IDENTIFYING DATA 2009_10
Subject (*) Code 175112113
Study programme
Enginyeria Informàtica i de la Seguretat (2007)
Cycle 2nd
Descriptors Credits Type Year Period
6 Compulsory Second Only annual
Language
Català
Department Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinator
GARCÍA-BARROSO VILALLONGA, CARLOS
E-mail carlos.garciabarroso@urv.cat
Lecturers
GARCÍA-BARROSO VILALLONGA, CARLOS
Web http://www.etse.urv.es/EngInf/assig/ri/
General description and relevant information Repassar els conceptes bàsics de Robòtica i aprofundir en temes avançats de planificació de moviments: planificació de moviments fins, servo visual i planificació de trajectòries lliures de col•lisió. Aplicar els coneixements adquirits mitjançant treballs pràctics amb robots industrials.

Competences
Type A Code Competences Specific
  Research
  AR3 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia.
  AR5 Redactar documentació científica.
  AR10 Analitzar, dissenyar i desenvolupar sistemes robotitzats i intel·ligents.
Type B Code Competences Transversal
  Common
  BC2 Treballar autònomament amb iniciativa
  BC4 Resoldre problemes de forma efectiva
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC8 Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat.
  BC15 Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat
Type C Code Competences Nuclear
  Common
  CC1 Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau.

Learning aims
Objectives Competences
Conèixer els conceptes bàsics de Robòtica. AR3
AR10
Comprendre les tècniques de planificació de moviments fins. AR10
BC2
BC4
BC6
BC15
Comprendre les tècniques de servo visual 2D i 3D. AR10
BC2
BC4
BC6
BC15
Comprendre les tècniques de planificació de moviments lliures de col.lisió amb un o més robots. AR10
BC2
BC4
BC6
BC15
Conèixer el llenguatge RAPL de programació de robots. AR3
AR10
Dissenyar i implementar tasques robotitzades en llenguatge RAPL. AR5
AR10
BC2
BC4
BC6
BC8
BC15
CC1
Dissenyar i implementar tasques de planificació de trajectòries lliures de col.lisió amb múltiples robots. AR5
AR10
BC2
BC4
BC6
BC8
BC15
CC1

Contents
Topic Sub-topic
Introducció i conceptes bàsics Classificació de robots. Arquitectura de cel·les robotitzades. Programació de robots. Sistemes de coordenades. Cinemàtica directa i inversa. Llenguatges de programació de robots industrials. Llenguatge RAPL. Sensors i actuadors.
Servo visual Introducció. Arquitectures de servo visual. Servo visual basat en característiques (3D). Servo visual basat en imatges (2D).
Planificació de moviments fins Introducció. Alineació mecànica. Acomodació passiva. Centre Remot d'Acomodació. Acomodació activa. Moviment elàstic i esmorteït. Matriu d'acomodació. Moviment d'aproximació. Moviment en contacte. Exemples de planificació de moviments fins.
Planificació de moviments lliures de col.lisió Introducció. Espai de Configuracions. Mètodes d'esqueletonització. Grafs de visibilitat. Diagrames de Voronoi. Descomposici ó cel·lular. Camps potencials. Navegació basada en marques. Extensions al problema bàsic: obstacles mòbils, robots múltiples, robots articulats, restriccions cinemàtiques, tractament d'incertesa.

Planning
Methodologies  ::  Tests
  Competences (*) Class hours Hours outside the classroom (**) Total hours
Introductory activities
1 0 1
 
Lecture
29 29 58
Problem solving, classroom exercises
15 15 30
Laboratory practicals
15 15 30
Assignments
0 15 15
Problem solving, exercises
0 10 10
 
Personal tuition
1 0 1
 
Objective short-answer tests
1 0 1
Practical tests
3 0 3
 
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher.
(**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies
  Description
Introductory activities Presentació de l’assignatura: motivació, objectius, continguts, metodologia docent, bibliografia i avaluació.
Lecture Exposició dels continguts de l’assignatura.
Problem solving, classroom exercises Resolució de problemes simples relacionats amb els conceptes teòrics. Resolució de problemes i exercicis de la col•lecció d’exàmens.
Laboratory practicals Utilització pràctica del llenguatge RAPL de programació de robots manipuladors industrials.
Assignments Realització autònoma en grups de dos estudiants d’un treball pràctic consistent en el disseny i desenvolupament d’una aplicació de planificació de moviments lliures de col•lisió per a múltiples robots. Elaboració d’un informe escrit. Avaluació final pel professor.
Problem solving, exercises Resolució autònoma individual de problemes i exercicis de la col•lecció d’exàmens. Correcció personalitzada pel professor en horari de consultes.

Personalized attention
 
Problem solving, exercises
Assignments
Laboratory practicals
Description
Resolució de dubtes teòrics i pràctics. Correcció de problemes i exercicis. Revisió d’exàmens.

Assessment
  Description Weight
Assignments Presentació oral i multimèdia a la resta de la classe, d'un subtema de planificació de trajectòries lliures de col•lisió, en grups de dos estudiants. 28%
Objective short-answer tests Resolució de problemes curts relacionats amb els conceptes teòrics. Temes de Planificació Fina i Servo Visual. 42%
Practical tests Disseny i implementació d’una tasca robotitzada en llenguatge RAPL.

Disseny i implementació d’una tasca de servo visual.
6%


24%
 
Other comments and second exam session

Les part teòrica (Treballs i proves objectives) i la part pràctica (proves pràctiques) s'han d'aprovar per separat.


Sources of information

Basic Hutchinson, S.; Hager, G.; Corke, P., A Tutorial on Visual Servo Control, , 1996
Barrientos, A.; Peñín, L.F.; Aracil, R., Fundamentos de Robótica, McGraw-Hill, 1997
Schiling, R. J., Fundamentals of Robotics: Analysis and Control, Prentice Hall, 1990
Latombe, J.C., Robot Motion Planning, Kluwer Academic, 1996

Complementary Craig, J. J., Introduction to Robotics Mechanics and Control, Addison-Wesley, 1989
Abidi, M.A.; Gonzáles, R.C. (Eds.), Data Fusion in Robotics and Machine Intelligence, Academic Press, 1992
Rehg, J.A., Introduction to Robotics in CIM Systems, Prentice Hall, 1997

Recommendations


 
Other comments
Es recomana haver cursat "Introducció a la Robòtica" (ETIS) i "Tractament d'Imatges" (ETIS)
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.