Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Research |
|
AR2 |
Aplicar els coneixements de matemàtiques a l’enginyeria informàtica. |
|
AR6 |
Aplicar metodologies per a l'enginyeria del software |
|
AR7 |
Analitzar, dissenyar i desenvolupar sistemes de temps real. |
|
AR8 |
Analitzar, dissenyar i desenvolupar arquitectures de computadors. |
|
AR9 |
Analitzar, dissenyar i desenvolupar arquitectures de xarxes. |
|
AR12 |
Aplicar metodologies de la intel·ligència artificial. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Common |
|
BC11 |
Treballar en equip i gestionar equips |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
|
Common |
Objectives |
Competences |
Conèixer les arquitectures de Multiprocessadors de Memòria Distribuïda (MMD). |
AR2 AR8 AR9
|
|
|
Conèixer els models de programació dels MMD i comprendre el seu funcionament intern. |
AR2 AR8
|
|
|
Comprendre el funcionament de les tècniques de sincronització als MMD. |
AR2 AR7 AR8
|
|
|
Comprendre el procés específic de paral·lelització d'algorismes als MMD i els seus principis de disseny. |
AR2 AR6 AR12
|
|
|
Comprendre el funcionament dels algorismes de coherència de caché als MMD. |
AR2 AR8
|
|
|
Conèixer el model estàndard de programació MPI. |
AR2 AR6
|
|
|
Dissenyar i implementar programes paral·lels als MMD utilitzant MPI. |
AR2 AR6 AR8
|
BC11
|
|
Topic |
Sub-topic |
Introducció |
Arquitectura dels multiprocessadors de memòria distribuïda. Conceptes d'escalabilitat. Espai d'adreces compartit. Pas de missatges. |
Paral.lelització de bucles als MMD |
Introducció. Adaptació de límits. Generació de comunicacions. Optimitzacions. Tractament d'offsets. |
Models de programació de MMD |
Introducció. Transaccions de xarxa. Espai d'adreces compartit. Pas de missatges. Problemes comuns. |
Sincronització als MMD |
Introducció. Semàfors. Barreres. |
Paral·lelització als MMD |
Introducció. Mètode de paral·lelització. Subdivisió. Particionat del domini. Transformació del procés kernel. |
Coherència de caché basada en directori |
Introducció. Esquemes de coherència de caché. Protocol de directori pla basat en memòria: SGI Origin 3000. |
Message Passing Interface (MPI) |
Introducció. Conceptes bàsics. Introducció a LAM. Introducció a XMPI. Comunicació punt-a-punt bloquejant. Comunicació punt-a-punt no bloquejant. Tipus de dades. Pas de missatges col·lectiu. Exemples. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
|
Lecture |
|
19 |
19 |
38 |
Problem solving, classroom exercises |
|
10 |
10 |
20 |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
|
15 |
15 |
30 |
Assignments |
|
0 |
10 |
10 |
Problem solving, exercises |
|
0 |
10 |
10 |
|
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Objective short-answer tests |
|
1 |
0 |
1 |
Practical tests |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l’assignatura: motivació, objectius, metodologia docent i avaluació. |
Lecture |
Exposició dels continguts de l’assignatura. |
Problem solving, classroom exercises |
Resolució de problemes simples relacionats amb els conceptes teòrics. Resolució de problemes i exercicis de la col·lecció d’exàmens. |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Utilització pràctica del model de programació MPI. |
Assignments |
Realització autònoma en grups de dos estudiants d’un treball pràctic de paral·lelització d’un algorisme seqüencial mitjançant MPI. Elaboració d’un informe escrit. Avaluació final pel professor. |
Problem solving, exercises |
Resolució autònoma individual de problemes i exercicis de la col·lecció d’exàmens. Correcció personalitzada pel professor en horari de consultes. |
|
Problem solving, exercises |
Practicals using information and communication technologies (ICTs) in computer rooms |
Assignments |
|
Description |
Resolució de dubtes teòrics i pràctics. |
|
|
Description |
Weight |
Assignments |
Realització d’un treball de documentació d'un tema relacionat amb l'assignatura i la posterior presentació a classe d’aquest treball. |
33 |
Practical tests |
Resolució de problemes de paral·lelització d'algorismes seqüencials mitjançant MPI. |
33 |
Objective short-answer tests |
Resolució de problemes relacionats amb els conceptes teòrics. |
33 |
|
Other comments and second exam session |
L'assignatura es divideix en tres parts clarament diferenciades: teoria (33,3% de la nota final), pràctica (33,3% de la nota final) i treball-presentació (33,3% de la nota final) . Es requisit fonamental per aprovar l'assignatura, aprovar cada part per separat (això implica treure com a mínim un 5 a cada part). Per a cada una de les tres parts existeixen dues convocatòries |
Basic |
Culler, D.; Singh, J. P.; Gupta, A., Parallel Computer Architecture: A Hardware/Software Approach, Morgan Kaufmann, 1997
Zima, H.; Chapman, B., Supercompilers for parallel and vector computers (2a. ed.), ACM Press, 1992
http://www.mpi-forum.org/docs/, MPI: A Message-Passing Interface Standard, Message Passing Interface Forum, 1995
|
|
Complementary |
Hennessy, J.L.; Patterson, D.A., Computer Architecture: A Quantitative Approach (2a. ed.), Morgan Kaufmann, 1996
Hwang, K., Advanced Computer Architecture: Parallelism, Scalability, Programmability, McGraw-Hill, 1993
|
|
Subjects that it is recommended to have taken before |
PARALLEL ARCHITECTURES/17012002 |
|
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|