DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) POLIGENERACIÓ D'ENERGIA I INTEGRACIÓ ENERGÈTICA Codi 20755106
Ensenyament
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer Jul., Set.
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
Adreça electrònica juancarlos.bruno@urv.cat
Professors/es
BRUNO ARGILAGUET, JUAN CARLOS
Web http://http://www.urv.cat/ca/estudis/masters/oferta/sistemes-conversio-energia/informacio-academica/
Descripció general i informació rellevant Curs sobre producció descentralitzada o distribuida d'energia basat en el concepte de poligeneració d'energia per a producció de múltiples serveis energètics (electricitat, calor, refrigeració, aigua desalada, etc) a partir d'energies renovables o d'origen fossil i caracteritzada per una alta integració energètica entre els diferents sistemes del sistema de poligeneració.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE3 Dissenyar i integrar les tecnologies de conversió d'energia tèrmica en sistemes energètics eficients i de baixes emissions de gasos d'efecte hivernacle mitjançant eines informàtiques específiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT2 Formular valoracions a partir de la gestió i ús eficient de la informació.
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE3 Aprèn els conceptes bàsics d'energia primària, energia final, conversió d'energia i eficiència energètica.
Coneix els conceptes, característiques tècniques i els avantatges i inconvenients de la producció separada d'energia, cogeneració, trigeneració i poligeneració o multigeneració d'energia.
Maneja els conceptes de sistemes descentralitzats o distribuïts d'energia i de xarxes de districte de calor i fred
Coneix quines són i les característiques tècniques principals de les tecnologies que es poden emprar com a blocs bàsics en els sistemes de poligeneració.
Calcula l'estalvi d'energia primària, les emissions de CO2 i els indicadors econòmics en instal·lacions de cogeneració, trigeneració i poligeneració pel que fa a sistemes de referència que és capaç d'identificar.
Coneix i calcula sistemes de recuperació de calor fonamentalment de gasos d'escapament per a la generació de vapor o accionament de sistemes tèrmics.
Coneix i calcula sistemes d'acumulació de calor i fred per a sistemes de poligeneració.
Coneix i calcula sistemes de poligeneració d'energia basats en combustibles d'origen orgànic com el biogàs i la gasificació de biomassa.
Coneix i calcula sistemes de poligeneració entre els productes finals es troba la producció d'aigua dessalada utilitzant per a la seva obtenció energia mecànica i tèrmica.
Dimensiona i compara configuracions alternatives per al subministrament d'electricitat, calor i fred a un usuari industrial o per a edificis en base a indicadors energètics, ambientals i econòmics tenint en compte el seu perfil de demanda energètica específic.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT2 Dominar les eines per gestionar la pròpia identitat i les activitats en un entorn digital i un context científic i acadèmic.
Cercar i obtenir informació de manera autònoma amb criteris de rellevància, fiabilitat i pertinença, que sigui útil per crear coneixement.
Organitzar la informació amb les eines adients (en línia i presencials), per garantir-ne l’actualització, la recuperació i el tractament, a fi de reutilitzar-les en futurs projectes.
Crear informació amb les eines i formats adients a la situació comunicativa, i fer-ho de manera honesta.
Utilitzar les TIC per compartir i intercanviar resultats de projectes acadèmics i científics en contextos interdisciplinaris que permetin la transferència del coneixement.
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa.
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció: Definicions, conceptes bàsics i tecnologies.
1.1. Definicions sobre energia, cogeneració, trigeneració i poligeneració
1.2. Descripció de tecnologies per a cogeneració, trigeneració i poligeneració.
1.3. Configuracions de sistemes de poligeneració d'energia
2. Anàlisi energètic, econòmic i ambiental de sistemes de poligeneració 2.1. Definició i càlcul d'indicadors energètics.
2.2. Definició i càlcul d'indicadors econòmics.
2.3. Definició i càlcul d'indicadors ambientals.
3. Dimensionat de sistemes de poligeneració. 3.1. Caracterització i anàlisi de la demanda energètica.
3.2. Dimensionament i anàlisi de sistemes de subministrament energètic mitjançant poligeneració.
4. Recuperació de calor residual i integració de renovables. 4.1. Descripció i càlcul de sistemes per a la producció de calor a partir de calor residual.
4.2. Integració de renovables.
5. Sistemes d'emmagatzematge de calor i fred 5.1. Descripció i classificació de tecnologies d'acumulació de calor
5.2. Dimensionament de sistemes d'acumulació de calor i fred
6. Sistemes de poligeneració basats en biomassa 6.1. Biogas i tecnologies de generació de biogàs
6.2. Descripció i anàlisi de sistemes de poligeneració basats en biogàs
6.3. Gasificació de biomassa
6.4. Descripció i anàlisi de sistemes de poligeneració basats en gasificació de biomassa
7. Producció d'aigua dessalada 7.1. Tecnologies per a la dessalació d'aigua
7.2. Descripció i anàlisi de configuracions de poligeneració per a la dessalació d'aigua
8. Gestió i optimització energètica de sistemes de poligeneració 8.1. Mètodes d'optimització energètica
8.2. Estudi de casos

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
CE3
CT2
1 0 1
Webconferència
CE3
CT2
7 0 7
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada
CE3
CT2
CT3
0 30 30
Webcasting
CE3
CT2
0 6 6
Activitats d’auto seguiment
CE3
0 5 5
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CT2
0 35 35
Fòrums de debat
CE3
CT2
0 8 8
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE3
CT2
CT3
0 18.5 18.5
Atenció personalitzada
CE3
CT2
2 0 2
 
Proves de validació
CE3
CT2
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura a través d'una de les webconferències.
Webconferència Exposició de continguts de l'assignatura, presentació d’activitats, resolució de problemes i dubtes mitjançant webconferència. Aquesta activitat requereix presència síncrona d’estudiants i professorat. Aquesta activitat serà enregistrada en el moment del seu desenvolupament per tal de posar-la a disposició dels estudiants a l’aula virtual i facilitar-ne la seva consulta posterior.
Lectura de documentació escrita / gràfica elaborada Lectura i treball de documentació seleccionada o elaborada pel professorat, amb l’objectiu de facilitar a l’estudiant el desenvolupament de les competències de caire més teòric i dels coneixements necessaris per al desenvolupament d’activitats pràctiques.
Webcasting Exposició d'alguns continguts de l'assignatura en format vídeo enregistrat prèviament. Aquesta activitat no requereix presència síncrona d’estudiants i professorat.
Activitats d’auto seguiment Activitats proposades que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Habitualment seran test d’auto seguiment o preguntes curtes.
Resolució de problemes, exercicis Resolució per part dels alumnes i amb l'ajut del professor de problemes i exercicis seleccionats.
Fòrums de debat Els estudiants argumenten, confronten idees o exposen dubtes sobre un tema determinat proposat pel professor o els propis estudiants, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Plantejament d’un cas pràctic obert en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució utilitzant els coneixements adquirits durant el curs.
Atenció personalitzada Resolució de dubtes de teoria i sorgits de la resolució de problemes i exercicis.

Atenció personalitzada
Descripció
Prof Joan Carles Bruno Dep. Enginyeria Mecànica, Despatx 112 Tel: 977 297068 juancarlos.bruno@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats d’auto seguiment
CE3
Activitats proposades que serveixen per a que l’estudiant pugui autoregular el seu aprenentatge. Habitualment seran test d’auto seguiment o preguntes curtes. 10%
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CT2
Resolució per part dels alumnes i amb l'ajut del professor de problemes i exercicis seleccionats. 40%
Fòrums de debat
CE3
CT2
Els estudiants argumenten, confronten idees o exposen dubtes sobre un tema determinat proposat pel professor o els propis estudiants, mitjançant l'ús d’eines asíncrones com el fòrum del Campus Virtual. 10%
Supòsits pràctics/ estudi de casos
CE3
CT2
CT3
Plantejament d’un cas pràctic obert en la que ha de treballar l’estudiant per donar una solució utilitzant els coneixements adquirits durant el curs. 40%
Proves de validació
CE3
CT2
Les proves de validació consistiran en web-conferències individuals en què el professorat plantejarà preguntes sobre les activitats realitzades. 0%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica J.C. Bruno, Moodle - Course: Polygeneration of Energy and Energy Integration, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent