DADES IDENTIFICATIVES 2018_19
Assignatura (*) ARQUITECTURA LEGAL Codi 22204134
Ensenyament
Grau d'Arquitectura (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Cinquè 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Unitat Predepartamental d'Arquitectura
Coordinador/a
CIVIT MARTÍNEZ, ALFONS
Adreça electrònica alfons.civit@urv.cat
Professors/es
CIVIT MARTÍNEZ, ALFONS
Web
Descripció general i informació rellevant Qualsevol activitat de qualsevol persona s'emmarca en un context d'accions i reaccions, de causes i conseqüències. En el cas de les persones que exerceixen l'arquitectura, a més, qualsevol activitat pot marcar un futur (fins i tot llunyà) i pot tenir bons resultats però també conseqüències fatals. La legislació bàsica i les normatives que se'n deriven intenten controlar aquestes causes per evitar les conseqüències dolentes. Ho aconsegueixen sempre ? A quin preu ? En aquesta assignatura intentarem imaginar el marc jurídic d'un món perfecte i el compararem amb el marc jurídic del món existent.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A21 Aptitud per aplicar les normes tècniques i constructives.
 A36 Coneixement de la deontologia, l'organització col·legiala, l'estructura professional i la responsabilitat civil.
 A40 Coneixement dels mètodes de valoració i peritatge.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
 B5 Treballar en equip de forma cooperativa i responsabilitat compartida.
 B8 Gestionar projectes tècnics o professionals.
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A21 Comprensió del marc normatiu general de la professió d'arquitecte i aplicació de les normes tècniques i constructives.
 A36 Coneixement de l'estructura professional, l'organització col·legial, l'organització d'oficines professionals, els aspectes deontològics, la responsabilitat civil i els procediments administratius de gestió i tramitació professional.
 A40 Coneixement dels mètodes de valoració i peritatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B4 Decideix com ha de fer el treball previst perquè tingui la màxima qualitat possible.
 B5 Col·labora activament en la planificació del treball en equip, en la distribució de les tasques i terminis requerits
 B8 Fonamenta la seva descripció del context del projecte en evidències i dades alhora que coneix i localitza els recursos legals i econòmics en l’ àrea on es desenvolupa el projecte
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
 C4 Produeix un text escrit gramaticalment correcte
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
Les Fonts del Dret Quin és l'origen de les lleis i de les normatives, o quin és el sistema de convivència que hem acabat construint els humans ?
El Dret té uns origens, i per a cada norma hi ha un motiu.
Aquí ho descobrirem.
El marc Jurídic i Institucional a casa nostra Les normes que regeixen la nostra convivència i activitat defineixen també a, o són definides també per, un seguit d'institucions de decisió, d'aplicació i de control.
El nostre marc d'actuació és múltiple: Europa, Espanya, Catalunya i els ens locals, entre d'altres.
Normativa d'àmbit social. La convivència entre les persones necessita unes normes que apoderin als febles, aturin als forts, i marquin uns límits a tothom d'acord amb el fet que som Humans. Les normes d'un joc complex i sempre canviant.
En el primer quart de quadrimestre es treballarà, per grups i per equips, aquest tema des d'un punt de vista ideal. En el segon quart de quadrimestre caldrà localitzar i analitzar la normativa concreta. En la segona meitat de quadrimestre caldrà aplicar els coneixements d'aquesta primera meitat.
Normativa d'àmbit territorial i ambiental L'activitat com Arquitectes implica la nostra intervenció en un àmbit concret. Les nostres necessitats i gustos xoquen amb les necessitats del territori i de la societat. I, alhora, necessitem seguretats en el dia a dia.
Principalment, tot això passa en l'entorn en el que ens movem.
En el primer quart de quadrimestre es treballarà, per grups i per equips, aquest tema des d'un punt de vista ideal. En el segon quart de quadrimestre caldrà localitzar i analitzar la normativa concreta. En la segona meitat de quadrimestre caldrà aplicar els coneixements d'aquesta primera meitat.
Normativa projectual L'activitat com Arquitectes genera objectes, destinats a determinades activitats i persones. Les nostres realitzacions intervenen en la manera com estaran els usuaris.
Cada espai creat és causa de múltiples conseqüències en qui l'usa i en qui n'és veí.
En el primer quart de quadrimestre es treballarà, per grups i per equips, aquest tema des d'un punt de vista ideal. En el segon quart de quadrimestre caldrà localitzar i analitzar la normativa concreta. En la segona meitat de quadrimestre caldrà aplicar els coneixements d'aquesta primera meitat.
La pràctica pericial i forense El reconeixement de les circumstàncies d'un element arquitectònic o urbà és múltiple: pot tractar-se de patologies constructives, de conflictes econòmics o d'incompliments normatius.
En aquest treball pràctic es redactarà, per equips, un dictamen pericial (o forense, segons l'equip) que haurà de defensar al seu "client" sense faltar a la veritat.
Instruments de Planejament Urbanístic La implantació en el Territori segueix actualment unes normes. La nostra legislació preveu diferents Instruments i diferents maneres de treballar-los.
S'assignarà per sorteig a cada equip un cas concret perquè el redactin durant la segona meitat del quadrimestre.
Projectes d'Activitat Principalment un afer de policia ambiental en l'actualitat, però també amb afectacions en altres àmbits (per exemple, és clar, la recaptació d'impostos)
S'assignarà per sorteig a cada equip un cas concret perquè redactin un projecte d'activitat durant la segona meitat del quadrimestre.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A36
C5
2 1 3
Sessió Magistral
A36
C5
3 3 6
Taller (arquitectura)
A36
B4
B5
C3
C5
12 24 36
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A36
A40
B4
B8
C3
C4
C5
0.25 0.25 0.5
Atenció personalitzada
B5
C3
0.25 0.25 0.5
 
Proves pràctiques
A21
A36
A40
B4
B5
B8
C2
C3
C4
C5
12 24 36
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries ABANS DE COMENÇAR EL CURS PRESENCIALMENT CAL HAVER COMPLETAT LES ACTIVITATS QUE ES TROBARAN EN EL CAMPUS VIRTUAL MOODLE

EL PRIMER DIA L'ASSIGNATURA COMENÇARÀ PUNTUALMENT A L'HORA
La resta de dies començarà puntualment a l'hora que s'haurà pactat aquest primer dia.

Destinarem els principis del curs (el primer dia de classe i també, per estalviar temps, el Campus Virtual) a conèixer les característiques del grup.
La base amb la que arriba l'alumnat no és la mateixa segons l'experiència de cada persona, els estudis previs, i les activitats extrauniversitàries.
A partir d'aquí, es crearan els grups de treball i es plantejaran modificacions parcials al programa docent (per suplir mancances i per eliminar duplicitats)
Aquestes activitats introductòries han de permetre, també, començar la interacció entre totes i cadascuna de les persones del grup.
Sessió Magistral Es prega puntualitat.
Es preveu un màxim de dues sessions de classe magistral per explicar quin és el marc jurídic en el que ens trobem en la nostra cultura occidental amb influències romanes.
Aquestes sessions es fan mitjançant diapositives que es trobaran disponibles també en el campus virtual per a la seva consulta posterior.
Taller (arquitectura) L'ASSISTÈNCIA ÉS OBLIGATÒRIA EN EL 80% DE SESSIONS, PER RESPECTE ALS GRUPS I EQUIPS

Es preveu la creació de tres grans grups de debat i la creació de tants equips petits (de quatre persones) com correspongui pel nombre de persones matriculades.
Aquests grups de debat han d'elaborar una proposta dintre del seu àmbit d'estudi:
- resposta als conflictes en les relacions entre les persones,
- resposta a les necessitats dels usuaris dels edificis i espais,
- resposta a les necessitats pròpies del territori
Els equips de treball han de convertir-se en grup d'anàlisi de les tasques realitzades en els quatre grups de debat - i per tant han d'estar formats per una persona de cada grup.
El professor observa el debat dels grups i hi posa zitzània.
Els debats són presencials. En el cas d'alumnes expatriats, hauran d'establir els seus grups de debat via Moodle.

LES ACTIVITATS REALITZADES HAN DE REFLECTIR-SE EN FORMA D'ACTES DE RESUM EN EL CAMPUS VIRTUAL
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge L'alumnat portarà al dia un diari d'aprenentatge virtual en el que explicarà quines són les seves descobertes.
Atenció personalitzada La resolució de dubtes de manera personalitzada és possible en qualsevol moment que l'alumnat ho demani.
Existeixen també diverses eines en el campus virtual.
Es pretén que el contacte amb el professor formi part de l'assignatura i que l'alumnat pugui trobar suficient recolzament per tirar endavant la carrera.
Això, però, sense oblidar que aquesta assignatura és una de les últimes de la carrera i que, per tant, cada estudiant ha de sentir-se a punt per iniciar la seva vida professional i personal de manera autònoma o independent.

Atenció personalitzada
Descripció
A cinquè de carrera es pretén que l'alumnat estigui a punt de fer el pas cap a la seva activitat professional, de manera autònoma. L'atenció personalitzada no pot, doncs, en un cinquè nivell de carrera superior, suplir les mancances de coneixements tècnics, ni les mancances intel·lectives, ni les mancances emocionals - tot i que sempre pot existir una causa sobrevinguda que requereixi atenció. La funció del professor consisteix en "acompanyar" i "orientar" (però no pas "donar-li" res) l'alumnat en el seu procés d'aprenentatge i en conèixer si ha assolit la capacitat per desenvolupar les seves tasques de graduat (i, concretament, d'arquitecte) dintre de la Societat. Per aquest motiu es preveu la revisió d'un diari del procés d'aprenentatge que permeti conèixer els processos pels que l'alumnat ha passat al llarg de l'assignatura. El professor, per altra banda, ha d'estar a disposició de l'alumnat per resoldre dubtes i queixes, i per orientar en el procés. Queda a disposició de l'alumnat la utilització del correu-e i de la missatgeria del campus Virtual. El primer dia de classe, a més, s'establirà una cadena de comunicació telefònica tant per atendre requeriments sobtats de l'alumnat com per poder avisar de causes sobrevingudes del professor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A36
C5
De les sessions magistrals s'espera que l'alumne elabori les seves opinions i les debati amb la resta d'alumnes o les exposi en la carpeta d'aprenentatge (segons la matèria).
La participació en les tasques assignades és obligatòria.
L'avaluació de la Sessió Magistral s'efectua mitjançant les diferents valoracions als debats que es generin en el Campus Virtual.
10
Taller (arquitectura)
A36
B4
B5
C3
C5
La participació en el Taller implica un intens debat amb la resta d'alumnes.
Aquest debat dóna com a resultat uns documents de conclusions, que s'exposen a la resta de grups de treball.
Per part dels estudiants implicats, a més, comporta l'obligatorietat d'explicar el seu procés de treball (Carpeta d'Aprenentatge)
50
Portafolis/ Carpeta d’aprenentatge
A36
A40
B4
B8
C3
C4
C5
L'evolució de l'alumnat pot ser valorada setmana a setmana pel professor a través del seu diari d'aprenentatge. Això pot facilitar una nota afegida. 5
Proves pràctiques
A21
A36
A40
B4
B5
B8
C2
C3
C4
C5
Entenem com "proves pràctiques" aquelles activitats que l'alumnat realitzi en l'estudi de casos.
L'avaluació es realitza principalment entre iguals dels grups i equips i del grup classe.
40
Altres  

La qualitat de les presentacions, l'ortografia, la riquesa del llenguatge, l'esforç (no pas la capacitat) d'empatia amb el grup de treball, l'harmonia o equilibri entre les diferents activitats i tasques realitzades...

5
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El pes total de les activitats i avaluacions és 110 sobre un màxim de 100.

Excepte en l'apartat de compliment del pacte establert en les "activitats introductòries", el pes de cadascuna de les altres activitats/avaluacions ha de superar la meitat del pes possible perquè se sumin.

L'avaluació és continuada. És important l'assistència a classe (classe "virtual" en el cas d'Erasmus ()), tant a les tasques teòriques com als tallers. L'absència no justificada a 20% de les sessions comporta la impossibilitat d'avaluar per treball de curs.
Es considera possible, doncs, poder aprovar l'assignatura mitjançant la feina realitzada al llarg del curs, que haurà de ser exposada a la resta d'alumnat de l'assignatura.
Les persones que no vulguin assistir a classe han d'anunciar-ho abans de començar el curs, ja que en cas contrari afectarien negativament als seus equips i grups de treball abandonats.

En el cas de no participar en l'avaluació continuada, o en el cas d'haver suspès, l'avaluació final consisteix en resoldre un qüestionari que entendríem com un concentrat de "Proves de desenvolupament" i "Proves pràctiques". La resolució d'aquest qüestionari no es realitzaria durant l'hora d'examen, sinó en un termini suficient per poder-lo treballar (fora de l'Escola).

Important: Durant el curs es definiran les característiques formals dels documents a presentar.
Es recomana l'ús de FreeMind per a la generació de mapes mentals.
La presentació de bibliografia es farà, obligatòriament, en format telemàtic (compatible amb Zotero).
La majoria de tasques es presentaran en Moodle dins dels formats corresponents de la wiki o altres recursos similars.
La resta de documentació s'haurà de presentar en PDF seguint criteris de composició (marges, tipus de lletra, etc.) que es definiran durant el curs. Els documents de text i de dibuix/imatge emprats s'hauran de presentar en carpeta auxiliar. La documentació presentada en formats no vàlids no serà tinguda en compte per a l'avaluació.

