Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Comprensió de la incidència dels mecanismes d'articulació de les polítiques ambientals i de la incidència del dret en el seu desenvolupament |
|
AC2 |
Ordenació i sistematització de les fonts del dret ambiental |
|
AC4 |
Capacitat de tractament de les fonts i presa de consciència de la seva vinculació amb aspectes extrajurídics |
|
AC5 |
Desenvolupament del llenguatge d'especialitat i aplicació d'aquest a les diverses modalitats del discurs |
|
AC7 |
Capacitat d'interpretació i utilització dels texts jurídics |
|
AC8 |
Argumentació jurídica a un nivell superior. Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
AC9 |
Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC3 |
Resoldre problemes de manera efectiva |
|
BC9 |
Treballar en equip i gestionar equips |
|
BC12 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
|
Professionalitzador |
|
Recerca |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC2 |
Ús de les eines específiques de TIC per al desenvolupament professional derivat del curs de postgrau |
|
CC4 |
Desenvolupament d’habilitats informacionals |
Objectius |
Competències |
1. Conèixer l'origen, evolució i fonamentació jurídica de la política comunitària ambiental. |
AC1
|
|
|
2. Conèixer les fonts i recursos d'informació de la política comunitària ambiental. |
AC2 AC4 AC9
|
|
CC2 CC4
|
3. Reconèixer els documents claus de la política comunitària ambiental. |
AC2 AC4 AC9
|
|
|
4. Analitzar i tractar la documentació. |
AC2 AC4 AC7 AC8
|
|
|
5. Deduir els conceptes, els coneixements i els principals problemes a través de la interpretació jurisprudencial. |
AC4 AC5 AC7 AC8
|
|
|
6. Solucionar problemes a través d’argumentar, discutir i valorar la jurisprudència del TJCE. |
AC4 AC5 AC7 AC8
|
BC3 BC12
|
|
7. Col•laborar i cooperar en equips de treball. |
AC4
|
BC3 BC9 BC12
|
CC2 CC4
|
Tema |
Subtema |
Bloc I: Marc General. |
Gènesi i evolució de la política comunitària del medi ambient.
Els instruments de la política comunitària ambiental
L’aplicació del dret comunitari ambiental.
Panoràmica de les disposicions normatives generals y sectorials.
|
Bloc II: Anàlisi Jurisprudencial. |
1- La política comunitària ambiental: principis i objectius; la consecució del mercat interior, les polítiques comunitàries i la protecció del medi ambient.
2- Les competències de la Comunitat Europea en matèria de medi ambient: la determinació de la base jurídica; les competències comunitàries i les competències estatals.
3- L’aplicació del Dret comunitari ambiental: la transposició de les directives comunitàries; problemes sectorials.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
|
Sessió Magistral |
|
8 |
0 |
8 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
0 |
6 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
24 |
30 |
54 |
Treballs |
|
0 |
30 |
30 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
0 |
3 |
Debats |
|
4 |
0 |
4 |
|
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l’assignatura: objectius, continguts i aspectes metodològics
Sessió a l’aula de docència- Informàtica:
- Identificació de les principals fonts d’obtenció d’informació a la xarxa.
- Aprendre a utilitzar les bases de dades.
- Recerca pràctica de documentació.
|
Sessió Magistral |
Introducció de coneixements teòrics de la matèria de l’assignatura. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
L'alumne resol casos pràctics proposats pel professor mitjançant l'ús de les TIC |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes a classe a través de la lectura, l’anàlisi i argumentació crítica de la jurisprudència.
|
Treballs |
Realització de treball en grup. |
Presentacions / exposicions |
L'alumne exposa a classe alguna qüestió rellevant del temari |
Debats |
|
|
Treballs |
Presentacions / exposicions |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Assistència en la resolució de problemes relatius al tractament de documentació jurídica i a la interpretació jurisprudencial.
Assistència en la recerca d’informació i en la resolució de problemes relatius a la recerca i tractament de la documentació jurídica.
Assistència en la resolució de dubtes i problemes en l’elaboració del treball en grup.
|
|
|
Descripció |
Pes |
Treballs |
Avaluació de la realització d’un treball en grup, resolent problemes plantejats en la proposta de treball i aplicant les TIC. |
20% |
Proves objectives de preguntes curtes |
Avaluació continuada que inclou la resolució de problemes i aplicació de les TIC. L’alumne ha de donar resposta a l’activitat plantejada, reflectint de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l’assignatura. |
80% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Alternativa: Proves de desenvolupament: Avaluació dels alumnes que no han optat per l'avaluació continuada: realització d'una prova que inclou preguntes obertes sobre un tema. L'alumne ha de desenvolupar, relacionar, organitzar i presentar els coneixements que té sobre la matèria. 100% |
Bàsica |
|
Jurisprudència del Tribunal de Justícia de les Comunitats Europees
http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm |
Complementària |
|
Documentació en línia:
http://www.europa.eu.int
http://www.europa.eu.int/pol/env/index_es.htm
http://curia.eu.int/es/content/juris/index.htm
http://www.europa.eu.int/eur-lex/es/index.html
Altres recursos:
Fonts bibliogràfiques:
-
Díez-Hochleitner, J., Martínez Capdevila, C., Derecho de la Unión Europea. Textos y comentarios, McGraw-Hill, Madrid, 2001.
-
Jans, J. H., European environmental law, 2nd edition revised Groningen Europea Law Publishing 2000.
-
Jans, J. H., The European convention and the future of European environmental law,Groningen Europa Law Publishing cop. 2003.
-
Juste Ruiz, J., Derecho internacional del medio ambiente, McGraw-Hill, Madrid, 1999.
-
Kiss, A. Ch., Shelton, D., Manual of European Environmental Law, 2nd ed. Cambridge Cambridge University Press 1997.
-
Krämer, L., European environmental law casebook, London Sweet & Maxwell 1993.
-
Krämer, L., E.C. Treaty and environmental law,3rd ed.,London Sweet & Maxwell 1998.
-
Krämer, L., Derecho ambiental y Tratado de la Comunidad Europea, traducción de la tercera edición de la obra E.C. Treaty and environmental Law (1998), realizada por Luciano Parejo Alfonso y Ángel Manuel Moreno Molina, Madrid Marcial Pons Instituto "Pascual Madoz del Territorio”, 1999.
-
Parejo Alfonso, L., Krämer, L. y otros, Derecho medioambiental de la Unión Europea,Madrid McGraw-Hill 1996.
-
Salter, J. R., European environmental law, Kluwer Law International, Londres 1994.
-
VV.AA., Perspectives de Dret Comunitari Ambiental Perspectivas de Derecho Comunitario Ambiental Coordinació: Mar Campins i Eritja, Isabel Pont i Castejón, Bellaterra Institut Universitari d'Estudis Europeus 1997.
Fons jurídiques:
-
Tratado constitutivo de la Comunidad Europea de la Energía Atómica, firmado en Roma, el 25 de marzo de 1957, texto consolidado con todas las reformas posteriores.
-
Tratado constitutivo de la Comunidad Europea, firmado en Roma, el 25 de marzo de 1957, texto consolidado con todas las reformas posteriores.
-
Tratado de la Unión Europea, firmado en Maastricht, el 7 de febrero de 1992, reformado por el Tratado de Amsterdam, de 2 de octubre de 1997 y el Tratado de Niza, de 26 de febrero de 2001.
-
Proyecto de Tratado por el que se instituye una Constitución para Europa, firmado en Roma, el 29 de octubre de 2004. |
|