Type A
|
Code |
Competences Specific |
|
Research |
|
AR3 |
Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia. |
|
AR5 |
Redactar documentació científica. |
|
AR10 |
Analitzar, dissenyar i desenvolupar sistemes robotitzats i intel·ligents. |
Type B
|
Code |
Competences Transversal |
|
Common |
|
BC2 |
Treballar autònomament amb iniciativa |
|
BC4 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
|
BC6 |
Actuar amb un esperit crític i responsable. |
|
BC8 |
Autoestima professional. Comprendre el valor del propi coneixement i del seu impacte a la societat/comunitat. |
|
BC15 |
Promoure una actitud orientada a la motivació per la qualitat |
Type C
|
Code |
Competences Nuclear |
|
Common |
|
CC1 |
Domini de l’expressió i la comprensió del/s idioma/es estrangers per al desenvolupament professional derivat del curs del postgrau. |
Objectives |
Competences |
Conèixer els conceptes bàsics de Robòtica. |
AR3 AR10
|
|
|
Comprendre les tècniques de planificació de moviments fins. |
AR10
|
BC2 BC4 BC6 BC15
|
|
Comprendre les tècniques de servo visual 2D i 3D. |
AR10
|
BC2 BC4 BC6 BC15
|
|
Comprendre les tècniques de planificació de moviments lliures de col.lisió amb un o més robots. |
AR10
|
BC2 BC4 BC6 BC15
|
|
Conèixer el llenguatge RAPL de programació de robots. |
AR3 AR10
|
|
|
Dissenyar i implementar tasques robotitzades en llenguatge RAPL. |
AR5 AR10
|
BC2 BC4 BC6 BC8 BC15
|
CC1
|
Dissenyar i implementar tasques de planificació de trajectòries lliures de col.lisió amb múltiples robots. |
AR5 AR10
|
BC2 BC4 BC6 BC8 BC15
|
CC1
|
Topic |
Sub-topic |
Introducció i conceptes bàsics |
Classificació de robots. Arquitectura de cel·les robotitzades. Programació de robots. Sistemes de coordenades. Cinemàtica directa i inversa. Llenguatges de programació de robots industrials. Llenguatge RAPL. Sensors i actuadors. |
Servo visual |
Introducció. Arquitectures de servo visual. Servo visual basat en característiques (3D). Servo visual basat en imatges (2D). |
Planificació de moviments fins |
Introducció. Alineació mecànica. Acomodació passiva. Centre Remot d'Acomodació. Acomodació activa. Moviment elàstic i esmorteït. Matriu d'acomodació. Moviment d'aproximació. Moviment en contacte. Exemples de planificació de moviments fins. |
Planificació de moviments lliures de col.lisió |
Introducció. Espai de Configuracions. Mètodes d'esqueletonització. Grafs de visibilitat. Diagrames de Voronoi. Descomposici ó cel·lular. Camps potencials. Navegació basada en marques. Extensions al problema bàsic: obstacles mòbils, robots múltiples, robots articulats, restriccions cinemàtiques, tractament d'incertesa. |
Methodologies :: Tests |
|
Competences |
(*) Class hours |
Hours outside the classroom |
(**) Total hours |
Introductory activities |
|
1 |
0 |
1 |
|
Lecture |
|
29 |
29 |
58 |
Problem solving, classroom exercises |
|
15 |
15 |
30 |
Laboratory practicals |
|
15 |
15 |
30 |
Assignments |
|
0 |
15 |
15 |
Problem solving, exercises |
|
0 |
10 |
10 |
|
Personal tuition |
|
1 |
0 |
1 |
|
Objective short-answer tests |
|
1 |
0 |
1 |
Practical tests |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) On e-learning, hours of virtual attendance of the teacher. (**) The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students. |
Methodologies
|
Description |
Introductory activities |
Presentació de l’assignatura: motivació, objectius, continguts, metodologia docent, bibliografia i avaluació. |
Lecture |
Exposició dels continguts de l’assignatura. |
Problem solving, classroom exercises |
Resolució de problemes simples relacionats amb els conceptes teòrics. Resolució de problemes i exercicis de la col•lecció d’exàmens. |
Laboratory practicals |
Utilització pràctica del llenguatge RAPL de programació de robots manipuladors industrials. |
Assignments |
Realització autònoma en grups de dos estudiants d’un treball pràctic consistent en el disseny i desenvolupament d’una aplicació de planificació de moviments lliures de col•lisió per a múltiples robots. Elaboració d’un informe escrit. Avaluació final pel professor. |
Problem solving, exercises |
Resolució autònoma individual de problemes i exercicis de la col•lecció d’exàmens. Correcció personalitzada pel professor en horari de consultes. |
|
Problem solving, exercises |
Assignments |
Laboratory practicals |
|
Description |
Resolució de dubtes teòrics i pràctics. Correcció de problemes i exercicis. Revisió d’exàmens. |
|
|
Description |
Weight |
Assignments |
Presentació oral i multimèdia a la resta de la classe, d'un subtema de planificació de trajectòries lliures de col•lisió, en grups de dos estudiants. |
28% |
Objective short-answer tests |
Resolució de problemes curts relacionats amb els conceptes teòrics. Temes de Planificació Fina i Servo Visual. |
42% |
Practical tests |
Disseny i implementació d’una tasca robotitzada en llenguatge RAPL.
Disseny i implementació d’una tasca de servo visual. |
6%
24% |
|
Other comments and second exam session |
Les part teòrica (Treballs i proves objectives) i la part pràctica (proves pràctiques) s'han d'aprovar per separat. |
Basic |
Hutchinson, S.; Hager, G.; Corke, P., A Tutorial on Visual Servo Control, , 1996
Barrientos, A.; Peñín, L.F.; Aracil, R., Fundamentos de Robótica, McGraw-Hill, 1997
Schiling, R. J., Fundamentals of Robotics: Analysis and Control, Prentice Hall, 1990
Latombe, J.C., Robot Motion Planning, Kluwer Academic, 1996
|
|
Complementary |
Craig, J. J., Introduction to Robotics Mechanics and Control, Addison-Wesley, 1989
Abidi, M.A.; Gonzáles, R.C. (Eds.), Data Fusion in Robotics and Machine Intelligence, Academic Press, 1992
Rehg, J.A., Introduction to Robotics in CIM Systems, Prentice Hall, 1997
|
|
|
Other comments |
Es recomana haver cursat "Introducció a la Robòtica" (ETIS) i "Tractament d'Imatges" (ETIS) |
(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation. |
|