DADES IDENTIFICATIVES 2012_13
Assignatura (*) DIRECCIÓ ESTRATÈGICA AVANÇADA Codi 165092111
Ensenyament
Direcció Estratègica de l'Empresa (2007)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Castellà
Departament Gestió d'Empreses
Coordinador/a
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Adreça electrònica antoni.vidal@urv.cat
Professors/es
VIDAL SUÑÉ, ANTONI
Web
Descripció general i informació rellevant La asignatura analiza las principales estrategias corporativas en los nuevos contextos globales, así como su implantación, y las nuevas tendencias en dirección estratégica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Definir i analitzar els problemes empresarials complexos.
  AC4 Aplicar els conceptes, tècniques i mètodes als problemes estratègics de les empreses reals.
  Professionalitzador
  AP1 Conèixer els conceptes i les tècniques d’aplicació de l’establiment d’objectius, d’anàlisi, formulació i implantació de l’estratègia en empreses i organitzacions.
  AP2 Identificar i anticipar problemes empresarials rellevants, i proposar solucions.
  AP3 Aportar racionalitat en la presa de decisions estratègiques.
  Recerca
  AR1 Identificar les fonts d'informació econòmica i empresarial rellevant per a la recerca.
  AR3 Conèixer, analitzar i sistematitzar la bibliografia de recerca i els resultats d’investigació.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa.
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC12 Asertivitat: comunicar de manera clara i sense ambigüitats tant a audiències expertes com no expertes.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Desenvolupament d’una perspectiva global del món en l’àrea específica on s’ubica el postgrau.
  CC4 Desenvolupament d’habilitats informacionals.

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Introduir als estudiants en l'exploració de les idees més actuals de la direcció estratègica, i dels problemes associats amb el procés de generació d'estratègia. AC2
AC4
AP1
AP2
AP3
BC2
BC4
Examinar i avaluar les teories de la direcció estratègica contemporània. AP1
AR3
BC2
BC6
Desenvolupar la capacitat de pensar estratègicament en un entorn competitiu global. BC2
BC4
BC6
BC12
CC3
CC4
Examinar els temes més actuals de recerca en la direcció estratègica. AC4
AP1
AR1
AR3
BC6
CC3
CC4

Continguts
Tema Subtema
TEMA 1. PANORAMA DE LA DIRECCIÓ ESTRATÈGICA 1.1. Importància i pràctica de la direcció estratègica
1.2. Evolució de la direcció estratègica i escoles de pensament estratègic
1.3. Distinció entre estratègia competitiva i estratègia corporativa
TEMA 2. ESTRATÈGIES CORPORATIVES DE CREIXEMENT I DIVERSIFICACIÓ 2.1. Estratègies de creixement empresarial
2.2. Definició d'UEN i diversificació
2.3. Gestió d'empreses diversificades
2.4. Estratègies segons el cicle de vida de la indústria i estratègies de reestructuració
TEMA 3. ESTRATÈGIES CORPORATIVES EN UN CONTEXT GLOBAL 3.1. Estratègies d'internacionalització
3.2. Estratègies de cooperació
3.3. Estratègies tecnològiques i d'innovació
TEMA 4. TEMES ACTUALS DE DIRECCIÓ ESTRATÈGICA 4.1. Competitivitat empresarial i desenvolupament regional: els clústers industrials
4.2. Gestió del coneixement i aprenentatge organitzatiu
4.3. Estratègia i models de negoci
4.4. Empreses amb estratègies emprenedores: Strategic Entrepreneurship

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
 
Sessió Magistral
30 30 60
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 22.5 37.5
Presentacions / exposicions
15 15 30
 
Atenció personalitzada
10 0 10
 
Proves pràctiques
2.75 2.75 5.5
Proves objectives de tipus test
2 3 5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura, del professorat, del sistema d'avaluació i de la dinàmica i funcionament de les classes.
Sessió Magistral Exposició per part del professorat dels continguts teòrics i pràctics de l'assignatura, però amb la participació activa dels estudiants.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Formulació, anàlisi, resolució i debat de problemes i exercicis relacionats amb la temàtica de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels estudiants i posterior debat d'un tema concret o article relacionat amb la temàtica de l'assignatura.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Temps que el professorat de l'assignatura dedica a orientar els estudiants en el seu aprenentatge i a resoldre els dubtes que els li sorgeixin. Aquesta atenció personalitzada es realitza en el despatx del professorat en l'horari establert a tal efecte.

Avaluació
  Descripció Pes
Presentacions / exposicions Exposició a classe i posterior debat d'un tema concret o d'un article. 20%
Proves objectives de tipus test Prova integral de tots els continguts de l'assignatura tipus test 50%
Proves pràctiques Lliurament de la resolució de diversos casos pràctics, exercicis, comentaris d'articles, etc. 30%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatòria consistirà en un aprova integral tipus test que suposarà el 100% de la qualificació. No obstant, per aquells estudiants que disposin en 1a convocatòria de nota de les presentacions / exposicions i de les proves pràctiques, se'ls aplicarà els mateixos percentatges que en la 1a convocatòria, sent la nota final de 2a convocatòria la que resulti ser més alta entre la nota exclusivament obtinguda en l'examen de 2a convocatòria i la que resulti de ponderar-la amb les altres parts d'avaluació de la 1a convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografía básica

Grant, R.M. (2004), Dirección Estratégica. Conceptos, Técnicas y Aplicaciones, 4ª edición, Madrid: Civitas.

Johnson, G., Scholes, K., Whittington, R. (2006), Dirección Estratégica, 7ª edición, Madrid: Pearson-Prentice Hall Internacional.

Navas López, J.E., Guerras Martín, L.A. (2007), La Dirección Estratégica de la Empresa: Teoría y Aplicaciones, 4ª edición, Madrid: Thomson-Civitas.

Saloner, G., Shepard, A., Podolny, J. (2005), Administración Estratégica, Mexico: Limusa Wiley.

Thompson, A., Strickland, A., Gamble, J. (2007), Crafting and Executing Strategy, 15ª edition, Madrid: McGraw-Hill.

Complementària

Bibliografia complementària

García, E., López, C., Rialp,J., Valdés, A. (1998), Las Estrategias de Cooperación como Medio para la Internacionalización. Experiencias de lasEmpresas Españolas, Barcelona: Fundación Empresa y Ciencia (UAB).

Hitt, M.A., Ireland, R.D.,Hoskisson, R.E. (1999), Administración Estratégica: Conceptos, Competitividad y Globalización. Mexico:Thomson. Última edició.

Mintzberg, H.; Ahlstrand, B.; Lampel, J. (1999), Safari a la estrategia: Una visita guiada por la jungla del management estratégico. Buenos Aires: Granica.

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent