DADES IDENTIFICATIVES 2010_11
Assignatura (*) DISSENY D'INTERFÍCIES GRÀFIQUES Codi 175171102
Ensenyament
Intel·ligència Artificial (2006)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4.5 Obligatòria Primer Únic anual
Llengua d'impartició
Català
Departament Enginyeria Informàtica i Matemàtiques
Coordinador/a
CAMPDERRICH FALGUERAS, BENET
Adreça electrònica benet.campderrich@urv.cat
Professors/es
CAMPDERRICH FALGUERAS, BENET
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Conèixer els aspectes psicològics i ergonòmics bàsics del disseny d’interfícies d’usuari. Exposar l’anàlisi de tasques i el disseny i avaluació de les interfícies gràfiques des d’un punt de vista pràctic. Introduir eines de programació d’interfícies en diferents entorns. Aplicar els conceptes teòrics a alguns treballs pràctics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Recerca
  AR1 Dominar l’anàlisi estadística.
  AR3 Conèixer productes tecnològics i tendències de la tecnologia.
  AR5 Redactar documentació científica.
  AR6 Aplicar metodologies per a l'enginyeria del software.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Creativitat. Desenvolupar idees i projectes originals
  BC3 Flexibilitat. Disponibilitat per a l’adaptació en ambients canviants
  BC4 Resoldre problemes de manera efectiva.
  BC6 Actuar amb un esperit crític i responsable.
  BC7 Considerar l’ètica i la integritat intel·lectual com a valors essencials a la pràctica professional
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Tenir un coneixement clar i coherent dels fonaments psicològics, ergonòmics i sociològics de les interfícies gràfiques d'usuari BC1
Saber com recollir la informació necessària per a determinar els requisits d'una interfície gràfica d'usuari AR1
AR3
Crear i organitzar la documentació relativa als requisits de la interfície d'usuari d'un programari AR5
Concebre una metàfora adient de la informació que fan servir els usuaris AR6
Dissenyar i programar una interfície gràfica a partir de la metàfora i dels requisits AR6
Organitzar, preparar i dur a terme els diferents tipus de proves de les interfícies gràfiques, resumir-ne, interpretar-ne i presentar-ne els resultats i extreure'n conclusions. AR1
Cooperar amb les persones que desenvolupen aspectes del programari altres que la interfície d'usuari AR6
BC3
BC4
BC6
BC7

Continguts
Tema Subtema
Introducció. Concepte i evolució.
El factor humà. Els marcs cognitius. Percepció i representació. La memòria i l’atenció. Les emocions de l'usuari. La diversitat dels usuaris. Models mentals i conceptuals; metàfores. L’aprenentatge.
Els requisits de la interfície d'usuari. Les tasques dels usuaris. L'entorn dels usuaris. Observació del treball i entrevistes. Aplicació dels diagrames d’activitats. Requisits d’usabilitat. Exemples. Pràctica.
La tecnologia. Dispositius per a la interacció usuari - ordinador. Elements de les interfícies gràfiques. Estils d’interacció.
Disseny d'interfícies gràfiques d'usuari. Les bases teòriques del disseny: teories i models d’alt nivell, principis i pautes. Elaboració del model conceptual i la metàfora. Disseny dels diàlegs: aplicació del diagrama d’estats. Disseny detallat. Avaluació: prototips i proves. La Guia d’estil. Recomanacions quant al disseny. Exemples. Pràctica.
Avaluació. Avaluació per usuaris. Avaluació per experts. Prototips.
Introducció a algunes eines de desenvolupament d'interfícies gràfiques. Eines per a entorns internet i per a d'altres entorns.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
20 40 60
Debats
4 4 8
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
9 9 18
Treballs
0 15 15
Pràctiques a través de TIC
6 0 6
 
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves objectives de preguntes curtes
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura i la seva metodologia.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels continguts. L'exposició es farà en anglès i hi haurà apunts en català que cobriran el contingut de les exposicions.
Debats Sobre comparació de solucions alternatives.
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Discussió sobre els avantatges i inconvenients de diferents maneres de representar una informació concreta o d’estructurar un fragment d’interfície gràfica d’usuari.
Treballs Sobre documentaió de requisits d'interfície i disseny d’interfícies gràfiques.
Pràctiques a través de TIC Amb algunes eines de desenvolupament d’interfícies gràfiques.

Atenció personalitzada
 
Treballs
Sessió Magistral
Descripció
Consultes relacionades amb el continguts de l’assignatura i sobre els treballs, efectuades durant les hores de consultes dels professors en el seu despatx.

Avaluació
  Descripció Pes
Treballs Documentació de requisits, disseny i programació d’interfícies gràfiques. 50%
Proves objectives de preguntes curtes Examen convencional amb preguntes teòriques o teòrico-pràctiques de resposta breu. 50%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per a aprovar en 2a. convocatòria cal fer un examen, la nota del qual ocupa el lloc de la nota conjunta de les proves d'avaluació cotinuada (proves objecttives de prguntes curtes); les notes dels treballs compten igual que a la1a. convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica Professors, Apunts, ,
, , ,

Els apunts i exemples es publicaran dins la pàgina web de l'¡assignatura.

Complementària Shneiderman, B., Designing the User Interface, Addison-Wesley, 1999
Galitz, W.O., The Essential Guide to User Interface Design, John Wiley&sons, 2002
Horrocks, I., Constructing the User Interface with State Charts, Morgan Kaufman, 1999
Hackos, J.T. et al, User and Task Analysis for Interface Design, John Wiley&sons, 1998
Barnum, C.B., Usability Testing and Research, Pearson Education Longman, 2002
Preece, J. et al, Human-Computer Interaction, Adison-Wesley, 1994
Stone, D. et al, User Interface Design and Evaluation, Morgan Kaufmann Elsevier, 2005
Jacko, J.A., et al., The Human-Computer Interaction Handbook, Lawrence Erlbaum Ass., 2003

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent