DADES IDENTIFICATIVES 2019_20
Assignatura (*) MODELITZACIÓ I SIMULACIÓ DINÀMICA DE SISTEMES DE CONVERSIÓ D'ENERGIA Codi 20755202
Ensenyament
Sistemes i Tecnologies de Conversió d'Energia (2019)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Optativa Jul., Set.
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Enginyeria Mecànica
Coordinador/a
PRIETO GONZÁLEZ, JUAN
Adreça electrònica juan.prieto@urv.cat
Professors/es
PRIETO GONZÁLEZ, JUAN
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 CE3 Dissenyar i integrar les tecnologies de conversió d'energia tèrmica en sistemes energètics eficients i de baixes emissions de gasos d'efecte hivernacle mitjançant eines informàtiques específiques.
 CE4 Modelar i analitzar la demanda energètica en edificis mitjançant eines informàtiques específiques per a la integració de sistemes eficients de conversió d'energia.
Tipus B Codi Competències Transversals
 CT3 Resoldre problemes complexes de manera crítica, creativa i innovadora en contextos multidisciplinaris.
 CT4 Treballar en equips multidisciplinars i en contextos complexes.
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 CE3 Desenvolupa models dinàmics de sistemes de conversió d'energia mitjançant l'ús de l'eina informàtica TRNSYS.
Obté, mitjançant simulacions dinàmiques, les prestacions estacionals de sistemes de conversió d'energia.
Analitza detalladament els resultats de simulacions dinàmiques per trobar possibles errors de modelatge i simulació.
Incorpora estratègies de control efectives als models a simular dinàmicament per optimitzar les prestacions estacionals dels sistemes de conversió d'energia.
 CE4 Identifica en quins casos és necessari l'ús d'eines de simulació dinàmica per als sistemes de conversió d'energia.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 CT3 Reconèixer la situació plantejada com un problema en un entorn multidisciplinari, investigador o professional, i afrontar-lo de manera activa.
Seguir un mètode sistemàtic amb un enfocament global per dividir un problema complex en parts i per identificar les causes aplicant el coneixement científic i professional.
Dissenyar una solució nova utilitzant els recursos necessaris i disponibles per tal d’afrontar el problema.
Elaborar un model realista que concreti tots els aspectes de la solució proposada.
Avaluar el model proposat contrastant-lo amb el context real d’aplicació i ser capaç de trobar limitacions i proposar millores.
 CT4 Conèixer l’objectiu de l’equip i identificar el seu rol en contextos complexos.
Comunicar i actuar amb altres equips per assolir conjuntament els objectius.
Comprometre’s i afavorir els canvis i millores necessaris per assolir els objectius de l’equip.
Confiar en les pròpies capacitats, respectar les diferències i aprofitar-les en benefici de l’equip.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció a la simulació dinàmica. 1.1. Què és TRNSYS.
1.2. Introducció a la interfície. Simulation Studio.
1.3. Components en TRNSYS. Parts principals dels components.
2. Iniciació amb TRNSYS. Ús de components bàsics. 2.1. Lector de dades d'entrada (Type 9)
2.2. Funcions d'entrada (Type14)
2.3. Escriptor de dades de sortida (Type25)
2.4. Integrador (Type55)
2.5. Equacions en TRNSYS
2.6. Exemple pràctics
3. Simulació i anàlisi de resultats. 3.1. Paràmetres de simulació en TRNSYS. Pas de temps, convergència i tolerància de simulació
3.2. Anàlisi de resultats diaris
3.3. Anàlisi de resultats mensuals i anuals
3.4. Balanços d'energia
3.5. Exemples pràctics
4. Ús de components avançats en TRNSYS. 4.1. Modelatge refredadores i calderes. Corbes de prestacions d'equips
4.2. Modelatge de col·lectors solars tèrmics
4.3. Modelatge de dipòsits
4.4. Control tot / res amb histèresi
4.5. Control PID per al control de la temperatura i / o el cabal
4.6. Exemples pràctics
5. Modelatge de sistemes de conversió d'energia en TRNSYS 5.1. Exemple pràctic 1: sistema solar tèrmic
5.2. Exemple pràctic 2: sistema de cogeneració amb turbina de gas
5.3. Exemple pràctic 3: sistema de trigeneració amb motor de combustió interna

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Sessió Magistral
CE3
CE4
CT3
17.5 0 17.5
Pràctica autònoma al laboratori
CE3
CE4
CT3
CT4
20 60 80
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CE4
CT3
CT4
5 7.5 12.5
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats dirigides a prendre contacte i recollir informació dels estudiants. També es farà una presentació de l'assignatura descrivint els objectius d'aprenentatge, continguts, metodologies, sistemes d'avaluació i competències que es treballaran. Aquesta sessió serà la primera a cada assignatura presencial i tindrà una durada de 30 min
Sessió Magistral
Exposició dels continguts de l'assignatura a l'aula o laboratori
Pràctica autònoma al laboratori
Aplicar, a nivell pràctic, la teoria d'un àmbit de coneixement en un context determinat. Exercicis pràctics a través dels diferents laboratoris
Resolució de problemes, exercicis Formulació, anàlisi, resolució i debat d'un problema o exercici, relacionat amb la temàtica de l'assignatura
Atenció personalitzada Planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context

Atenció personalitzada
Descripció
Aquesta orientació la porta a terme el professor propi de cada assignatura amb els estudiants matriculats a la mateixa. La finalitat d'aquesta orientació és: planificar, guiar, dinamitzar, seguir i avaluar el procés d'aprenentatge de l'estudiant tenint en compte el seu perfil interessos, necessitats, coneixements previs, etc.) i les característiques / exigències del context (EEES, perfil acadèmic / professional, demanda sociolaboral, etc.). Les accions que es duran a terme són les següents: - Benvinguda a l'assignatura - Dinamització setmanal - Notícies i esdeveniments - Resolució de dubtes acadèmics - Retroacció amb la correcció d'activitats - Abandonament de l'assignatura - Fi de l'assignatura El desenvolupament d'aquestes accions es realitzarà amb el suport de les eines que ofereix el Campus Virtual Moodle, dins de l'aula virtual de cada assignatura. De manera que s'ofereixi la millor orientació i seguiment possible considerant la modalitat presencial o virtual de cada assignatura.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctica autònoma al laboratori
CE3
CE4
CT3
CT4
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. Els estudiants han de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 40
Resolució de problemes, exercicis
CE3
CE4
CT3
CT4
Formulación, análisis, resolución y debate de un problema o ejercicio, relacionado con la temática de la asignatura. 60
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
POLIGENERACIÓ D'ENERGIA I INTEGRACIÓ ENERGÈTICA/20755106

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
CARACTERITZACIÓ I MODELITZACIÓ DE LA DEMANDA ENERGÈTICA EN EDIFICIS/20755102
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent