2
A1.3
A1.5
A2.1
Valoració d'una segona prova d'exercicis curts 35%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

A segona convocatòria, es mantindran les valoracions de les activitats de treballs i problemes i es farà una única prova d'exercicis curts, amb un pes total del 50%


Fonts d'informació

Bàsica John H. Seinfield; Spyros N. Pandis, Atmospheric Chemistry and Physics: From Air Pollution to Climate Change, 2, 2012
Daniel Vallero, Fundamentals of Air Pollution, 4, 2008

El llibre Atmospheric Chemistry and Physics: From Air Pollution to Climate Change, de Seinfield i Pandis, és el que es recomana com a referència per aquesta matèria. 

Complementària Gilbert M. Masters, Introduction to environmental engineering and science, 1, 1991
Karl. B. Schnelle; Charles A. Brown, Air Pollution Control Technology Handbook, 1, 2001
Ralf Koppmann (Ed.), Volatile Compounds in the Atmosphere, 1, 2007
Harur Parlar (Ed.), Essential Air Monitoring Methods, 1, 2005
Kenneth C. Schifftner, Air Pollution Control Equipment Selection Guide, 1, 2002
Gregory D. Wight, Fundamentals of Air Sampling, 1, 1994
Lennart Nilsson, Per-Olof Persson, Lars Rydén, Siarhei Darozhka, and Audrone Zaliauskiene., Cleaner Production – Technologies and Tools for Resource Efficient Production, 1, 2007
, https://www.epa.gov/science-and-technology/air-science, ,

The book Cleaner Production – Technologies and Tools for Resource Efficient Production is available at :


http://www.balticuniv.uu.se/index.php/component/content/article/269-books-a-book-series/827-em-2-cleaner-production-technologies-and-tools-for-resource-efficient-production


Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent