DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) MICROECONOMIA I MACROECONOMIA PER ALS NEGOCIS Codi 165092110
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Economia
Coordinador/a
GRAS NOGUÉS, NÚRIA
Adreça electrònica nuria.gras@urv.cat
Professors/es
GRAS NOGUÉS, NÚRIA
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu bàsic de l’assignatura és la de donar una visió global de l’entorn econòmic en el que es desenvolupa l’empresa, gràcies a la vessant microeconòmica i macroeconòmica. Així, la microeconomia posarà de relleu les diferents estructures de mercat en que pot operar una empresa, mentre que la macroeconomia evidenciarà que la presa de decisions empresarials es veuen influenciades per la situació econòmica no sols del país en que es troba l’empresa sinó també la de la resta del mon.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els fonaments teòrics de la gestió d’empreses i de les seves àrees funcionals.
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC3 Aplicar mètodes d’anàlisi i de presa de decisions empresarials.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  Recerca
  AR2 Interpretar i analitzar les dades i derivant-ne conclusions científiques.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat: desenvolupar idees i projectes originals.
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC3 Flexibilitat: disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC5 Transferibilitat: aplicar coneixements i habilitats en entorns nous o no familiars i en contextos multidisciplinars relatius a la seva àrea específica.
  BC8 Autoestima professional: comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat.
  BC10 Lideratge.
  BC11 Treballar en equip i gestionar equips.
  BC12 Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
  BC13 Aprendre a aprendre.
  BC14 Planificació i organització.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer les variables macroeconòmiques fonamentals i les relacions entre elles. AP2
AP3
BC5
CC4
Adonar-se de les interrelacions econòmiques entre diferents països i àrees econòmiques AC1
AC2
AP2
AP3
AR2
BC2
BC3
BC4
BC5
BC14
CC3
CC4
Introduir temes de debat i discussió a les classes a partir de les lectures AR2
BC1
BC2
BC3
BC4
BC5
BC8
BC10
BC11
BC12
BC13
BC14
CC3
CC4
Conèixer les interrelacions entre l'empresa i l'estructura de mercat que l'envolta AC3
AC4
AP2
AP3
BC4
BC5
BC13
CC4

Continguts
Tema Subtema
Introducció. La microeconomia i la macroeconomia.
1. Agregats macroeconòmics i conceptes bàsics. 1.1. El PIB i el creixement.
1.2. L'atur, la inflació, el tipus d'interès, el tipus de canvi.
1.3. La despesa agregada.
1.4. El mercat de treball i l'oferta agregada.
2. La intervenció de l'estat des del punt de vista macroeconòmic. 2.1. La política fiscal i el dèficit públic, els impostos i les transferències.
2.2. La política monetària.
2.3. Les polítiques d'oferta
3. Economia oberta 3.1. La balança comercial i la balança de capitals.
3.2. El tipus de canvi i el mercat de divises.
3.3. Els moviments de capital.
4. La demanda i l'oferta. 4.1. La demanda.
4.2. L'oferta.
4.3. L'equilibri del mercat.
4.4. Canvis en l'equilibri.
5. La intervenció de l'Estat des del punt de vista microeconòmic. 5.1. Preus màxims.
5.2. Preus mínims.
5.3. Impostos.
6. Competència, monopoli i regulació de mercats. 6.1. La competència.
6.2. El monopoli.
6.3. L'oligopoli.
6.4. La regulació de mercats

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0.75 1.25
 
Sessió Magistral
27 40.5 67.5
Debats
10 15 25
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9.5 14.25 23.75
Treballs
4 6 10
 
Atenció personalitzada
1.5 0.75 2.25
 
Proves de desenvolupament
4 6 10
Proves pràctiques
4 6 10
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Breu introducció del curs
Sessió Magistral A les sessions magistrals s'exposarà la part teòrica que figura al programa.
Debats Es proposaran lectures de temes d'actualitat i d'articles relacionats amb el tema tractat a la sessió magistral i es discutiran a classe.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Un cop introduïda la teoria, es desenvoluparà l'anàlisi pràctic a partir d'exercicis.
Treballs Es proposarà una (o varies) discussió crítica o comentari d'algun article.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Activitats Introductòries
Debats
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
Treballs
Descripció
L'alumne podrà aprofitar els horaris d'atenció i tutories per resoldre dubtes respecte al contingut del curs.

Avaluació
  Descripció Pes
Debats Discussió a l'aula sobre temes del programa, preparats en base a lectures i articles 5%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Entrega d'exercicis 5%
Treballs Anàlisis econòmic de països 25%
Proves de desenvolupament Examen final o dos exàmens parcials corresponents a cada part de l'assignatura. 60%
Proves pràctiques Proves de seguiment basades en els exercicis desenvolupats a classe i els debats 5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Parkin, Michael, Economia, 6a edició, 2004

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana assistència regular a les classes i l’estudi de l’assignatura amb regularitat per tal de poder aplicar els coneixements adquirits a les sessions magistrals en els debats, treballs i exercicis.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent