DADES IDENTIFICATIVES 2007_08
Assignatura DRET PENAL AMBIENTAL Codi 155081120
Ensenyament
Dret Ambiental (2006)
Cicle 2on
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Segon Únic anual
Llengua d'impartició
Departament Dret Públic
Coordinador/a
MARQUÈS BANQUÉ, MARIA
Adreça electrònica maria.marques@urv.cat
Professors/es
MARQUÈS BANQUÉ, MARIA
Web http://www.sre.urv.es/formacio/fcj/dpa/
Descripció general i informació rellevant La protecció penal del medi ambient. La incidència del Dret constitucional, el Dret administratiu, el Dret comunitari i el Dret processal en la interpretació i aplicació dels delictes ambientals.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Comprensió de la incidència dels mecanismes d'articulació de les polítiques ambientals i de la incidència del dret en el seu desenvolupament
  AC2 Ordenació i sistematització de les fonts del dret ambiental
  AC3 Adquisició de consciència del caràcter interdisciplinar dels problemes que es plantegen en dret ambiental
  AC4 Capacitat de tractament de les fonts i presa de consciència de la seva vinculació amb aspectes extrajurídics
  AC5 Desenvolupament del llenguatge d'especialitat i aplicació d'aquest a les diverses modalitats del discurs
  AC6 Capacitat de creació normativa i creació de textos jurídics
  AC7 Capacitat d'interpretació i utilització dels texts jurídics
  AC8 Argumentació jurídica a un nivell superior. Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports
  AC9 Capacitat d'obtenir informació jurídica rellevant en tots els suports
  AC10 Coneixements bàsics de les disciplines no jurídiques vinculades a la protecció del medi ambient
  AC11 Capacitat d'utilitzar els coneixements específics en contexts pluridisciplinars i cooperatius
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC3 Resoldre problemes de manera efectiva
  BC5 Assumir l’ètica i la integritat intel•lectual com a valors essencials a la pràctica professional
  BC6 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat
  BC7 Compromís amb l'entorn social
  BC8 Lideratge
  BC9 Treballar en equip i gestionar equips
  BC10 Assertivitat. Comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes
  BC11 Planificació i organització
  BC12 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC5 Gestió del temps per al desenvolupament acadèmic i professional

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
1. Conèixer la protecció penal del medi ambient. AC1
AC5
2. Comprendre la incidència d'altres àrees jurídiques i no jurídiques de coneixement en la interpretació dels delictes ambientals. AC2
AC3
AC10
3. Identificar els problemes jurídics i dissenyar les estratègies de defensa dels interessos de part en el marc d'un procés penal. AC7
AC8
4. Integrar els coneixements extrapenals en les estratègies de defensa d'interessos jurídics. AC4
AC11
5. Prendre consciència de la incidència de la bona argumentació jurídica en la defensa de drets. AC5
AC6
AC7
AC8
BC5
BC6
BC7
6. Apreciar els avantatges de l’autonomia en els processos de treball i d’aprenentatge i implicar-se en l'autovaluació. BC1
BC2
BC3
BC12
CC5
7. Apreciar els avantatges del treball cooperatiu en processos complexes de coneixement. BC8
BC9
BC10
BC11
CC5
8. Prendre consciència de la importància del raonament crític en la pràctica professional. BC5
BC6
BC7
9. Utilitzar bases de dades i recursos electrònics en l’àmbit del Dret penal i del Dret ambiental. AC9

Continguts
Tema Subtema
Observació: Atesa la metodologia d'aprenentatge seguida (veure metodologia), els continguts no es desenvoluparan de forma sistemàtica, sinó que son només indicatius de les qüestions que poden anar sorgint en la resolució dels problemes que es plantejaran durant el curs i que es resoldran treballant en equip.
En cas d'optar per l'examen final (veure avaluació), aquest podrà fer referència a qualsevol dels punts del temari següent:
Tema 1: La Constitució i el Dret penal del medi ambient.
Tema 2: Dret comunitari i Dret penal del medi ambient.
Tema 3: Dret administratiu i Dret penal del medi ambient.
Tema 4: La tutela jurisdiccional del medi ambient.
Tema 5: Els delictes contra els recursos naturals i el medi ambient.
Tema 6: Els delictes urbanístics.
Tema 7: Els delictes relatius a la protecció de la flora i la fauna.
Tema 8: Els delictes contra el patrimoni historicoartístic.
Tema 9: La responsabilitat penal dels funcionaris en l'àmbit ambiental.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
3 0 3
 
Metodologies integrades
109 0 109
 
Atenció personalitzada
0 1 1
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de la web de l’assignatura.
Introducció a la metodologia d’aprenentatge, el sistema d’avaluació i l’eina de campus virtual emprada com a suport a la docència.
Metodologies integrades Observació: metodologia integrada.
L’assignatura Dret penal ambiental es planteja des d’una perspectiva fonamentalment pràctica, posant especial èmfasi en la transcendència de les altres branques del Dret a l’hora d’interpretar els delictes ambientals.
L’estratègia docent escollida per tal d’assolir aquest objectiu general és l’aprenentatge basat en problemes. L’aprenentatge basat en problemes (ABP) o Problem Based Learning (PBL), és una metodologia d’ensenyament-aprenentatge en la qual els estudiants assumeixen el rol principal del seu procés d’aprenentatge, essent la tasca del professor només la de guiar aquest procés.
Aquest és un sistema que, seguint les pautes del constructivisme, parteix de l’autonomia de l’estudiant, en tant que individu adult, per orientar de forma responsable la seva activitat acadèmica a l’adquisició d’aquells coneixements, habilitats i capacitats, que el permetran desenvolupar-se de forma competitiva en el món professional. L’ABP, a més, en tant que afavoreix l’autoaprenentatge, l’autoavaluació i el compromís amb la qualitat, capacita al futur professional per formar-se al llarg de la vida.

Dinàmica de Treball:
En l’ABP, els estudiants, organitzats en grups reduïts, resolen els problemes que es van proposant durant el curs. Els problemes, que poden plantejar diverses qüestions de transcendència jurídica, no tenen mai una única solució.
L’equip haurà de ser capaç, en la resolució de cada problema:
- d’identificar les diverses qüestions que suscita el problema.
- d’organitzar les idees en un mapa conceptual, que permeti identificar els objectius d’aprenentatge.
- de planificar, d’acord amb els objectius fixats, l’estratègia d’aprenentatge de l’equip en termes de treball col•laboratiu.
- d’identificar i utilitzar les eines i recursos de recerca i aprenentatge en l’àmbit del Dret, més idonis a l’estratègia dissenyada.
- d’organitzar la informació obtinguda d’acord amb les pautes de l’argumentació jurídica.
- de traslladar, individualment, el resultat de l’aprenentatge a la forma processal corresponent a un dels possibles interessos de part ( querella, escrit de defensa o acusació...).
Cada equip, que tindrà un nom, haurà de tenir un carpeta o dossier, en la qual es recolliran totes les fases del procés d’aprenentatge, degudament documentades, així com tots aquells materials o evidències que reflecteixin l’activitat del grup (reunions, consultes...). La carpeta o dossier de l’equip és un element important de l’avaluació final.
Aquesta assignatura es desenvoluparà de forma semipresencial, per tal d’afavorir l’autoaprenentatge i el treball en equip. A principi de curs es fixarà en un cronograma, el calendari de sessions presencials i les tasques a realitzar durant les mateixes. Les tasques dirigides s’aniran adequant al desenvolupament del curs i, ja sigui en horari de tutories presencials o a través de les tutories electròniques, es farà el seguiment tant d’aquestes últimes com del treball autònom de cada equip.

Atenció personalitzada
 
Metodologies integrades
Atenció personalitzada
Descripció
Tutories presencials: Temps que cada alumne dedica a la discussió de l’estratègia d’aprenentatge i a la resolució de dubtes amb el professor. Atesa la dinàmica de treball col•laboratiu, les consultes poden ser tant de caràcter individual com grupal. Tutories electròniques: Temps que cada alumne dedica a la comunicació de l’estratègia d’aprenentatge, el plantejament de dubtes al professor, el comentari de les proves individuals, així com qualsevol altre aspecte relacionat amb el procés d’aprenentatge. Atesa la dinàmica de treball col•laboratiu, les consultes poden ser tant a títol individual com en nom del grup.

Avaluació
  Descripció Pes
Metodologies integrades Observació:
Per tal de superar aquesta assignatura, l'alumne pot optar per seguir el curs en la modalitat d'avaluació continuada de l'aprenentatge basat en problemes, o bé per realitzar un examen final relatiu als continguts del temari.

Opció A: Avaluació Continuada:
En cas de seguir el curs en la modalitat de PBL, el sistema és d'avaluació continuada.
La nota es negociarà individualment amb cada alumne durant una entrevista final, on es tindrà en compte l'adequació dels resultats obtinguts amb els termes del contracte d'aprenentatge signat al principi de curs.
Els elements que es valoraran durant aquesta reunió entre el professor i l'alumne, són tant de caràcter individual com col•lectiu, d'acord amb la naturalesa de les diverses activitats d'avaluació que s'aniran realitzant durant el curs.
Així, es tindrà en compte:
- els treballs o informes individuals i, en general, qualsevol aportació de caire individual (com la realització voluntària de tests d'avaluació de coneixements, la participació en debats a través de la plataforma virtual, les aportacions durant les sessions presencials...)
- les autoavaluacions (de caràcter periòdic)
- les avaluacions recíproques (de caràcter periòdic)
- la carpeta o dossier de l'equip. La carpeta és un instrument d'avaluació que ha de contenir tota la informació relativa a la tasca de grup, així com els materials utilitzats.
Durant el curs, es podrà anar fent un seguiment dels resultats de les diverses activitats col•lectives o individuals, en horaris de tutories.
En aquells casos en que l'avaluació final no sigui positiva o l'alumne s'hagi desdit del sistema d'aprenentatge durant el curs, caldrà que superi la prova reservada als qui hagin optat pel sistema d'examen final.

Opció B: Examen final:
En cas d'optar per aquesta modalitat d'avaluació, l'examen constarà de tres parts: un test de vint o trenta preguntes, en funció dels crèdits de l'assignatura (4 punts), una pregunta escrita (3 punts) i la resolució d'un supòsit pràctic (3 punts).
L'alumne que opti per aquest sistema d'avaluació, haurà de preparar-se l'assignatura per lliure, podent consultar en horari de tutories tot allò que cregui oportú en relació amb els continguts del temari o els materials per preparar-lo.





100%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Materials oferts a l’eina de campus virtual com a bàsics.

Complementària


Materials oferts a l’eina de campus virtual com a complementaris.

Altres recursos:

En funció de la capacitat d’autoaprenentatge de cada alumne.

Recomanacions