() ESTUDIANTS ERASMUS o equivalents
- estudiants de l'Escola de Reus, expatriats durant el curs: es preveu la participació dels diversos equips de treball en grups paral·lels que podran comunicar-se mitjançant el campus virtual; la part corresponent a estudi de casos es realitzarà (amb modificacions adaptades a l'àmbit geogràfic) de la mateixa manera que la resta d'alumnes i es presentarà telemàticament; la part de "carpeta d'aprenentatge" es manté idèntica.
- estudiants provinents d'intercanvi, procedents d'altres llocs i que passaran el curs a l'Escola de Reus: les sessions teòriques, així com alguns resultats del taller, es troben adaptats a la realitat legislativa i jurídica catalana - per aquest motiu es proposarà a l'alumnat provinent d'intercanvi la modificació de la seva participació per adoptar el punt de vista del Dret Comparat.


Fonts d'informació

Bàsica , Código Técnico de la Edificación : (C.T.E.), , Madrid, Boletín Oficial del Estado
, Ley de Ordenación de la Edificación, , Madrid, Boletín Oficial del Estado
, Constitució Espanyola, 1978, Madrid, Boletín Oficial del Estado
, Llei Orgànica 6/2006 "Estatut d'Autonomia de Catalunya", 2006, Madrid, Boletín Oficial del Estado
, llei 7/1985, de 2 d'abril, Reguladora de les Bases del Règim Local, 1985, 2013, Madrid, Boletín Oficial del Estado
, Llei d'Urbanisme de Catalunya, (diverses), Barcelona, Diari Oficial de la Generalitat de Cata
Comissió Europea, Estrategia Territorial Europea, 1999 (trad.), Generalitat de Catalunya
ed. Rovira i Ermengol, Josep, Usatges de Barcelona i Commemoracions de Pere Albert, 1933, reimpr. 1985, Barcelona: Barcino
, Reial decret Legislatiu 1/2001, del Text Refós de la Llei d'Aigües, 2001, Madrid, Boletín Oficial del Estado
Nacions Unides, Declaració Universal de Drets Humans, , https://www.ohchr.org/EN/UDHR/Documents/UDHR_trans

Al llarg del curs caldrà emprar nombrosos texts legals (codi penal, codi civil, lleis de base, etc.) així com reglaments i codis normatius sobre diferents aspectes. Descobrir quins són aquests textos forma part de l'assignatura - i, per tant, no són bibliografia recomanada.

Qualsevol publicació que contingui notes o comentaris sobre la legislació esmentada és útil per entendre l'esperit d'aquesta legislació.

Complementària Cervera Diaz, M. , Manual práctico para elaboración de estudios de seguridad y salud en obras de edificación , 2001 , Sevilla; Fundación cultural del COAAT de Sevilla
Del Arco Torres, M.A.; Pons González, M., Derecho de la construcción, 2006, Granada; Comares
Encyclopedia of Governance, Bevir, Mark, 2007, Thousand Oakes, Calif.; SAGE
Introducció al Dret Local i Urbanístic de Catalunya, Fuentes i Gasó, J.R; Ballbé Mallol, M; Gifreu i Font, J; Renyer i alimbau, J; Sabaté i Vidal, J.M., 2001, València: Tirant lo Blanch
Introducció al Dret Local de Catalunya, Gifreu i Font, Judit, 2002, Rubí: Cedecs Ed.
Ordenació del territori i Sostenibilitat al Camp de Tarragona, González Reverté, F; Oliveras i Samitier, J., 2003, Reus: Fundació d'Estudis Socials i Nacionals Josep
Pensar el territori. Converses amb Albert Serratosa, Tort i Donada, J; Català Marticella, R., 2011, Barcelona: Dèria

En el moment de realitzar les pràctiques concretes, es parlarà de la bibliografia recomanada, segons les característiques de l'activitat - que es definirà després de les activitats introductòries en funció del seu resultat.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
TEORIA I PRÀCTICA DE LA RESTAURACIÓ DEL PATRIMONI ARQUITECTÒNIC/22204205
GESTIÓ PROFESSIONAL/22204133
PRÀCTIQUES EXTERNES III/22204503
EL PLANEJAMENT URBANÍSTIC. TEORIA I MÈTODE/22204217
PROJECTE DE FI DE GRAU/22204301


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
GESTIÓ PROFESSIONAL/22204133
 
Altres comentaris
En aquesta assignatura es preveu que moltes activitats es facin en equips o en grups de treball. Es recomana, per tant, que cada persona pugui descriure's i sigui conscient de quins són els seus punts forts i quins són els seus punts febles. Igualment, es recomana que cada persona participi activament en els debats, ja sigui via fòrum telemàtic, ja sigui via debats en els grups i sessions de treball. En el cas que alguna persona consideri que es troba en desigualtat d'oportunitats respecte a la resta d'alumnat, a causa dels possibles punts febles que (suposadament) pugui tenir, cal que ho notifiqui al professor.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent